SFRO

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tis nov 27, 2007 19:29

Bullmoose skrev:F*n vad tröttsamt. Finns ju masser med serietillverkade (och seriesålda!) personbilar som inte går att svänga med i 50.
Jasså? Nämn en bil som det inte går att svänga med i 50? Måste ju vara svårsåld? Tom en Suzuki 41X som har erkänt dåliga vägegenskaper går "bra" att göra älgprov med i 50 km/h :?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SFRO

Inlägg av Marcus » tis nov 27, 2007 19:31

skogsvild skrev:SFRO verkar inte vilja ha mer amatör/ombyggda fordon på vägarna.

har mailat 4st SFRO represetanter med lite frågor och bilder angående suzukin jag håller på att bygga men ingen har svarat.

Det är nu 1-2 veckor sen jag skickade mailen.

Jag skickade mail pga lättare att förklara med bilder istället för att försöka förklara på tele vad man menar.

Men som det ser ut nu får jag väl försöka förklara på tele vad jag menar och vill ha svar på för de verkar inte vara villiga att svara på mail :evil:


Var bara tvungen att skriva av mig lite
Jag har mailt och fått svar inom kort varsel, och fick inga kommentarer på mitt bygge, dock som ombyggt. Iofs är nog däckstorleken avgörande i ditt fall, jag skall bara rega med 33or...?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tis nov 27, 2007 20:09

Ring till en annan sfro gbbe jag förstod att du pratat med bildoktorn han är lixom lite lätt bakom xxxxxx när det gäller bilar rent allmänt


se bara på sltraden vrider d inte sönder för att du har bur på bilen :lol:

jag har bronko skivbromsar om du vill ha stadiga bromsar att köra ner i halsen på bosse dom lär orka nita ett 40tums däck utan problem :lol:


din bil är besiktningsbar var så lungn så länge du anser att din bil kommer att gå fint upp till 110 så kan du garanterat besa (du får köra disconekt på krängninghämmare det är godkänt

sen finns det i över huvud taget en anledning till att din bil inte skulle kunna svänga i 50km/h du har vråltunga axlar med en bred spårvidd hur har han tänkt sig att den ska kunna vika i 50då?


va är det för dåre som på pekar hjulbasen på din bil snälla du skulle ju flytta i sär dina axlar ju :shock:

Moggen
Rutinerad
Inlägg: 320
Blev medlem: lör jun 02, 2007 23:33

Inlägg av Moggen » tis nov 27, 2007 20:53

Jag vill bara upplysa att det står
MEN det går nog inte
i ditt svar, då tänker jag mest på att dom skriver nog (dvs detta tror dom). du ska nog inte se ljuset i tunneln än. det är ju bara den uppfattningen dom har just nu då dom inte har testat fordonet. dom kan ju bara ge dig en bild av vad du kan få för problem i sina svar, men hur det blir i själva verket vet man ju först när åket är klart, det är ju lika svårt för dom att räkna ut som för dig
Jag har alltid varit ledande då det gäller dåliga lösningar, he he

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tis nov 27, 2007 21:12

men roligt att behöva betala 4000:- för att sen kanske få höra:

Tyvärr grabben den är helt oduglig på vägen :S




Det tråkiga är ju att jag inte kan bygga klart den och testa den själv och utvärdera om den går bra på vägen för det ska ju göras en "byggbes" när chassiet är klart och det är då man betalar "bes" kostnaden på 4000:-
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Moggen
Rutinerad
Inlägg: 320
Blev medlem: lör jun 02, 2007 23:33

Inlägg av Moggen » tis nov 27, 2007 21:15

om du tänker bygga den vilket som så kommer du ju märka om det är någon ide, märker du att det inte funkar så terrängregar du den ju bara. bara en tanke
Jag har alltid varit ledande då det gäller dåliga lösningar, he he

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tis nov 27, 2007 21:29

skogsvild skrev:men roligt att behöva betala 4000:- för att sen kanske få höra:

Tyvärr grabben den är helt oduglig på vägen :S




Det tråkiga är ju att jag inte kan bygga klart den och testa den själv och utvärdera om den går bra på vägen för det ska ju göras en "byggbes" när chassiet är klart och det är då man betalar "bes" kostnaden på 4000:-
bygger du en realistisk bil så går den att besa vist dom kanske kommer med någon liten ändring i dina planer men fixa papperna först sen ändra det du inte fick i så fall en bil som inte är reggad är ju inget att ha bygg bilen så det går du är inne på rätt spår med dina planer

i det stora hela kommer det att gå med dina planer därimot kanske dom moste finslipas lite här & var ex skärmar (det går ju att ha lösa som på framhjulen på en trektor ex)

det är ju dässvärre så att inte nog med att din bil blir tråkig om den inte är reggad så får du dessutom inte åka på så många träffar tro mig det är lönt att regga in din bil 4000kr är ju en droppe i havet på ditt bygge mot vad det ökar värdet på din bil

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tis nov 27, 2007 21:38

Bygger klart chassiet och gör en byggbes så får jag se vad de säger då. Sen får man väl se om den klarar körtestet.


