Fundering: Motorval
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Fundering: Motorval
Planerar mitt kommande bygge lite smått. Tanken är LJ70 med portaler och en del annan godis men funderar på motorval. Bygget ska SFRO-reggas som ombyggt fordon och tankegången är tävlingsbil.
Önskemål:
Diesel
Relativt låg vikt.
Ska tåla att badas, dvs jag misstänker att kamkedja är att föredra, och så lite el som möjligt.
Effektmål runt 150hk med bra bottendrag.
Vad har ni för idéer?
Mercedes 5/6-cyl?
Volvo tdi?
BMW 4/6-cyl? (tyvärr mkt el på de här..)
Toyota diesel?
Nissan diesel?
Önskemål:
Diesel
Relativt låg vikt.
Ska tåla att badas, dvs jag misstänker att kamkedja är att föredra, och så lite el som möjligt.
Effektmål runt 150hk med bra bottendrag.
Vad har ni för idéer?
Mercedes 5/6-cyl?
Volvo tdi?
BMW 4/6-cyl? (tyvärr mkt el på de här..)
Toyota diesel?
Nissan diesel?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Fundering: Motorval
Eller ska man behålla turbodieseln som redan sitter i och bara uppgradera turbo och pump?
Stora fördelen då är ju att jag slipper adaptrar mellan låda och motor... (något jag iofs inte är rädd för att bygga, och har gjort förr)
Stora fördelen då är ju att jag slipper adaptrar mellan låda och motor... (något jag iofs inte är rädd för att bygga, och har gjort förr)
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Fundering: Motorval
Toyotas 3 liters turbodiesel med mekanisk pump(1KZ-T) är det bästa men kanske dyraste alternativet. Svår att hitta också.
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61
Re: Fundering: Motorval
1KZ-T funkar skitbra med 11 portaler och 37" på väg och skogsklättring, ny har jag 38,5" och skulle kanske vilja ha lite långsammare när man klättrar men den orkar fortfarande bra på vägen.
Tror det är lite lättare att hitta en 1KZ-TE om man är händig går det nog att byta till mekanisk pump på en sån
Tror det är lite lättare att hitta en 1KZ-TE om man är händig går det nog att byta till mekanisk pump på en sån
Re: Fundering: Motorval
Jo, faktiskt LC90 finns det gott om, men man behöver en mekanisk pump ändå Det går att använda en uppskruvad pump från 2L-T fast soppan räcker inte riktigt till.kalle skrev: Tror det är lite lättare att hitta en 1KZ-TE om man är händig går det nog att byta till mekanisk pump på en sån
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Fundering: Motorval
Fördelen med 1kz-t jämfört med 2l-t är den större volymen antar jag?! Passar den bolt-on på 2l-t:s växellåda? (vet inte vad den lådan kallas)
Pilla dit en mekanisk pump är ju ingen raketforskning, men hur styrs wg och rökbegränsning? Den kanske bara är "dum" med en egen wg och tryckklocka på pumpen även om det är en -te?
Förslag på fler motorer?
Pilla dit en mekanisk pump är ju ingen raketforskning, men hur styrs wg och rökbegränsning? Den kanske bara är "dum" med en egen wg och tryckklocka på pumpen även om det är en -te?
Förslag på fler motorer?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Fundering: Motorval
Jag är ganska säker på att det är ett annat svep på 1kz men lådan ska passa.
Hur mycket ska du bygga om? Om du ska bygga ju hjulupphängning så skulle jag rekommendera att du stretchar hjulbasen lite, min känns lite för hög/kort särskilt när man ska uppför
Hur mycket ska du bygga om? Om du ska bygga ju hjulupphängning så skulle jag rekommendera att du stretchar hjulbasen lite, min känns lite för hög/kort särskilt när man ska uppför
Re: Fundering: Motorval
Svårt att hitta en 1kzt i Sverige bara.
Jag letade ett tag men hittade ingen.
Fanns några snordyra -te motorer på bildelsbasen.
Större chans att hitta en i Norge tror jag.
Köpte en komplett 1kzt i Norge med bra turbo och pump för 10k.
Kolla finn.no ,där finns ganska mycket toyotadelar.
Tex :
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=76623155
Jag letade ett tag men hittade ingen.
Fanns några snordyra -te motorer på bildelsbasen.
Större chans att hitta en i Norge tror jag.
Köpte en komplett 1kzt i Norge med bra turbo och pump för 10k.
Kolla finn.no ,där finns ganska mycket toyotadelar.
Tex :
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=76623155
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Fundering: Motorval
Tanken är att framaxeln ska framåt ca 8-10cm, så långt som tillåts utan att flytta styrservon. Sen är ramen längd på mitten ca 15cm och baken kapad ungefär lika mycket. Så hjulbasen kommer hamna runt 255cm.kalle skrev:Jag är ganska säker på att det är ett annat svep på 1kz men lådan ska passa.
Hur mycket ska du bygga om? Om du ska bygga ju hjulupphängning så skulle jag rekommendera att du stretchar hjulbasen lite, min känns lite för hög/kort särskilt när man ska uppför
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Fundering: Motorval
Jag har en Nissan TD27 stående. Min är en årsmodell 2002 d.v.s. den enda med 12mm pumpelemet enligt säkra källor. Flytta över detill till en mekanisk pump och dit med en hybridturbo....
Har både Terrano och Patrol växellåda till den.
Har både Terrano och Patrol växellåda till den.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Fundering: Motorval
Vad menas med hybridturbo ??
passar patrol växellåda på td27 ??
Ursäkta trådkapning
passar patrol växellåda på td27 ??
Ursäkta trådkapning