SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000
Så var det dags!
Renoveringslagret yttre hjullager bak skulle monteras.
Först var det riktigt tungt att få loss det gamla lagret och packboxen, sedan skulle renoveringslagret dit och det gick trögt så in i bomben att smida in det i lagerhålet.
Väl på plats så satte jag i axeln det gick lite trögt när man kom in till lagerbanan så jag smidde på ett par slag med kopparsläggan.
Det skulle jag inte gjort för lagret nöp fast på axeln där den konar ut sig så jag hade ett jäkla jobb med att få ur den igen.
Japp, det var så, lagret hade för litet axelhål och dessvärre satt det så hårt att jag tvingades fräsa ur det med en dremelslip.
Nu sitter åter originalaxeln på plats med ett nytt originallager, ja axeln är lite anfrätt men en stor del av lagerytan på axeln är i bra skick.
Vis av erfarenheten så skall man kolla att det nya lagret passar på axeln innan montering, även om det som här, bara fanns ett alternativ.
Nr två. det gamla lagret var faktiskt felfritt, jag skulle bara tjoppat dit en ny axel och allt hade varit frid och fröjd.
Nu var det inte så enkelt då axlarna var slutsålda och tillverkaren skulle ta fram en ny batch först om fem veckor.
Renoveringslagret yttre hjullager bak skulle monteras.
Först var det riktigt tungt att få loss det gamla lagret och packboxen, sedan skulle renoveringslagret dit och det gick trögt så in i bomben att smida in det i lagerhålet.
Väl på plats så satte jag i axeln det gick lite trögt när man kom in till lagerbanan så jag smidde på ett par slag med kopparsläggan.
Det skulle jag inte gjort för lagret nöp fast på axeln där den konar ut sig så jag hade ett jäkla jobb med att få ur den igen.
Japp, det var så, lagret hade för litet axelhål och dessvärre satt det så hårt att jag tvingades fräsa ur det med en dremelslip.
Nu sitter åter originalaxeln på plats med ett nytt originallager, ja axeln är lite anfrätt men en stor del av lagerytan på axeln är i bra skick.
Vis av erfarenheten så skall man kolla att det nya lagret passar på axeln innan montering, även om det som här, bara fanns ett alternativ.
Nr två. det gamla lagret var faktiskt felfritt, jag skulle bara tjoppat dit en ny axel och allt hade varit frid och fröjd.
Nu var det inte så enkelt då axlarna var slutsålda och tillverkaren skulle ta fram en ny batch först om fem veckor.
/Beaver3
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000
Renoveringen fortskrider, nu har TJ:n stått på pall i flera veckor, fritiden har inte riktigt räckt till.
Yttre bakre hjullagret höger sida är nu bytt och rostlagning pågår.
Framstötfångaren i komposit och den treräfflade plastgrillen är nu bortplockad och skall ställas på vinden, jag förlorade två extraljus och två parkeringsljus som satt i Twister-stötfångaren.
Det blev rätt mycket att kapa ur för att få fram frrisk plåt, trots allt så har stora delar av ramen klarat sig bra.
En del arbete återstår och de besvärligaste bitarna sitter på insidan där fästen för stag mm. är infästa. Jag använder 3 mm plåt i rambalken.
Nu återstår slipning av rambalk och invändig samt utvändig rostskyddsbehandling, för min del blir det Biltemas burkar för tryckluft.
Min mek har använt det tidigare och det har fungerat bra.
Vi får hoppas att ramen hänger med några år till efter den här makeupen.
På tur står kontroll av oljenivåerna i framaxel, fördelningslåda och växellåda då packboxarna har släppt ut en del olja som förvisso har gjort lite nytta och smort in karossens undersida som glädjande nog är frisk och fin.
Kanske någon kan ge en hint om hur oljeläckaget från packboxarna påverkar smörjningen, oljenivån i axlar och transmissionslådor?
Yttre bakre hjullagret höger sida är nu bytt och rostlagning pågår.
