Motorolja Ford Ranger
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Motorolja Ford Ranger
Har köpt en Ranger 2002 diesel tänkte byta motorolja tidigare ägare har kört på delsyntet 10-40w men rekommendation är ju 0-30w eller 5-30w helsyntet, ska man fortsätta köra delsyntet eller ska byta till helsyntet?
Re: Motorolja Ford Ranger
Kör på fordonstillverkarens rekomendationer, det brukar bli bäst.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Motorolja Ford Ranger
Är det korrekt att göra ett nytt oljebyte ganska snart då man går från halv till hel syntet?
eller är det bara om man gör det från mineral.
Eller kanske bara är en skröna man hör
eller är det bara om man gör det från mineral.
Eller kanske bara är en skröna man hör
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Motorolja Ford Ranger
Mitt tips är att ringa till den leverantör av olja du tänker hälla i motorn. Berätta hur det ligger till så tror jag de är mer än glada att berätta vad som bör göras och vad som krävs om man går från delsyntet till helsyntet...
En del oljor går fint att blanda, andra blir trögflytande sörja..
En del oljor går fint att blanda, andra blir trögflytande sörja..
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Motorolja Ford Ranger
Vilka problem skulle kunna uppstå av att byta till helsyntet från delsyntet, när helsyntet rekomenderas av tillverkaren?
Delsyntet är ju en ( okänd ) blandning av mineral och syntetolja, så blandningen finns ju redan i motorn, och efter ett byte så kvarstår ju endast mycket små mängder gammal olja.
Vilka motoroljor blir en trögflytande sörja vid blandning?
Gällande fisketorps fråga så är det lite av en gammal vandringsmyt.
Syntetoljans dåliga rykte beror till störstadelen på mineraloljans dåliga kvalitet förr i tiden. Alla som skruvat bilar på -90 talet och tillbaka minns väl hur det såg ut under en lyft ventilkåpa på en motor som körts länge med "dålig" motorolja. Bäst beskrivet är väl att säga att ventilkåpan var fylld av modellera som karvats ur litegranna där ventilmekanismen arbetade, i övrigt helt fylld av koksad olja.
Att i en sådan motor hälla i syntetolja kan bara sluta på ett sätt, haveri.
Men idag finns inga dåliga mineraloljor längre, bara bra och bättre, så vid korrekt skötta oljebyten är risken liten för problem med syntetolja i en motor som körts på mineralolja.
Jag gör det själv, eller gjorde då jag nyss sålde mina 2 -80 talsbilar som troligen aldrig hört talats om syntetolja innan jag bytte till det. Jag kör även alla mina cherokeer på syntetolja sedan flera År utan minsta problem. Orsaken till bytet är dels att minska antalet oljor jag har i lager, och dels underlätta kallstarter då det är STOR skillnad i viskositet på mineral och syntetolja vid lägre temperaturer.
http://www.mobil1.se/laer-om-olja/vanliga-fraegor.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Delsyntet är ju en ( okänd ) blandning av mineral och syntetolja, så blandningen finns ju redan i motorn, och efter ett byte så kvarstår ju endast mycket små mängder gammal olja.
Vilka motoroljor blir en trögflytande sörja vid blandning?
Gällande fisketorps fråga så är det lite av en gammal vandringsmyt.
Syntetoljans dåliga rykte beror till störstadelen på mineraloljans dåliga kvalitet förr i tiden. Alla som skruvat bilar på -90 talet och tillbaka minns väl hur det såg ut under en lyft ventilkåpa på en motor som körts länge med "dålig" motorolja. Bäst beskrivet är väl att säga att ventilkåpan var fylld av modellera som karvats ur litegranna där ventilmekanismen arbetade, i övrigt helt fylld av koksad olja.
Att i en sådan motor hälla i syntetolja kan bara sluta på ett sätt, haveri.
Men idag finns inga dåliga mineraloljor längre, bara bra och bättre, så vid korrekt skötta oljebyten är risken liten för problem med syntetolja i en motor som körts på mineralolja.
Jag gör det själv, eller gjorde då jag nyss sålde mina 2 -80 talsbilar som troligen aldrig hört talats om syntetolja innan jag bytte till det. Jag kör även alla mina cherokeer på syntetolja sedan flera År utan minsta problem. Orsaken till bytet är dels att minska antalet oljor jag har i lager, och dels underlätta kallstarter då det är STOR skillnad i viskositet på mineral och syntetolja vid lägre temperaturer.
http://www.mobil1.se/laer-om-olja/vanliga-fraegor.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Motorolja Ford Ranger
Jag menar inte att det gäller generellt vid byten av motoroljor. Jag kan bara hänvisa till då jag jobbade med förebyggande underhåll på svarvar och fräsar då en kund bytt fabrikat på en smörjolja till glidskenor och kulskruvar, dock till "samma" kvalité. Något hade reagerat mellan oljorna och smörjoljebehållaren såg ut som någon hällt i strösocker. Fick riva/byta varenda ledning i den maskinen inkl. alla munstycken vid respektive smörjpunkt.Iznogoud skrev:
Vilka motoroljor blir en trögflytande sörja vid blandning?
Därav min kanske klumpiga kommentar att oljor som blandas kan bli en trögflytande sörja.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Motorolja Ford Ranger
Tack för svaren, blir castrol 5w-30 helsyntet som Ford rekommenderar.
-
- Användare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: sön apr 20, 2014 19:42
Re: Motorolja Ford Ranger
Största skillnaden på oljorna med Mineral/ delsyntet/ helsyntet är hur länge de hänger kvar i toppen på stillastående motorer. En helsyntet rinner av fortast och en mineralolja hänger kvar längst. Det kan man enkelt kolla genom att doppa några stumpar av komprimerad axel eller silverstål och hänga upp. När den med helsyntet känns torr så är mineraloljan fortfarande kladdig längs hela pinnen, och detta fenomen har man även på kamaxeln och cylinderloppen. En motor som går i en taxi kan gärna köra med helsyntet, medan söndagsbilen bör ha mineral för att ha lite smörjning vid nästa start.
Oljebytesintervallerna med longlife-oljor vill jag inte ge så mycket för. Det känns trevligare då att använda en lite billigare olja som man byter lite oftare så att skiten får fara ut istället för att vispa runt i motorn.
Oljebytesintervallerna med longlife-oljor vill jag inte ge så mycket för. Det känns trevligare då att använda en lite billigare olja som man byter lite oftare så att skiten får fara ut istället för att vispa runt i motorn.
Re: Motorolja Ford Ranger
Kanske bättre att välja Mineral då på Mc som står hela vintern :/
-
- Användare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: sön apr 20, 2014 19:42
Re: Motorolja Ford Ranger
En bra grej på motorer som står i vinteride är att köra på starten utan tändkablar/stoppkabel ansluten så att oljetrycket kommer upp, innan den startas.