SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » fre okt 14, 2016 22:23

Då letar jag upp den annonsen, tackar för tipset.

Puckhöjningen är ju enkel att återställa eller reducera genom att kapa av pucken.
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » lör okt 15, 2016 9:30

En viktig grej dök upp som jag tänkt på till och från.

Krockkuddarna, hur är det med dom i Wrangler?
Har ni dom kvar som vanligt?
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » sön okt 16, 2016 8:35

Jag roade mig med att plocka ihop de här fina bilderna på TJ:s med lite olika moddningar
Kunde vara både kul och bra att titta på när man har eller ser ett TJ objekt.

Bild


En Röd TJ med 3" höjning och 31x10,5-15 sulor

Bild
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » sön okt 16, 2016 18:37

Mer info om höjning, det verkar vara samma regler oavsett om det är längre fjädrar eller puckhöjning.

Hur som helst hittade jag en maffig Wranglersida i USA, där beskrevs omåttligt noggrant hur man skulle mäta och kontrollera slaglängd efter höjning och max o. min. mått samt längden på stagen så att dom inte kommer att ta i vid fullt fjädringsutslag.
*********************
Här kommer de mått jag fått på standardstötdämparna på TJ.
on the Monroe web site.

Front

compressed 13.08
extended 20.49
travel 7.14

rear

compressed 12.52
extended 18.95
travel 6.43
*********************

Om jag förstått det hela rätt så ger 2-2,5" höjning möjlighet att använda originaldämparen.
Jag undrar hur många varianter av dämpare det funnits på TJ genom åren.

Nu måste jag kolla upp en detalj!

Här är länken
http://www.jeepforum.com/forum/f9/bilst ... s-1133705/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad jag förstår måste man kolla upp så att stötdämparens infästning och slaglängd harmonerar med
Höjningens längd och slaglängd.
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Grottulf » mån okt 17, 2016 8:33

Bästa sättet att mäta är att mäta sig fram till vilka stötdämpare man behöver, genom att flexa bilen maximalt utan stötdämpare, och mäta min- och max-mått.
Men lägg på/dra av några cm så det finns marginaler.

Summit racing brukar speca både min och max-längd på alla dämpare, så där kan man kolla vad som passar sen.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av pini » mån okt 17, 2016 22:02

Bild
35or å puckhöjning plus 4 eller 5 tum i fjädrarna

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » tis okt 18, 2016 21:38

Snyggt bygge.

Saftiga sulor på bilen, har du bytt många stag under bilen?
Hur går det med kardanaxlarna på din höjning, klara den vinklarna
Det ser i vart fall härligt ut, en riktig sommar cab

Hur går det om jag sätter på 3 tums puckar, med kardan och stagen, panhard o länkarmarna samt bumpstop.
Skall jag sätta på extension på stötdämparna tills jag köper nya.
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av pini » ons okt 19, 2016 21:08

De längsgående stagen är bytta fjädrar å dämpare ligger även ca 2 tum kaross höjning
Har ett slipyoke eliminatormkit på den för bakkardan
Orginalbakkardan har en sjuka å trilla bort
Om du menar karosshöjning så borde gå bekymmersfritt
men ja hade sparat pengarna köp ett liftkit istället för extension
Allt spårar ändå ur tillslut ja vill ha 37 or nu istället
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » ons okt 26, 2016 23:50

Jag hittade den här texten som Micke Valp har skrivit. det var en bra info med hänvisning till hur man beräknar axelrotationen på kardanstången.

Klistrat från 4x4sweden.se
Hmm, det är lite som "hur långt är ett snöre". Vet faktiskt inte vilken typ av bil du vill höja 4". Är det en kort Suzuki, då vete tusan, men å andra sidan vill jag ju kunna köra motorvägsfart också – utan att det vibrerar sönder en massa saker. På en ren skogsbil funkar det kanske.
Tar man en Jeep wrangler brukar gränsen gå vid 2,5 tum. Sedan blir det pyssligt med kardanvibrationer om man inte bygger om utgående axeln från fördelningslådan osv.

I princip kan man alltså säga att ju längre bil desto lättare att höja. I alla fall om inte drivpaketet är alltför långt.

Kanske du ska fundera på en kombo? 2" fjäderhöjning och 2" karosshöjning – om det nu inte är en självbärande historia.

Fast återigen. Det handlar om vad knutarna klarar. Skrev ju ett par delar i husorganet om det. Lite räkneexempel var också med. Plugga, mät vinklar och kolla så nyckeltalet inte blir högre än 25000 – då fixar det sig. (4 Wheel Drive nr. 4/2004).