Framstötfångaren i komposit och den treräfflade plastgrillen är nu bortplockad och skall ställas på vinden, jag förlorade två extraljus och två parkeringsljus som satt i Twister-stötfångaren.
Det blev rätt mycket att kapa ur för att få fram frrisk plåt, trots allt så har stora delar av ramen klarat sig bra.
En del arbete återstår och de besvärligaste bitarna sitter på insidan där fästen för stag mm. är infästa. Jag använder 3 mm plåt i rambalken.
Nu återstår slipning av rambalk och invändig samt utvändig rostskyddsbehandling, för min del blir det Biltemas burkar för tryckluft.
Min mek har använt det tidigare och det har fungerat bra.
Vi får hoppas att ramen hänger med några år till efter den här makeupen.
På tur står kontroll av oljenivåerna i framaxel, fördelningslåda och växellåda då packboxarna har släppt ut en del olja som förvisso har gjort lite nytta och smort in karossens undersida som glädjande nog är frisk och fin.
Kanske någon kan ge en hint om hur oljeläckaget från packboxarna påverkar smörjningen, oljenivån i axlar och transmissionslådor?
/Beaver3
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000
Äntligen klar med rostlagningen
Det blev mer än man trodde, ja någon sa, börja peta där det är dåligt och dubbla den längden så kanske du kommer på oskadad yta.
Det blev så flera dm med ny plåt både på utsidan och även insidan som inte alls var i något bättre skick.
Att lägga på plåt på insidan skulle tagit med sig mycket arbete om man gjort jobbet utvändigt.
Nu fick det bli så att vi skar ut stora hål på utsidan av balken och sedan kapade och borrperforerade vi bort den dåliga plåten på balkens insida, här skulle en Plasmaskärare suttit fint!
men en sådan hade vi inte tillgång till så¨det fick bli tryckluftgrejor, vinkelslip och borrmaskin.
De nya plåtarna i 3 mm stålplåt kapades till med hjälp av tillklippta pappersmallar som vi passade och klippte till så att plåtarna sedan kunde mallas upp och kapas ur med vinkelslipen.
Nu sitter allt på plats, svetsat kant i kant och tillslipade svetsar så att rambalken är som ny igen.
Några 10 mm hål är uppborrade och balkarna är flödigt sprutade med linolja invändigt och utvändigt.
På utsidan har vi väntat så linoljan torkat in och sedan sprutat 3 Flaskor Biltema underredsbehandling på balkar och övriga delar för att mota bort rosten så att man kan få det lugnt en stund utan att behöva tänka på att rosten är på väg.
Att köra ut bilen från verkstaden och hem igen var en skön känsla, mekanikern som åkte med var förvånad över hur bra TJ:n gick han trodde det skulle vara obekvämt och stötigt men icke, Bilen rullar mjukt och fint och i det hala väglaget var det bara att dra i 4x4 så fick den lite bättre köregenskaper i på den snövita härliga vintervägen, väl hemma körde jag nedför den branta slänten utan problem och parkerade framför garaget. JEEP ska det va
Det blev mer än man trodde, ja någon sa, börja peta där det är dåligt och dubbla den längden så kanske du kommer på oskadad yta.
Det blev så flera dm med ny plåt både på utsidan och även insidan som inte alls var i något bättre skick.
Att lägga på plåt på insidan skulle tagit med sig mycket arbete om man gjort jobbet utvändigt.
Nu fick det bli så att vi skar ut stora hål på utsidan av balken och sedan kapade och borrperforerade vi bort den dåliga plåten på balkens insida, här skulle en Plasmaskärare suttit fint!
men en sådan hade vi inte tillgång till så¨det fick bli tryckluftgrejor, vinkelslip och borrmaskin.
De nya plåtarna i 3 mm stålplåt kapades till med hjälp av tillklippta pappersmallar som vi passade och klippte till så att plåtarna sedan kunde mallas upp och kapas ur med vinkelslipen.
Nu sitter allt på plats, svetsat kant i kant och tillslipade svetsar så att rambalken är som ny igen.
