SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

trooper
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: lör mar 04, 2006 0:11
Ort: Gråbo

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av trooper » sön okt 09, 2016 17:07

Kolla om du kan få tag på en som redan är lite moddad,blir oftast billigare.
Sålde själv en 04 för runt 95 för några år sedan.
Man får aldrig igen pengarna man lagt ner på höjning,däck,axlar,stötfångare mm mm.
Otroligt trevliga bilar dessa TJs,har haft två själv.

Bild

Bild

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » sön okt 09, 2016 18:23

Härliga byggen, men som sagt de jag sett och är moddade är utanför min budget.
Bilarna är ju pensionärer vid det här laget. :)
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » sön okt 09, 2016 22:48

Den Blå Moddningen, hoppas på inlägg från alla med erfarenhet.

Den blåa är höjd med 2,5" puckar och skärmbreddarna är den bredare original varianten (4,25"). däcken är 32x11,5 på 15x8 fälgar med et+6 och tunna 5mm extra spacers på fram däcken.

Texten ovan är din.
Om jag vill kopiera den varianten, har du tips på puckar eller kit för 2,5" höjningen?
Är det något man måste modifiera?

Breddningen om jag räknat rätt är breddningen +1 fram och +6 bak varför olika breddning fram och bak?
Är det OK med 30mm spacers det ger +2, eller skall det vara fälgar med ET runt 0?

En annan viktig fråga, kommer styrningen att vara fortsatt riktningsstabil, vad händer mer med balansen?

Det blir lite frågor hoppas det är OK, Kanske det skulle vara en ren Wrangler tråd?
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Wältmeister » mån okt 10, 2016 9:32

Beaver3 skrev:tips på puckar eller kit för 2,5" höjningen?
Dr Keller eller Mooser Metall.

Är det något man måste modifiera?
"Bolt on" = vid offroad light behöver du inte byta bromsledningar eller stötdämpare.
Inte heller panhardstag eller pitmanarm. Dock lite "lugnare" med "dropt pitman".

Är det OK med 30mm spacers det ger +2, eller skall det vara fälgar med ET runt 0?
Alltid bättre med fälgbyte om man önskar större spårvidd.
Dock kör jag själv med "spacers", och har så gjort på flera bilar.

En annan viktig fråga, kommer styrningen att vara fortsatt riktningsstabil, vad händer mer med balansen?
Som jag skrev ovan så blir styrningen lite "lugnare" med "dropt pitman" vid höjning.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

oscar 4x4
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 14, 2011 20:45
Ort: bankeryd

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av oscar 4x4 » mån okt 10, 2016 20:56

Beaver3 skrev:Den Blå Moddningen, hoppas på inlägg från alla med erfarenhet.

Den blåa är höjd med 2,5" puckar och skärmbreddarna är den bredare original varianten (4,25"). däcken är 32x11,5 på 15x8 fälgar med et+6 och tunna 5mm extra spacers på fram däcken.

Texten ovan är din.
Om jag vill kopiera den varianten, har du tips på puckar eller kit för 2,5" höjningen?
Är det något man måste modifiera?

Breddningen om jag räknat rätt är breddningen +1 fram och +6 bak varför olika breddning fram och bak?
Är det OK med 30mm spacers det ger +2, eller skall det vara fälgar med ET runt 0?

En annan viktig fråga, kommer styrningen att vara fortsatt riktningsstabil, vad händer mer med balansen?

Det blir lite frågor hoppas det är OK, Kanske det skulle vara en ren Wrangler tråd?
Den blåa var byggd med mycket delar jag hade liggande hemma.
-Den är höjd med en 1.75" och en 0.75" puck i varje hörn =2.5" (Finns bland annat att köpa på eBay för runt 1000-1500kr)
-Sen monterade jag original JK stötdämpare runt om (original TJ dämpare blir något korta över 2" höjning)
-fälgarna hade jag hemma och anledningen att jag hade en extra spacer fram var så att inte däcken skulle ta i nedre bärarnarna vid fullt rattutslag. (Bra tillverkade spacers ska inte vara sämre än fälgar med "rätt" offset i teorin, dock föredrar jag fälgar med rätt offset)
-däcken köpte jag begagnade av en kompis. Hade lika gärna kunnat använda 31"x10.5" däck.
Jag märkte ingen skillnad på stabilitet eller styrningen jämfört med en original. Detta är i mitt tycke som de borde kommit original och är en bra början för lite offroad
/Oscar
JEEP YJ -89 33" m.m. "The General" Såld
JEEP TJ -97 33" o.s.v. Såld
JEEP TJ -06 33" o.s.v "Back In Black"
JEEP TJ -97 32" o.s.v. Såld

