Sida 1 av 1

Växling fördelningslåda

Postat: fre nov 04, 2016 9:50
av ifconfig
Hej,

Vad är det egentligen som styr hur fördelningslådan kan växlas 2HI-4HI och vice versa?
Och vad är vanligast? Och vad är att föredra - tekniskt sett?

För Forden så står det i instruktionsboken att för inkoppling av 4HI ska man stå stilla och trycka ner kopplingen. Urkoppling kan man göra när man kör.

För Toyotan står det att inkoppling av 4HI kan göras i upp till 80 eller 100 km/h, minns inte vilket av dem.
Urkoppling kan göras i högre fart.

Praktiskt sett tycker jag att det är jättestor skillnad.

Mvh Magnus

Re: Växling fördelningslåda

Postat: tor nov 10, 2016 7:44
av ifconfig
Ingen som har ett bra svar eller det är så självklart att frågan är dum?

Re: Växling fördelningslåda

Postat: lör nov 12, 2016 12:12
av Frasse i Lammhult
Frågan är ju lite svår att svara på i sin formulering. En fördelningslåda är ju uppbyggd som vilket växelhus som helst, gafflar och drev mm, vad som styr gafflarna varierar ju från bil till bil, elektriskt eller mekaniskt, de enda du kan göra är ju att följa instruktionsboken...

Re: Växling fördelningslåda

Postat: lör nov 12, 2016 12:46
av cherokeex2
Att man kan lägga i 4hjulsdriften på endel lådor när man kör beror på att dom har synkringar inne i sig precis som en manuell växellåda.