_________________
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Wältmeister » tor okt 27, 2016 9:36

Jag tycker du helt ska lämna tankarna på att modifiera din TJ till offroadbil.
Ditt utgångsämne är helt enkelt fel.
Att höja för att kunna montera större däck, typ 33/10-16"/255/85-16" är ingen bra idé med din bil.
Dels har den inte rätt bakaxel för att, som du önskat, montera diffbroms/-spärr.
Den är för klen, du bör ha en DANA 44 för att det ska hålla.
Din motor är för klen och din växellåda har för hög 1:a för att driva de stora däcken i terrängen.
Den nya 4:an i kombination med 6-petad låda är ett mycket bättre alternativ.
Då får du högre bottenvridmoment och lägre 1:a.
6:an i kombination med automat, helst då 4-växlad, är ett ännu bättre alternativ.
Allra bäst är att importera en TJ Rubicon från Tyskland.
Då får du något, som i kombination med automatlåda kan liknas vid stenkrypare, även med större däck.
För att din bil ska vara körbar i terrängen måste du byta utväxling i axlarna.
Allt samman drar iväg till ej försvarbara kostnader, även om du kan göra allt arbete själv.
Behåll du din TJ som den är och invänta att ett färdigt exemplar dyker upp till hemult pris.

För att du ska få en uppfattning om kostnaderna för modifiera en TJ till fullgod offroadbil vill jag berätta att den TJ -05 som jag köpte på 600 mil hade av Rindab modifierats för en kostnad på över 200.000:-.
Arbetet gjordes för 11 år sedan. Vad det skulle kosta i dag vet jag inte, men säkert betydlig dyrare.
Då ingick karosshöjning 1".
Sänkning fördelningslådans bakkant.
Högre skruvfjädrar och längre stötdämpare.
ARB-bumpers fram och bak. Den bakre med hållare för större reservhjul. Den främre med WARN-winsch 9.5 Ti.
ARB luftspärrar fram och bak.

Till det som borde gjorts hör andra axelutväxlingar, andra kardanaxlar, nedflyttade övre infästningar för Panhardstagen, longarmskit, treesliders samt kraftigare tankskydd.

Själv monterade jag andra hjul, kraftigare styrstag med kraftigare styrbroms, snabblossningsbara främre krängningshämmarstag, Safari-snorkel, Exenon skärmbreddare, Alan Multi Komradio med extremt bra antenn m m.

Försök gissa vad en sådan modifiering skulle kosta i dag.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » tor okt 27, 2016 18:26

Härligt kit, med massor av godis, av summeringen att döma, så skulle det bli riktigt DYRT!

Snygg bil och rätt snitt på utseéndet, det är väl så man ser på önskelistan och hur skulle det vara om man fick alla önskningar uppfyllda, nog bra känsla av att få betrakta din och andras härliga byggen. Kör hårt!

För egen del så blir det ingen riktig skogsbil på det viset.
Det skall vara en moderat höjning, jag köpte 3" puckar så jag kan kapa dom till önskad längd.
Det sitter 235/75-15 på idag och jag har tänkt mig bara 31 or men vilken typ vet jag inte än. Tips är välkomna!
Jag har 6 mil asfalt till stugan, och sedan har jag två körvägar med lite sten och rammel och två mindre backar som är så pass branta att 2 hjulsdrivet slirar fast, men en 4x4 suv klättrar upp om än med lite för klent vrid.
Ner till sjön har jag också en dålig körväg som jag tänkt köra upp lite bättre med TJ:n.
Ock så skall förstås motorsågen med så att jag kan röja lite mer för att få öppna ytor.
Vissa ytor är också blöta så det kan bli spännande utan vinsch:-)
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Wältmeister » tor okt 27, 2016 22:16

Jag har haft Cooper Discoverer A/T i olika dimensioner på 5 bilar, och har för avsikt att montera det även på den för 2 månader sedan inköpta Jimnyn.
Däcket har jag haft på Nissan Terrano II -98, Mazda Tribute 3.0, Jeep Liberty 2,8 CRD -06, Jeep Wrangler TJ -06 och Lada Niva -11.
Varken utpräglat terräng-eller offroaddäck = i mitt tycke en gyllene kompromiss som biter gott i spenaten utan att vara bullrigt på landsväg.
A/T har ersatts av AT3, som väl inte bör vara sämre för att det är nyare.
Hos dackonline kostar det just nu 1.452:- i dimensionen 235/85-16".
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Safari » fre okt 28, 2016 9:33

En -06 (ev 05) är väl det bästa utgångsmaterialet. Då får man Dana 44 6a och fyrsteg. Ja förutom en Rubicon naturligtvis :D

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Wältmeister » fre okt 28, 2016 11:37

Safari skrev:En -06 (ev 05) är väl det bästa utgångsmaterialet. Då får man Dana 44 6a och fyrsteg. Ja förutom en Rubicon naturligtvis :D
Instämmer. I och med -06, och kanske sena -05, bättre tankskydd och boxade främre länkarmar(som är myyyycket svårare att rensa på lera :evil: )

Största nackdelarna, enligt mig, med de sista TJ-modellerna, de överkänsliga gasreglagen och de låga stolarna(man sitter som en fjortis i en 140:a och ser genom ratten :evil: )
Men stolarna går att (olagligt) höja. Olagligt p g a a säkerhetsbältets infästning på insidan sitter i bakre stolinfästningen med en specialskruv.
Gasreglaget kompenserade jag med en liten fjäder på den ena bilen och en liten dämpare på den andra bilen.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Safari » lör okt 29, 2016 17:11

Nu var det några år sedan jag åkte TJ men det var bara att höja sätet om man satt lågt.

Skriv svar