Sida 1 av 1

hjulupphängning med mycket flex

Postat: ons okt 19, 2016 18:08
av oscar 94
hej ska bygga k link upphängning på min willys jeep men funderar på om man ska ha uniballs eller polyuretan bussning

Re: hjulupphängning med mycket flex

Postat: ons okt 19, 2016 18:17
av Robe
Ledlager (flexjoint, uniball osv) i ena änden och bussning i andra räcker långt. Ledlager tillåter mycket flex och bussningen tar upp vibrationer/smällar.

http://swedenfabrication.se/index.php?r ... ry&path=18" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: hjulupphängning med mycket flex

Postat: ons okt 19, 2016 19:59
av oscar 94
ingen risk att en uniball börjar glappa när man kör i lera och vatten

Re: hjulupphängning med mycket flex

Postat: ons okt 19, 2016 20:23
av Robe
De slits givetvis och när de slits så börjar de glappa förr eller senare. En flexjoint kan du spänna åt när den börjar glappa. En uniball går i sopen.

Re: hjulupphängning med mycket flex

Postat: ons okt 19, 2016 21:18
av oscar 94
fundera på att köpa med air chock har du någon erfaren het av det

Re: hjulupphängning med mycket flex

Postat: ons okt 19, 2016 21:34
av SpeedKing
Jag byggde med Air shocks, mycket nöjd.

Byggtråd -->viewtopic.php?f=15&t=34954
Bilder och snabb info på Garaget.org -->http://www.garaget.org/SpeedK

//John

Re: hjulupphängning med mycket flex

Postat: tor okt 20, 2016 18:52
av oscar 94
snyggt bygge. hur beter sig air chocksen till exempel vid höger hastigheter eller om man kör i kraftigt sidolutning

Re: hjulupphängning med mycket flex

Postat: tor okt 20, 2016 20:03
av palme
Dom fungerar som du ställer in dom. När det kommer till sidolut så beror det mer på hjulupphängningen hur dom beter sig.

Re: hjulupphängning med mycket flex

Postat: tor okt 20, 2016 20:21
av oscar 94
okej då har jag fort lite kört på benen då är det bara att bygga vidare tackar för alla svar

Re: hjulupphängning med mycket flex

Postat: tor okt 20, 2016 20:58
av SpeedKing
Sidolut är ingen höjdare då det lutar åt fel håll. Då vill kardanen vrida över hela karosseriet.

Min bil är dessutom kompressormatat, vilket medför att den trycker upp ena sidan på bilen då man trycker ur den genom några växlar. Jäkligt kul då man skjutsar någon som inte åkt innan :mrgreen:

Har sneglat på Anti Rock Swaybar, men det har inte blivit ännu.


//John

Re: hjulupphängning med mycket flex

Postat: tor okt 20, 2016 21:07
av palme
Har inga som helst problem med sidolut på min willys. Det stora problemet brukar vara att det byggs väldigt höga jeepar och länkarmarna får en brant lutning. Från axlarna upp till ramen. Har man en väldigt hög tyngd punkt så blir det svajigt. Titta på ultra4 bilarna dom ser jättehöga ut men dom har en låg buk så länkarmarna inte blir branta. Går att skriva hur mycket som helst om detta. Sök lite på nätet om hjulupphängning och läs på mycket innan bygget.

Lycka till

Re: hjulupphängning med mycket flex

Postat: tor okt 20, 2016 21:17
av Micke valp
Halloj John. Så "karetan" vrider sig av momentet genom drivlinan?? Finns ju lösningar på det också ... Men då får du skippa lite av Jeep-tänket ....
Vad jag menar är att du ska kika på MB G-Wagen-axlar ... De är nämligen motroterande ... Det innebär att främre axeln vrider åt vänster och den bakre åt höger. Resultatet blir ett "nolläge" i chassivridningen och bilen ligger rakt vid gaspådrag.
I vanliga fall vill ju chassit vrida sig åt ett håll när det får moment genom drivlinan. Med G-Wagen-axlar slipper du detta. Ja, och du behöver naturligtvis även fördelningslådan från en G-Wagen. Annars kommer hjulen att rotera mot varandra när du lägger i 4x4-läget ...
Ja, det är lösningen, trots dina fina axlar du har nu.

Re: hjulupphängning med mycket flex

Postat: lör okt 22, 2016 10:22
av SpeedKing
Hej Micke
Ja visst finns det lösningar på det, det har vi nog pratat om tidigare. Men det kommer inte att hända att jag bygger om därför. Jag håller fast vid Jeep tänket :D

Jag är supernöjd med konceptet, långa bärarmar och Airshocks. Det flyter på som tusan i skogen och det är ju där den hör hemma. Det har hänt några gånger att man upplever obehag, och det är när man måste skråköra upp en lång brant backe av någon anledning. Förmodligen oroar man sig i onödan.

//John