Några 10 mm hål är uppborrade och balkarna är flödigt sprutade med linolja invändigt och utvändigt.
På utsidan har vi väntat så linoljan torkat in och sedan sprutat 3 Flaskor Biltema underredsbehandling på balkar och övriga delar för att mota bort rosten så att man kan få det lugnt en stund utan att behöva tänka på att rosten är på väg.
Att köra ut bilen från verkstaden och hem igen var en skön känsla, mekanikern som åkte med var förvånad över hur bra TJ:n gick han trodde det skulle vara obekvämt och stötigt men icke, Bilen rullar mjukt och fint och i det hala väglaget var det bara att dra i 4x4 så fick den lite bättre köregenskaper i på den snövita härliga vintervägen, väl hemma körde jag nedför den branta slänten utan problem och parkerade framför garaget. JEEP ska det va
/Beaver3
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000
Härligt att den "tunga delen" är klar!!! Lagom tid att börja önska sig "godis" av tomten!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000
Hur har det gått på däckfronten?
Dessa är vintergodkända. Jag hade de vanliga S/T på min vitara och i kombination med en värdelös vinterväglagsbil (kort hjulbas och bakhjulsdrift) så var de inte bra när det var halt.
Men på allt var de bra tyckte jag
Dessa är vintergodkända. Jag hade de vanliga S/T på min vitara och i kombination med en värdelös vinterväglagsbil (kort hjulbas och bakhjulsdrift) så var de inte bra när det var halt.
Men på allt var de bra tyckte jag
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000
Länk på en liten skogstur.
https://youtu.be/pzP5ztLeUrI" onclick="window.open(this.href);return false;
Däcken är M+S original, men jag ser att många skriver om Cooper däck.
Däck storlekar
http://images.jpmagazine.com/techarticl ... _chart.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/pzP5ztLeUrI" onclick="window.open(this.href);return false;
Däcken är M+S original, men jag ser att många skriver om Cooper däck.
Däck storlekar
http://images.jpmagazine.com/techarticl ... _chart.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
/Beaver3
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000
Va varvar det i 90 ska byta utväxling på min vet inte vad jag ska ha 35 or automat å 6an idag ligger å funderari spannet 4.11 till 4.88oscar 4x4 skrev:det är det som är problemet med den nyare automaten att man behöver byta utväxling om man ska köra med 33" däck och vill använda overdriven (4:e växeln) eftersom steg tre i båda automaterna är 1:1 så vinner man inte mycket med den nyare automaten med större däck typ över 31-32".Wältmeister skrev:Mina 2 TJ, -05 och -06 drog otroligt mycket bränsle.oscar 4x4 skrev:
Bränsle ekonmin är ganska lika (iallafall för modifierade) TJs och beror en hel del på körstilen
Nollfemman, som hade 33" av MT-typ, drog tidvis över 3 liter milen. Kunde sällan gå på fjärde växeln utan hoppade mellan trean och fyran på ett enerverande sätt.
Nollsexan, som också hade 33" men av A/T-typ, drog lite mindre men tenderade även den att hoppa mellan trean och fyran.
Påpekas bör att jag oftast höll mig till fartbegränsningarna med marginal uppåt för att inte "torska".
Min med 4.88 i axlarna och 33" kan lätt hålla i fjärde växeln och växlar sällan ner i landsvägs och motorvägs fart. Brukar också hålla mig till fartbegränsningarna men den trivs bäst runt 90km/h. (min ligger runt 1,1 när jag håller en jämn landsvägsfart, stan är en annan historia)
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0
Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000
Min TJ -97 med 5 växlad manuell 4cyl drar väl under litern, då är allt original med 235/75-R15
Jag kör på 2WD såklart.
4WD använder jag bara när det ska användas.
Däcken är M+S och mönstret ser ut som lättvintermönster.
Jag kör på 2WD såklart.
4WD använder jag bara när det ska användas.
Däcken är M+S och mönstret ser ut som lättvintermönster.
/Beaver3
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld
JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld