SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » sön okt 30, 2016 16:59

Nu har jag ju redan objektet Wrangler TJ -97 med Twister fronten med inbyggda extraljus.

Jag tog ett par bilder på framänden, Tyvärr blev det lite suddiga bilder.
Tre bilder med olika höjning, observera den röda höjningsenheten:-)

Originalhöjd
Bild

1 tums höjning
Bild

2 tums höjning
Bild
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Wältmeister » sön okt 30, 2016 19:28

Safari skrev:Nu var det några år sedan jag åkte TJ men det var bara att höja sätet om man satt lågt.
Jo jag gjorde det - med 2" aluminiumdistanser.
Inte lagligt, men.......
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

trooper
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: lör mar 04, 2006 0:11
Ort: Gråbo

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av trooper » sön okt 30, 2016 20:08

Var inte rädd att modda din TJ lite för terrängkörning.
Man behöver alls inte ha en 05-06a med dana 44 eller Rubicon för att köra i skogen.
En kompis har en 4cyl TJ och den fungerar alldeles utmärkt.
Har själv kört med både 33" och 35" däck på bilar med dana 30/35.
En drivaxel kostar ju inte många kronor om man nu knäcker nån.

Bild

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » sön okt 30, 2016 22:22

Tackar, Ser trevligt ut, med jag antar din TJ i stenbacken.
Nja jag ska skruva till lite delar efterhand så får vi se hur långt det bär.
Klart att Grövre axlar är bättre, men det får väl bli nästa objekt,
Har jag förstått det rätt verkar flera på forumet ha uppdaterat med nya 4 tassar rätt ofta.

Kul att se så många inlägg, och man lär sig mycket av att se på andra och lära av deras kunskaper.

Jag skall lägga in en Bild här, för jag har morr i höger bak.
Därför chansade jag med att köpa ett nytt hjullager på skruvat.se för dom hade ju avtal med olika verkstäder som monterar deras delar och jag känner ingen Jeepverkstad i närheten.
https://www.youtube.com/watch?v=cSNwaBBuv98" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
https://lookaside.fbsbx.com/file/Renove ... L0BaUKLxfc" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tyckte lagrets utseende avvek från de bilder jag ser som original så jag undrade om jag fått fel lager, men nu hittade jag den här länken, det verkar som om skruvat.se säljer ett OffCenter rep.lager.

http://shop.advanceautoparts.com/p/driv ... /5052572-P" onclick="window.open(this.href);return false;

