Sida 1 av 1

Hjälp önskas med att identifiera differential!

Postat: ons mar 08, 2017 18:11
av Dieselgriesen
Hej!

Undrar om ni kan hjälpa mig identifiera vad jag har i bakaxeln med hjälp av några bilder, Är detta en sk öppen differential eller är detta en LSD?

Bilen är nyinköpt, har kapat bort bakstycket på axeln då det var skadat.


Bild


Bild


Bild


Tack på förhand :mrgreen:

Re: Hjälp önskas med att identifiera differential!

Postat: ons mar 08, 2017 19:03
av Fisketorp
Den är väl öppen?
Ser inga "lameller" för LSD.

Re: Hjälp önskas med att identifiera differential!

Postat: ons mar 08, 2017 21:17
av pini
Svårt att säga påminner om en ls diff till dana
Snurrar drivaxlarna åt samma håll om du bara snurrar på ena sidan
Det är även bra att skriva vad axeln är till

Re: Hjälp önskas med att identifiera differential!

Postat: ons mar 08, 2017 21:27
av J Landin
Öppen är den iaf!

Re: Hjälp önskas med att identifiera differential!

Postat: ons mar 08, 2017 22:00
av Dieselgriesen
Tackar för svaren hittills!
Bilen är en Kia sorento 2.5crd. Det skall enligt de flesta källor sitta en eaton lsd i denna, årsmodell 2003-2004. Dock så plockades pre-load fjäderpaketen ur efter några månaders produktion pga att de ansågs för aggressivt uppträdande med dessa monterade.

Har inte haft möjlighet att snurra hjulen hängandes än, kan även vara missvisande och lappen ovanpå axeln satt inte kvar för enkel identifiering tyvärr..

Ni som säger öppen, vad grundar ni det på?

Re: Hjälp önskas med att identifiera differential!

Postat: tor mar 09, 2017 21:53
av Fisketorp
Lite av en gissning från mig, vill minnas att man ser lamellerna i min diff till Pajeron när man kikar in.
Men kia`s kanske inte är samma uppbyggd..

Snurra hjulen, går snabbat att prova =)

Re: Hjälp önskas med att identifiera differential!

Postat: fre mar 10, 2017 7:17
av Grottulf
Alla lamelldiffar jag har sett har endera synliga fjädrar mellan spindeldreven, eller någon annan synlig mekanism för att sätta tryck på lamellerna.
Denna har inget som sätter tryck, så även om den skulle ha lameller så skulle de inte göra någon nytta.
Så jag skulle vilja påstå att det är en öppen diff.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: Hjälp önskas med att identifiera differential!

Postat: fre mar 10, 2017 8:40
av J Landin
Jag grundade mitt påstående på samma sätt som grottulf, men när du säger att dom tagit bort fjädrarna för att få en lugnare diff så kan det ju vara så att det ligger lamellpaket och att det har en viss förspänning(minimal)!

Kanske går att köpa enbart fjäderpaketet?

Re: Hjälp önskas med att identifiera differential!

Postat: fre mar 10, 2017 9:27
av Dieselgriesen
Jag tackar för all input! Nu är axeln svetsad och klar, nytt bakstycke och passade på att flytta upp tvärstaget när jag var igång. Skall göra ett oljebyte nu och provköra ordentligt i eftermiddag så får,jag se om det diffar :tumbup:

Det är just avsaknaden av förspänningsfjädrar som säger öppen vid anblick, men.. så kom infon fram om att de plockats ur vid montering därav den stora ovissheten :shock:

Re: Hjälp önskas med att identifiera differential!

Postat: fre mar 10, 2017 13:38
av Engman2
Byt olja nån extra gång nu i början, då det kan finnas spån inne i axeln efter att du kapat i den :poke:

Re: Hjälp önskas med att identifiera differential!

Postat: fre mar 10, 2017 15:40
av Dieselgriesen
Engman2 skrev:Byt olja nån extra gång nu i början, då det kan finnas spån inne i axeln efter att du kapat i den :poke:

Tack för tipset! Det är gjort - och som grädde på moset så bromsar det så fint i axeln :tumbup: :D