Höjning Grand Cherokee

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

grönberg
Hemmastadd
Inlägg: 169
Blev medlem: lör dec 06, 2008 18:44
Ort: Urshult

Höjning Grand Cherokee

Inlägg av grönberg » mån sep 19, 2016 16:16

Hallå!
Ja håller på och höjer min Cherokee,
men min stora fråga är vad åker ni andra med för stötdämpare?
Och hur mycket längre länkarmar har man fram om man höjer ca 3 tum?

Mvh

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Höjning Grand Cherokee

Inlägg av Iznogoud » mån sep 19, 2016 17:29

stötdämpare... Ingen aning om märket just nu, fram kan du kompensera höjningen med skarvmutter till gängstänger vid nedre stötdämparinfästningen, de är väl ca, 40-50mm långa.

Vid 3" höjning kan du köra med original bärarmar, dock kommer däcken väldigt nära trösklarna både fram och bak. Jag klarade mig utan att ta i med 32" däck. Fram kan du justera bärarmsinfästningen några mm via bulten som har en oval bricka på sig som löper mellan 2 styrklackar på framaxeln.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

grönberg
Hemmastadd
Inlägg: 169
Blev medlem: lör dec 06, 2008 18:44
Ort: Urshult

Re: Höjning Grand Cherokee

Inlägg av grönberg » mån sep 19, 2016 22:56

Iznogoud skrev:stötdämpare... Ingen aning om märket just nu, fram kan du kompensera höjningen med skarvmutter till gängstänger vid nedre stötdämparinfästningen, de är väl ca, 40-50mm långa.

Vid 3" höjning kan du köra med original bärarmar, dock kommer däcken väldigt nära trösklarna både fram och bak. Jag klarade mig utan att ta i med 32" däck. Fram kan du justera bärarmsinfästningen några mm via bulten som har en oval bricka på sig som löper mellan 2 styrklackar på framaxeln.
Nja jag vill minnas att den va med förlängda länkarmar fram va trevligare att köra?
Har haft 2st färdigbyggda innan, 1 med längre och 1 utan..
Angående stötdämpare så känns det inte rätt och bara sätta distanser där?
Nu menar ju jag att nån annan bilmodell borde ha längre dämpare man kan montera?:)

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Höjning Grand Cherokee

Inlägg av Iznogoud » tis sep 20, 2016 8:55

Har justerbara bärarmar nu, och kan inte påstå att jag märker någon skillnad i körbarhet annat än att de justerbara är mer flexibla tack vare den inbyggda kulleden i bakkant.
Däremot är de justerbara mer stryktåliga ( och har livstids garanti ) jmf med original som måste förstärkas för att inte krossas mot stenar mm.

Likaså med förlängningsmuttrarna, märker ingen skillnad på före och efter deras montering. Stötdämparna jag har är för 2" höjning, och jag kör idag med 3,5" höjning, varför nya stötdämpare eller förlängning blev ett måste. och av ekonomiska orsaker valde jag initialt mutterhöjning.

Att ta en annan bilmodells dämpare är kanske inte optimalt då deras fjädringsväg är annorlunda mot GC, och med otur kanske dämparen bottnar innan fjädringsvägen gör det, och då förlorar du i bästa fall fjädringsväg och i sämsta fall kör sönder dämparen.

Riktiga märkesanpassade dämpare kostar inte mycket på ebay.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Höjning Grand Cherokee

Inlägg av Mattilacken » ons sep 21, 2016 7:20

De stötdämpare jag kan rekomendera är Bilsten 5100. hade dem på min WJ som var höjd 4,5" den kändes bättre på vägen är original!

Vist kostar de en slant, men värt varenda krona. Kolla med Kolak på Jeepforum.com han är en säljare där som kan skicka "beggade" (läs nya med annat pris) så tullen går ner.

Hade förlängings armar fram och a-arms spacer bak, och det blev ingen bil förän jag monterade en justerbar trackbar.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Skriv svar