6 Questions | 6 Answers
Displaying questions 1-6
Q: Is this installed as 'is' or does it need to be packed with grease?
Asked on 9/4/2015 by Gary from Murfreesboro TN
Know the answer? Answer this question
1 answer
CUSTOMER CARE
A: Yes, Gary, the Driveworks Axle Repair Bearing (Part No. S-RP-6408) is a pre-lubricated bearing.
Answered on 9/8/2015 by Steve from AAP
Q: How does this compare in quality,warranty and specifications to the National RP6408? Where is it made?
Asked on 5/7/2015 by Burblover from Arkansas
Know the answer? Answer this question
1 answer
CUSTOMER CARE
A: I'm happy to help, Burblover! This Driveworks Axle Repair Bearing (Part No. S-RP-6408) is a value priced bearing with a 1 year replacement if defective warranty. The country of origin is China. The National Axle Repair Bearing (Part No. RP-6408) is a premium national brand bearing from Federal-Mogul with a 1 year replacement if defective warranty. The country of origin is the United States.
Answered on 5/9/2015 by Heath, ASE Parts Specialist from AAP
Q: how far in is this bearing an seal driven into
the rear axel housing? rp
Asked on 4/24/2015 by tallguy from chesapeake, virginia
Know the answer? Answer this question
1 answer
CUSTOMER CARE
A: Happy to help you with your question Tallguy! This bearing would go in until it's flush with the axle housing. There is a lip on the inside of the axle housing that will stop the bearing from going too far in.
Answered on 4/26/2015 by Panda from AAP
Q: what part number is the wedding band sleeve that goes behind it to hold it still?
Asked on 2/3/2015 by donnie from lexington, nc
Know the answer? Answer this question
1 answer
CUSTOMER CARE
A: I'm happy to help, Donnie! This Driveworks Axle Repair Bearing (Part No. S-RP-6408) is made to replace the wheel bearing and is engineered to replace both the bearing and the conventional seal requiring no additional parts. A wedding band sleeve is not required. The repair bearing moves the position of the bearing and seal so that they ride on an unworn section of the axle shaft.
Answered on 2/3/2015 by Heath, ASE Parts Specialist from AAP
Q: Is this the outside bearing? Is the seal and bearing all one part?
Asked on 10/22/2014 by Michaela from Belton, SC
Know the answer? Answer this question
1 answer
CUSTOMER CARE
A: I'm glad to assist, Michaela! This Driveworks Axle Repair Bearing (Part No. S-RP-6408) is made to replace the wheel bearing and is engineered to replace both the bearing and the conventional seal requiring no additional parts. The repair bearing moves the position of the bearing and seal so that they ride on an unworn section of the axle shaft.
Answered on 10/23/2014 by Heath, ASE Parts Specialist from AAP
Q: on this particular axle repair bearing what side goes into the axl;e
Asked on 10/7/2014 by mike
Know the answer? Answer this question
1 answer
CUSTOMER CARE
A: I'm happy to help, Mike! This Driveworks Axle Repair Bearing (Part No. S-RP-6408) will be installed with the protruded rubber seal and side that is notched facing inward toward the differential. For specific instructions for your vehicle I suggest checking a repair manual for your vehicle.
Answered on 10/18/2014 by Heath, ASE Parts Specialist from AAP
Senast redigerad av Beaver3 den mån okt 31, 2016 21:59, redigerad totalt 1 gånger.
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Safari » mån okt 31, 2016 7:50

Det måste finnas olika säten i TJ. I min TJ kunde man höja sätet med en spak. Det var för övrigt ett måste då min fru bara är 155 cm. Då kunde hon köra den utan problem.

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » mån nov 07, 2016 21:12

Tar upp tråden igen!

Jag tittade på däck till TJ:n, jag såg att RUBICON har 31x10.5-15 som standard, men vilken höjd har RUBICON, är det samma fjädrar som SE,Sport,X,Sahara, eller är den höjd?

Nu tittade jag på priset som startar på 5400 kr för 4st 31x10.5-15 sommardäck
Priset för 32x11.5-15 är 6400 kr men då är dom S+M däck så de går året runt.

Min fråga är då om 32 orna går fritt med originalfälg om jag puckhöjer 2,25 tum?
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Wältmeister » mån nov 07, 2016 22:35

32/9½-15" är nominellt 813 mm i diameter.
235/85-16" är nominellt 806 mm i diameter.
235/85-16" med 2" höjning går alldeles utmärkt i skogen enligt min erfarenhet på en TJ -06.
Möjligen kan däcken "smeka" original skärmbreddare vid max inflex.
Jag hade Exenon Fender Flares på båda mina TJ(-05 & -06).
Således borde det inte vara några problem med 32"-däck och 2,25" fjäderhöjning.
Dock får man ta den nominella diametern med en nypa salt.
Sålunda är 32/9½-15" Super Swamper TSL 1" högre än 32" Cooper Discovery STT och Goodrich MT KM2.
Har själv haft däcken samtidigt men på olika bilar och kunnat ställa hjulen bredvid varandra.