Om den är för hög får jag väl sätta dit kortare fjädrar under bes tillfället tex :roll:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tis nov 27, 2007 21:44

skogsvild skrev:Bygger klart chassiet och gör en byggbes så får jag se vad de säger då. Sen får man väl se om den klarar körtestet.


Om den är för hög får jag väl sätta dit kortare fjädrar under bes tillfället tex :roll:
se där nu tänker du rätt :D

Ackeblack
Forumräv
Inlägg: 751
Blev medlem: sön okt 01, 2006 8:29
Ort: Ludvika

REgler och regler....

Inlägg av Ackeblack » ons nov 28, 2007 1:01

Jag vet att diskussioner förs med vägverket och andra berörda myndigheter om reg.besiktning av terrängbilar för enbart tävlingsbruk, det kommer då att bli ett "brukandeförbehåll" som betyder att du ska ha en licens, en särskild försäkring och inte får bruka fordonet mer än i samband med tävling / träning och för kortare transporter efter väg i samband med tävling...... Har jag hört iallafall, finns nog de som vet mer om detta???
Lätt terrängvagn finns ju inte längre möjlighet att amatörbygga som jag förstått och en tung tgv är ju.. tung och skall ha en slagprovad hytt för att uppfylla myndighetskraven....
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

Andreas B
Rutinerad
Inlägg: 433
Blev medlem: ons nov 14, 2007 9:13
Ort: Borås

Inlägg av Andreas B » ons nov 28, 2007 6:39

Följer det här ämnet då jag tänker bygga något liknande Suzuki 413 kort Toyota lj70 axlar spiraler 39,5"däck lycka till.

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » ons nov 28, 2007 6:59

Men den personen i Malmö - Andreas nånting som är SFRO-representant han har ju byggt flera offroadbilar själv och då kanske det är värt att åka till honom eller betala reseersättning till honom för han vet ju mera om just såna fordon.

edit:

Beowolf är ju besiktigad utav SFRO med 35" och nu vet jag inte exakt vilken hjulbas han har men kan man tippa på 225-230cm och luftfjädring och den känns rätt behaglig att åka i.

Bygg seriöst och tänk till så ska du se att det inte är något problem att få den godkänd.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: REgler och regler....

Inlägg av BorkJonas » ons nov 28, 2007 8:50

Ackeblack skrev:Jag vet att diskussioner förs med vägverket och andra berörda myndigheter om reg.besiktning av terrängbilar för enbart tävlingsbruk, det kommer då att bli ett "brukandeförbehåll" som betyder att du ska ha en licens, en särskild försäkring och inte får bruka fordonet mer än i samband med tävling / träning och för kortare transporter efter väg i samband med tävling...... Har jag hört iallafall, finns nog de som vet mer om detta???
Lätt terrängvagn finns ju inte längre möjlighet att amatörbygga som jag förstått och en tung tgv är ju.. tung och skall ha en slagprovad hytt för att uppfylla myndighetskraven....
Vart har du hört det???? Väldigt intressanta uppgiffter. Borde jag ha fått höra om det vore så! :roll:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

MattiasH
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: lör dec 02, 2006 21:19
Ort: Siknäs

Inlägg av MattiasH » tor nov 29, 2007 2:34

Jag har SFRO besiktat min Rocky med 257 cm hjulbas och 35" utan problem. Nu sitter det Patrol axlar med spiraler. Bilen är bra mycket högre än original. Funderar nu på Volvo portaler och 39,5".

Får sända ett mail till min SFRO besiktningsman.

För övrigt verkar TGB11 ha 230 cm hjulbas enligt tgbsidan.
Willys CJ3A TD 44" Bogger
Daihatsu Rocky TD 39,5" Bogger portaler
Volvo C303 TD 35" Bogger

Rogolo
Rutinerad
Inlägg: 358
Blev medlem: fre maj 25, 2007 17:09
Ort: nongbualamphu Thailand

Inlägg av Rogolo » sön dec 09, 2007 14:55

Hej.Har ej orkat lasa alla tipps.Besikta bilen originalt forst,sen bygger du om den som du vill ha den alla gor sa.Vitaran jag hade var vid besikningen nastan original,men efter SBP tog jag bort skarmbraddarna och satte dit mina 31",hade inga problem vid en polis kontroll.Dacken var utanfor skarmkanten 6-7 cm.

Skriv svar