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » mån okt 10, 2016 21:10

Jätteschysst med de svaren, min ingångsbudget tillåter inte för dyrbara lösningar.

Dropt pitmanarm, ursäkta kanske dum fråga men den är ju säkerhetsmässig vital, köper man en lägre pitmanarm eller sänker man på något annat sätt?

Det var jätteintressant att få din info.
Hur man kan göra för att höja moderat.

Tusen tack för din välvillighet.
Sedan, dina objekt är verkligen tilltalande för ögat 8)
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » mån okt 10, 2016 21:23

-Den är höjd med en 1.75" och en 0.75" puck i varje hörn =2.5"

Sitter en puck uppe och en nere på varje fjäder eller sitter dom på varandra?
I så fall uppe eller nere på fjädern?
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

oscar 4x4
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 14, 2011 20:45
Ort: bankeryd

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av oscar 4x4 » mån okt 10, 2016 21:30

Beaver3 skrev:Jätteschysst med de svaren, min ingångsbudget tillåter inte för dyrbara lösningar.

Dropt pitmanarm, ursäkta kanske dum fråga men den är ju säkerhetsmässig vital, köper man en lägre pitmanarm eller sänker man på något annat sätt?

Det var jätteintressant att få din info.
Hur man kan göra för att höja moderat.

Tusen tack för din välvillighet.
Sedan, dina objekt är verkligen tilltalande för ögat 8)
Doppad pitmanarm skulle jag ALDRIG montera på en TJ om den inte var byggd med en helt specialbyggd upphängning och framaxel som krävde det.
Anledningen är att man vill ha styrstaget och panhardstag parallella och monterar man en drop pitmanarm så är de inte parallella längre
/Oscar
JEEP YJ -89 33" m.m. "The General" Såld
JEEP TJ -97 33" o.s.v. Såld
JEEP TJ -06 33" o.s.v "Back In Black"
JEEP TJ -97 32" o.s.v. Såld

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » tis okt 11, 2016 20:18

Jag letade höjningspuckar.
En säljare hade ett kit med 3 tum fram och 2,5 tum bak, fungerar det utan annan modifiering för skogsbilvägar? Ej svår terräng.
Behöver man förlänga ändstoppen?
Skall man höja mer fram än bak?
Spelar det någon roll om puckarna är i plast eller metall?


Hoppsan nu blev det ännu fler frågor. Jag har några till frågor på lager, om vad man bör behandla/måla ram och stag med för material.

PS! Jag har faktiskt köpt ett Originalobjekt med lite rost på rambalken vid bakhjulet och på ena Främre skärmkanten, alla stag är förstås rostfärgade :roll:
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

oscar 4x4
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 14, 2011 20:45
Ort: bankeryd

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av oscar 4x4 » tor okt 13, 2016 11:38

Beaver3 skrev:Jag letade höjningspuckar.
En säljare hade ett kit med 3 tum fram och 2,5 tum bak, fungerar det utan annan modifiering för skogsbilvägar? Ej svår terräng.
Behöver man förlänga ändstoppen?
Skall man höja mer fram än bak?
Spelar det någon roll om puckarna är i plast eller metall?


Hoppsan nu blev det ännu fler frågor. Jag har några till frågor på lager, om vad man bör behandla/måla ram och stag med för material.

PS! Jag har faktiskt köpt ett Originalobjekt med lite rost på rambalken vid bakhjulet och på ena Främre skärmkanten, alla stag är förstås rostfärgade :roll:
Jag skulle rekomendera länge stötdämpare alt. Så kan man förlänga original och sedan köpa länge dämpare när man har råd.
Att förlänga ändstoppen så att däcken inte tar i skämkanterna är lätt och göra med t.ex hockeypuckar.
Från fabriken så är TJn något lägre fram än bak därav så kan man höja mer fram för att få en jämnare höjd fram/bak.
Spelar ingen roll om det är plast eller metall puckar dock har jag använt plast.