Härutöver får du bestämma om du vill har AT- eller MT-däck.
Såvitt jag känner till finns det (numera) inga MT-däck som (i Sverige) är godkända som vinterdäck.
TOYO Open Country MT är godkända för vinterbruk inom EU men inte i Sverige (av STRO). :shock:

En av STRO´s mest vansinniga godkännanden var gamla Cooper STT som vinterdäck.
Hade 35" STT på en G-Wagen för länge sedan och det var de läskigaste däck jag kört på vintern.
Och då hade jag köpt dem helt nya.

Personligen betraktar jag STRO som en intresse-/lobbyorganisation som håller vissa däcktillverkare under armarna (kanske för att de sponsrar STRO, vad vet jag, men rent mjöl i påsen verkar de inte ha).

Polisen, som inte rosat marknaden med tekniska kunskaper, går dock efter STRO´s "bibel". :?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Wältmeister » mån nov 07, 2016 22:59

Safari skrev:Det måste finnas olika säten i TJ. I min TJ kunde man höja sätet med en spak. Det var för övrigt ett måste då min fru bara är 155 cm. Då kunde hon köra den utan problem.
Men då måste ju de senare modellerna av TJ varit idealiska för henne.
Hon måste ha nått ner till pedalerna. :lol:

Vilken årsmodell på din TJ och var den "svensksåld" eller en "tysk autobahnracer" :?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Safari » ons nov 09, 2016 16:19

Hon fick inte sitta för lågt för då ser hon ingenting :D Hon höjde sätet och körde fram stolen. Jo det var en 05a svensksåld.

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » ons nov 09, 2016 19:45

AT däcken beskrevs ju som ett bättre alternativ, jag såg en angivelse för AT med 80% asfalt och 20% terräng.
Vet inte vad som är rätt, man vill ju ha bägge dera.
Hoppas på en kommentar, det blir ju trots allt en hel del asfaltkörning, så man vill väl ha någorlunda körkomfort.
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Wältmeister » ons nov 09, 2016 22:19

Cooper Discoverer A/T, med derivator, beskrivs som 50/50% landsväg/terräng.
Har jag haft på 4 bilar(av 16 st 4x4-bilar sedan 1999).
Tänker jag inom kort montera även på den senast inköpta 4x4-bilen.
Kuhmo vill jag dock på det bestämdaste avråda från, har haft 2 omgångar som varit "omöjliga" att balansera.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » tor nov 10, 2016 20:38

Så då får man hålla sig till en etablerad gummiverkstad så att hela montaget blir bra gjort.
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » ons nov 16, 2016 21:11

Jag funderade lite mer på däcken.

Om jag köper begagnade däck som inte är vintergodkända men har det grova nabbmönstret, blir det då back på däcken om man blir stoppad efter vägen?

Biter sådana däck bra på vinterväglag oavsett vintergodkännande eller ej?
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Wältmeister » ons nov 16, 2016 21:38

Beaver3 skrev:Jag funderade lite mer på däcken.

Om jag köper begagnade däck som inte är vintergodkända men har det grova nabbmönstret, blir det då back på däcken om man blir stoppad efter vägen?

Biter sådana däck bra på vinterväglag oavsett vintergodkännande eller ej?
Det beror på vilket väglag som råder. Men råder vinterväglag blir de böter. Inträffar olycka vid vinterväglag utan vintergodkända däck vägrar vissa bolag ersättning + att du kanske även får böter samt kanske försäkringsbolaget vägrar ersätta motparten så du får stå för skadorna på båda bilarna, om det vill sig illa.

Nej, däck med grova klackar biter sämre på is och packad snö.

Nya färska A/T-däck kan vara bättre än äldre slitna vintergodkända däck i praktiken - men inte i lagens mening.
Rallyåkare föredrar vid tävlingar höga smala däck på vinterväglag - en fingervisning!
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Beaver3
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:40

Re: SE eller Sport Eller SAHARA 1997-2000

Inlägg av Beaver3 » tor nov 17, 2016 19:35

Då minskade alternativa däck rejält, om man vill vara laglig:-)
/Beaver3

JEEP TJ -97
Cherokee -91 såld

Skriv svar