Byte av plåt w460
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Byte av plåt w460
Hej, jag undrar om det finns nån bra beskrivning eller tips när man ska återmontera de plåtar som återgått till jord på Mercedes g klass. Det är plåtarna vid baklysena och skärmar bak jag tänker på.
300GD LWB 1981
OM605 turbo Baldurs ecu
OM605 turbo Baldurs ecu
Re: Byte av plåt w460
Bakskärmarna/flyglarna är skarvade i "bröstningen" ovanför gummilisterna. Oftast är plåten från denna favriksskarv ner till hjulhuset helt frisk och det finns egentligen inget skäl att byta detta.
Ska du byta hela plåten rekommenderar jag dig att köpa mercedes original, piratplåtarna har inte varit riktigt lika bra, och svårt att dölja en helt synlig skarv.
Jag har och de flesta andra verkar gjort samma sak, dvs att man skurit av skärmarna bakom gummilisten, dvs i kanten där hjulhuset slutar. Det är mycket enkelt att komma åt på insidan att rostskyddabehandla och sätta karosserikit.
Detta sparar mycket jobb och är enkelt.
Bakhörnen rekommenderar jag oavkortat originalplåt, perfekt passform och ordentligt rostskyddsmålat, med tanke på det utsatta läget. Jag skulle även köpa "innehållet", dvs det som sitter bakom. Detta var helt försvunnet på min.
Tänk på att om plåten under bagageluckan är dålig (som på min), så kan du inte byta denna utan att ta bort hörnen. Således ska du byta denna samtidigt om så erfordras.
River du inredningen invändigt bak så är det mycket enkelt att se hur det sitter ihop och det är självinstruerande hur du ska gå tillväga.
Ska du byta hela plåten rekommenderar jag dig att köpa mercedes original, piratplåtarna har inte varit riktigt lika bra, och svårt att dölja en helt synlig skarv.
Jag har och de flesta andra verkar gjort samma sak, dvs att man skurit av skärmarna bakom gummilisten, dvs i kanten där hjulhuset slutar. Det är mycket enkelt att komma åt på insidan att rostskyddabehandla och sätta karosserikit.
Detta sparar mycket jobb och är enkelt.
Bakhörnen rekommenderar jag oavkortat originalplåt, perfekt passform och ordentligt rostskyddsmålat, med tanke på det utsatta läget. Jag skulle även köpa "innehållet", dvs det som sitter bakom. Detta var helt försvunnet på min.
Tänk på att om plåten under bagageluckan är dålig (som på min), så kan du inte byta denna utan att ta bort hörnen. Således ska du byta denna samtidigt om så erfordras.
River du inredningen invändigt bak så är det mycket enkelt att se hur det sitter ihop och det är självinstruerande hur du ska gå tillväga.
Re: Byte av plåt w460
Tack för svar! Jag har hörn plåtarna runt baklysena original, jag tyckte skärmarna var lite dyra när jag handlade men jag kanske beställer sådana ändå då. Det här är ingen seriös helrenovering, jag har tänkt att bilen ska sitta ihop och plåten som är bortrostad hade jag tänkt ersatt. Jag har dubbla dörrar bak, det känns som att det krånglar till det lite.
Mvh
Mvh
300GD LWB 1981
OM605 turbo Baldurs ecu
OM605 turbo Baldurs ecu
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Re: Byte av plåt w460
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Re: Byte av plåt w460
Tack för länken, det var intressant läsning.
Jag antar att jag kommer behöva beställa lite mer plåtbitar än jag har nu.
Jag antar att jag kommer behöva beställa lite mer plåtbitar än jag har nu.
300GD LWB 1981
OM605 turbo Baldurs ecu
OM605 turbo Baldurs ecu