Personligen har jag lackat/målat iprincip allt under min senaste TJ med Temadur 20.
När det gäller rosten på ovansidan av framskärmarna så är det nästan ett "standard" fel som kommer komma på alla TJs för eller senare då det är en dubbelplåt under så samlar upp fukt och skit som sedan gör att skärmen rostar. På den blåa TJ satte jag ditt durkplåt på ovansidan skärmarna för att få det att se snyggare ut.(sa dock när jag sålde den att skärmarna var rostiga under)
Bild
/Oscar
JEEP YJ -89 33" m.m. "The General" Såld
JEEP TJ -97 33" o.s.v. Såld
JEEP TJ -06 33" o.s.v "Back In Black"
JEEP TJ -97 32" o.s.v. Såld

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » tor okt 13, 2016 19:42

viewtopic.php?f=2&t=59804" onclick="window.open(this.href);return false;

OK, Väldigt fint att ta del av erfarenheterna, schysst att tala om att du täckt rosten, med durkplåtarna blev den ju lite unik :P

I llänken ovan ser du att jag nu beställt ett kit med 4 höjningspuckar i plast.
Det blev 3" puckar, jag tänkte har man 3" kan man väl alltid kapa ner dom till lämplig längd.
Jag tänkte prova med 3" först.

Bra att höra att din blev jättebra med din höjning, jag tänkte börja med den här höjningen.
Jag fick med ett instruktionsblad och där användes bara hylsnycklar och gummiklubba, ingen fjäderkompressor behövs enligt instruktionen.

Det jag undrar över, är om höjningen gör att hjulaxeln hamnar ocentrerat under bilen.

På dina Wranglers ser jag att du använder originaldörrarna.
Tar du nånsin av dom? Eller är dom bra för att ta hand om vädret?

Jag tänkte så småningom skaffa större däck 31x10,5 av prisskäl, om man inte hittar nåt begagnat med bra offset.
Hjulspacers på 30mm kostade inte mycket på Ebay kanske dessa är användbara.
Senast redigerad av Beaver3 den fre okt 14, 2016 16:25, redigerad totalt 3 gång.
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » tor okt 13, 2016 21:16

TJ -97
Nu har jag Bläddrat rätt mycket på svenska och USA sidor med TJ diskussioner. Jag har också tittat på mängder av höjningskit.

Det finns många åsikter och teorier, men en del rätt praktiska svar till studenter med tunn plånbok.

Det jag fått fram verkar vara att den som inte skall ut i svår terräng och nöjer sig med en tjejfångare :P förresten kanske tejerna vill ha en killfångare. :jump:

1.Hur som helst så sägs det att man klockrent kan sätta dit enbart puckhöjare upp till 3 tum utan ytterligare åtgärd. "Men...."

2.En förbättring är att även förlänga stötdämparfästet eller skaffa längre stötdämpare. :roll:
3.Ytterligare en enkel förbättring är att sänka växellådan något med små mellanbitar. :beer:
4.Även en modell med justerbart panhardstag för att hålla framaxeln centrerad har jag sett. :?:

Men som sagt, för studentens plånbok skall det visst fungera med enbart puckarna på 3 tum.

Gapet mellan originalhjul och skärmkant lär bli stort med 3" :rodnar:
Vilket är grövsta/största däcket man kan använda utan att det tar i när man svänger :?: :roll:
Vilket däckmönster rasslar på lagomt i stadstrafik och terräng :?:
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » fre okt 14, 2016 16:31

Objektet inköpt.
JEEP Wrangler Twister -97, 4 cyl 5 vxl stickshift
Bild
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » fre okt 14, 2016 16:37

Väntar på fler inlägg om Ekonomi-Höjning, första steget 1-3 tums puckar, fördelar, nackdelar?
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av pini » fre okt 14, 2016 20:34

De var en som sålde en riktig höjning på Facebook offroad köp å sälj kan ju vara ett alternativ
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

Skriv svar