XJ varierande laddspänning

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: XJ varierande laddspänning

Inlägg av Fisketorp » tor nov 10, 2016 23:13

Har du mätt på batteriet eller är det mätaren i kupèn som visar varierande?
Kanske stod tidigare. Orkade inte kolla bakåt.

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: XJ varierande laddspänning

Inlägg av Vizual54 » fre nov 11, 2016 18:16

Dragit kablar från batteripolerna in i kupén till en multimeter.
Men det hörs på kupefläkten och syns på framljusen när den går upp i spänning också.
Cherokee XJ -97

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: XJ varierande laddspänning

Inlägg av Vizual54 » lör nov 12, 2016 0:10

Var och köpte ett nytt optima batteri idag och monterade in
Bild

Fortfarade samma sak. Tyckte att det verkade som spänningen gick upp när jag lättade på gasen idag. Gasade jag på igen gick den ned till 14v.

Har gått på och slipat jorpunkterna mot karossen ännu mer.

Vad fan kan det vara som är fel? Kan inte komma på fler saker än batteri, generator och PCM som är inblandade i detta och dessa är nu utbytta.
Cherokee XJ -97

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: XJ varierande laddspänning

Inlägg av Vizual54 » sön nov 13, 2016 20:46

Nu verkar det funka!! Vågar inte riktigt ropa hej än. Var ute och körde en timme och då låg den stabilt på 14.4v i början och kröp ner till ~14 mot slutet.

Igår drog jag om kablarna från PCM till generatorn.
Bild.
Rev bort jorden från generatorn och fusible link kabeln, dvs positiva kabeln från generator till PDC. Efter ett par whiskeys kom jag även fram till att jag skulle riva bort all el till extraljus och annat som föregående ägare installerat. Så efter att gått lös med avbitartången och ryckt och slitit lite var det väck.

Idag drog jag till biltema och köpte 16mm2 kabel, kabelskor samt en 150A ANL säkring med hållare. Väl hemma installerades detta istället för fusible link samt att jag drog dit en ny jordkabel mellan generator och motorblock. Dessa ska ersättas framöver med förtent 25mm2 gummikabel.

Eftersom jag gjorde fler saker blir det ju lite svårt att säga vad som var fel. Men det verkar ju i alla fall varken ha varit generator, PCM eller batteri. Körde för övrigt med min gamla PCM idag.
I morrn blir det till att löda tillbaka tåtarna vid PCMen för att kolla om det kan ha varit dom.
Cherokee XJ -97

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: XJ varierande laddspänning

Inlägg av Lars 9k » sön nov 13, 2016 20:59

Styvt jobb men skönt om det äntligen löst sig!
Håller tummarna!! :wink:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Re: XJ varierande laddspänning

Inlägg av Vizual54 » tor nov 17, 2016 21:42

Japp nu verkar det äntligen vara löst samt att jag tror jag vet vad vad som orsakat det.
Lödde tillbaka kablarna från generatorn till PCM häromdagen och när jag körde hem dottern från stallet igår började spänningen variera. Lödde om igen till mina provisoriska kablar och spänningen har varit stabil idag när jag har kört.
Lite tragiskt att jag lagt närmare 6000:- på ny generator, PCM och nytt batteri :-/

Lite förvånande att det verkar vara något fel på dessa. Den ena av dem (grön/orange) ska ju vara 12v och den andra (mörkgrön) pulsas mot jord för att reglera laddspänningen. Ju längre jorden är ansluten desto högre spänning. Men jag får inte ihop det riktigt. Om det skulle vara glapp i någon av dem så borde ju snarare laddspänningen sjunka?
Cherokee XJ -97

Skriv svar