Sida 1 av 1

Valp vs 202 axlar vad är den riktiga skillnaden?

Postat: sön feb 26, 2017 21:32
av vontrapp
Vad är den riktiga skillnaden mellan valp och 202ans axlar? Utväxling? Hållbarhet?
Verkar vara många åsikter om hållbarheten på 202axlarna..

Re: Valp vs 202 axlar vad är den riktiga skillnaden?

Postat: mån feb 27, 2017 12:53
av Gustavsson
C202 har kraftigare framaxelrör pga högre axelbelastning. Även större bromsar både fram och bak med andra nav, på valpen sitter bromsskivorna på insidan, på C202 på utsidan.

Valp har 5.38:1 med lamelldiff bak
C202 har 6.17:1 utan lamelldiff bak (finns på en del), dock passar valpens diff i C202. (Lamelldiffen passar även fram på både valp och C202 med mindre mod.)

Valpen har knutkors med överfall på kardanerna, C202 har medbringare.

Utväxlingarna passar att flytta mellan axlarna, dock med olika lager för pinjongen. (Kan inte i huvet hur det skiljer dock)

Re: Valp vs 202 axlar vad är den riktiga skillnaden?

Postat: mån feb 27, 2017 13:01
av vontrapp
Då de borde gå att plocka dom små dreven i diffen från valp till 202ans dif? Har nämligen en 202 axel med rasade smådrev (dom på axeln).
Är de ngn direkt skillnad på hållbarheten på utväxlingarna och drivaxlar?
Går det att flytta drivaxlar i mellan axlarna? Använder inget utav orginal bromsarna.

Re: Valp vs 202 axlar vad är den riktiga skillnaden?

Postat: tis feb 28, 2017 9:55
av pv-jeep
C202 har kollapshylsa till förspänningen på pinjongens lager. Används från 140 och uppåt. Inget dåligt så men när folk ska byta medbringartätning så lossar de med maskin och drar åt med maskin vilket gör att hylsan krymper och pinjonglagrena får för hög förspänning med ras som följd. Talar av egen erfarenhet fast på min 940. Drog åt med maskin och trodde det var som på amazon/903. Sedan är det bromsarna som skiljer där 903 bara har på de första årsmodellerna trummorna på insidan naven (willystyp) . Utväxlingen är 5,38 på valp/9031 och 6,13 (,17) på C202. Tvåkrets bromsar även på C202