Sida 1 av 1

Iveco vill inte starta.

Postat: sön okt 02, 2016 21:37
av trooper
Hjälper en bekant lite att få igång en 03 Iveco 2,8 td.
Matarpumpen ger bra tryck till filtret,även från filtret (nytt).
Lossar man ett spridarrör kommer även där skapligt med diesel.
Tänder när man duttar i lite startgas.
Sitter en 30polig diagnoskontakt,som jag inte hittar nån adapter till.
Finns ju på ebay mm,men tar nån vecka att få hem.
Eftersom den tänder på gasen borde det elektriska fungera tycker jag.
Kommer lite diesel när man lossar returslangarna på toppen av spridarna,
men inga större mängder från nån,så dom verkar ok.

En del nissan/renault man skruvat med,har bakre delen på pumpaxeln varit av.
Men boschpumpen i ivecon såg inte ut att vara av den modellen som sitter i n/r.
Tror kanske att högtryckspumpen inte ger tillräckligt.

Bilen har stått still utomhus nåt år,men fungerade bra när han ställde den.
Nån med några goda råd här kanske ?.

Re: Iveco vill inte starta.

Postat: sön okt 02, 2016 21:51
av Fisketorp
Känner den igen nyckeln?

Hade problem med våran kia (fel märke iofs) att den vägrade starta ibland. och sedan vips funka det.
blev bara värre och värre.

Kom diesel framtill spridarna men då den inte kände av nyckeln fick inte spridarna någon signal.

Har den inte varit startad på länge så kanske den har tappat nyckeln?
om det är sån där imobilizer skit eller vad det heter.

Våran hade fel på ringen runt rattlåset. 400kr reservdel blev 2500kr med felsök och arbete på verkstad.


Om det nu är spridare som öppnas genom signal så räcker det väl sätta en liten lampa på kabeln eller mäta med multimeter.

Re: Iveco vill inte starta.

Postat: mån okt 03, 2016 16:29
av MatsilondA
trooper skrev:Hjälper en bekant lite att få igång en 03 Iveco 2,8 td.
Matarpumpen ger bra tryck till filtret,även från filtret (nytt).
Lossar man ett spridarrör kommer även där skapligt med diesel.
Tänder när man duttar i lite startgas.
Sitter en 30polig diagnoskontakt,som jag inte hittar nån adapter till.
Finns ju på ebay mm,men tar nån vecka att få hem.
Eftersom den tänder på gasen borde det elektriska fungera tycker jag.
Kommer lite diesel när man lossar returslangarna på toppen av spridarna,
men inga större mängder från nån,så dom verkar ok.

En del nissan/renault man skruvat med,har bakre delen på pumpaxeln varit av.
Men boschpumpen i ivecon såg inte ut att vara av den modellen som sitter i n/r.
Tror kanske att högtryckspumpen inte ger tillräckligt.

Bilen har stått still utomhus nåt år,men fungerade bra när han ställde den.
Nån med några goda råd här kanske ?.
Aj då! Har du fått igång den?

Re: Iveco vill inte starta.

Postat: mån okt 03, 2016 20:55
av Olof
Om du har tryck på spridarna och den ändå inte startar, är det stor risk att högtrycksstegets axel gått av. Högtryckssteget sitter längst bak på pumpen och går bra att demontera för att kontrollera. Ny pump kostar runt 10K. Adaptrar till diagnosuttaget finns att köpa, men det hjälper dig inte. En vanlig ODB2 funkar inte, man måste använda Ivecos egna diagnosprogram. Har pumpen gått får du ändå bara felkod på lågt bränsletryck och det kan ha lite olika orsaker. Kolla pumpen! Har bilen stått länge är det en trolig orsak.

Re: Iveco vill inte starta.

Postat: tis okt 04, 2016 7:15
av carfrigge
För lågt bränsletryck på startmotorvarv gör att den inte tillåter start (gränsvärde 285-315bar ca)
Montera en manometer på railen & kolla vad du får för värde, lossa ett spridarrör som är lättåtkomligt.

Ett lågt tryck kan bero på många faktorer men inre läckage i injektorerna är vanligt även brustna pumpaxlar förekommer som nämnts ovan.

Sedan är just 8140 som din motor heter känslig för att avståndet mellan svänghjulet vevaxelsensorn är för stort, demontera sensorn & slipa av "sätet" så brukar dom hoppa igång.

Just det, lossa bränsletrycksregulatorn & knacka den försiktigt mot något hårt så kan den få nytt liv igen. Sitter på högtryckspumpen & är den i stängt läge för du inget tryck.


Fina bilar annars dom där Italienskorna ;-)

Lycka till

Re: Iveco vill inte starta.

Postat: tis okt 04, 2016 10:32
av trooper
Tackar för svaren.
Som jag skrev i mitt inlägg misstänkte jag ju att pumpaxeln var av.
Har bytt flera pumpar på bilar med detta fel.
Men på dom bilarna har pumpen sett ut ungefär så här,man skruvar bara loss bakstycket:


Bild

I denna bilen ser pumpen ut nåt sånt här,skall åka och ta numret på pumpen idag :

Bild

Havererar pumpaxlar i denna typ av pump med ?.
Så det är ingen ide att leta upp nån adapterkabel Olof ?.
Tänkte man kunde kolla railtrycket mm,men om bara Ivecos egna program funkar är det ingen vits.
Denna bilen är grymt frän carfigge,en Scam 4x4 :) .
Får kika på spridare och vevaxelsensor.
bränsletrycksregulatorn har varit loss,testat med det.
Tror inte det är nåt fel med startspärren Fisketorp,men ska kolla igen.