Hjälp med dieselkonvertering
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hjälp med dieselkonvertering
Tjena,
Någon (som kanske känner någon) som jag kan anlita till en dieselkonvertering av min 98 tj 4,0?
Jag är öppen för förslag på motor... 4bt känns vanlig i USA men svår att få tag på här i Europa (hade faktiskt en i min case traktorgrävare 1,9 tdi är populär och adapterplattor verkar finnas att köpa. om605 / 606 är givna kandidater men dom turbomatade kanske inte klarar effekt- vridmomentkraven. Har Ni några tips? Någon som gjort en liknande konvertering? Tacksam för all återkoppling!
Någon (som kanske känner någon) som jag kan anlita till en dieselkonvertering av min 98 tj 4,0?
Jag är öppen för förslag på motor... 4bt känns vanlig i USA men svår att få tag på här i Europa (hade faktiskt en i min case traktorgrävare 1,9 tdi är populär och adapterplattor verkar finnas att köpa. om605 / 606 är givna kandidater men dom turbomatade kanske inte klarar effekt- vridmomentkraven. Har Ni några tips? Någon som gjort en liknande konvertering? Tacksam för all återkoppling!
Re: Hjälp med dieselkonvertering
Hej och välkommen hit
tänkte du regga med diesel??
isåfall tror jag att det blir svårt när det är en 98a
http://sfro.com/avgasregler-mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gick själv i tanken att sätta nissan td27t i en XJ-97
Ett tips, fyll i vart du bor i din profil
tänkte du regga med diesel??
isåfall tror jag att det blir svårt när det är en 98a
http://sfro.com/avgasregler-mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gick själv i tanken att sätta nissan td27t i en XJ-97
Ett tips, fyll i vart du bor i din profil
Re: Hjälp med dieselkonvertering
Tack!
Ja, jag tänkte regga den. På SFRO (som Du länkade till) så står det så här:
Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment
99 ska fungera att regga med reservation för effekt å vrid. En fördel är om Du då har 4,0an...
En td27 låter trevligt! Mekanisk pump förenklar onekligen
Tänkte Du ta låda och f-låda från Nissanbilen då eller bygga adapterplatta?
Ja, jag tänkte regga den. På SFRO (som Du länkade till) så står det så här:
Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment
99 ska fungera att regga med reservation för effekt å vrid. En fördel är om Du då har 4,0an...
En td27 låter trevligt! Mekanisk pump förenklar onekligen
Tänkte Du ta låda och f-låda från Nissanbilen då eller bygga adapterplatta?
Re: Hjälp med dieselkonvertering
okej -99
tack för läs hjälpen
min tanke var att köra med jeepens växellådor .
min är 4cyl manuel bensin
det går också att få ihop volvo d24 (VW) med jeep automaten .
Mercedes OM617 kanske ??
http://www.mercedesdiesel4x4.com/product_p/a-mb206.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.mercedesdiesel4x4.com/wp- ... -MB206.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
tack för läs hjälpen
min tanke var att köra med jeepens växellådor .
min är 4cyl manuel bensin
det går också att få ihop volvo d24 (VW) med jeep automaten .
Mercedes OM617 kanske ??
http://www.mercedesdiesel4x4.com/product_p/a-mb206.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.mercedesdiesel4x4.com/wp- ... -MB206.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hjälp med dieselkonvertering
Frågan är om den motorn du byter till inte får vara äldre än bilen också plus att all avgassutrustning ska vara kvar
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Hjälp med dieselkonvertering
Precis, Mathias har en poäng. En om617 är nog för gammal tyvärr.
Problemet är också att bilen måste reggas som ombyggt fordon vilket i praktiken innebär att man måste byta mer än motorn
En om605 från t.ex. en c250dt kan kanske vara ett alternativ, mer plats än om606 men samma stabila konstruktion och 150hk (om jag inte minns fel)
Min favorit är nog fortfarande VW 1,9 tdi i någon form. Elektroniken tas med i form av gaspedal, nyckel/startspärr, databox och tempgivare från donatorbilen. Konverteringsplatta finns till 4,0an
http://gastodiesel.tdconversions.com/adapter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Problemet är också att bilen måste reggas som ombyggt fordon vilket i praktiken innebär att man måste byta mer än motorn
En om605 från t.ex. en c250dt kan kanske vara ett alternativ, mer plats än om606 men samma stabila konstruktion och 150hk (om jag inte minns fel)
Min favorit är nog fortfarande VW 1,9 tdi i någon form. Elektroniken tas med i form av gaspedal, nyckel/startspärr, databox och tempgivare från donatorbilen. Konverteringsplatta finns till 4,0an
http://gastodiesel.tdconversions.com/adapter/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Hjälp med dieselkonvertering
Eller byta bil med nån som har en XJ med diesel (jag)
Ford Explorer '98
Re: Hjälp med dieselkonvertering
Om det är 1,9 tdi från wolkswagen skit i den blir för dåligt med ork har en sån i en valp
2,5tdi vore nog ett bättre objekt men finns de inget roligare
Motorn måste ju va ett år nyare än bilen så då faller ju d24 å sådant
D5an vore kaxigare vet en som laborerar med detta i en tj men vet inte om han har fått den å gå ännu
2,5tdi vore nog ett bättre objekt men finns de inget roligare
Motorn måste ju va ett år nyare än bilen så då faller ju d24 å sådant
D5an vore kaxigare vet en som laborerar med detta i en tj men vet inte om han har fått den å gå ännu
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0
Re: Hjälp med dieselkonvertering
Går SAAB bort?
motorn sitter säkert i något annat tex opel men trevligt med någon lättare motor än gjutjärntyngd?
Vill han automat eller manuell?
Har 2.5 eller om det var 2.3 TD från Pajero med lådor liggandes.
motorn sitter säkert i något annat tex opel men trevligt med någon lättare motor än gjutjärntyngd?
Vill han automat eller manuell?
Har 2.5 eller om det var 2.3 TD från Pajero med lådor liggandes.
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Hjälp med dieselkonvertering
om602 eller om605 är att rekomendera, med turbo då sååklart, 602 är lite enklare och klarar bara ca 200-250hk medans 605 går att göra enormt mycket starkare upp till 500hk
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
Re: Hjälp med dieselkonvertering
Blev det något motorbyte??
Re: Hjälp med dieselkonvertering
Nej, inte än. Jag är lite osäker på vilken motor att använda samt ytterligare modifiering för att kunna regga den. Det lutar dock åt en 1,9 tdi PD 130
Re: Hjälp med dieselkonvertering
Prova den här sidan.
http://www.mercedesdiesel4x4.com/mobile/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
De gamla Mercedes 5orna är väldigt enkla och starka
http://www.mercedesdiesel4x4.com/mobile/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
De gamla Mercedes 5orna är väldigt enkla och starka
"proffesional beardo"