Frontera med bromsproblem!!!

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Frontera 2002
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 16, 2017 20:45

Frontera med bromsproblem!!!

Inlägg av Frontera 2002 » tis maj 16, 2017 21:06

Ny för dagen i detta forum. Behöver lite hjälp med ideer hur jag skall angripa mysteriet med bromsarna på min Frontera 3.2, 2002. I min mening är något antingen helt eller trasigt, eller hur. Bromsarna på min bil beter sig som följer: Jag åker glad i hågen, plötsligt känns det ungefär som om man kör över något, typ en gren eller slang eller något liknande, sedan är bromsarna borta, pedalen går i botten. Trampar man två, tre gånger på pedalen är bromsarna tillbaka. Sist jag åkte rappade den ur en aning mer och det blev mer tvättbräda. Stannade i vägkanten med hjälp av handbromsen, vände för att åka hem, och bromsarna funkar klockrent igen????? men nu är bilen och jag osams och jag väntar på råd. :jump:

cab16v
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 30, 2014 1:52
Ort: Vårgårda.

Re: Frontera med bromsproblem!!!

Inlägg av cab16v » lör maj 20, 2017 18:28

läs ut vad du har för felkoder, låter som abs relaterat.
är det ett metalliskt ljud när det händer?
var bor bilen ca??

Frontera 2002
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 16, 2017 20:45

Re: Frontera med bromsproblem!!!

Inlägg av Frontera 2002 » sön okt 08, 2017 12:04

Nu har jag ju inte varit inne på länge för jag är så besviken på bilen.....men nu närmar sig ju vintern och jag behöver den!!! Bilen bor i Sorunda, ett par mil söder om Stockholm. Jag har köpt en donatorbil och är nu beredd att ta tag i problemet! Ja, jag misstänker också ABSen, men var skall jag börja??? :shock:

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Frontera med bromsproblem!!!

Inlägg av gubbstrutten » sön okt 08, 2017 16:25

Jag är mycket tveksam till att det är ABS´en som orsakar ditt bromsfenomen.
Har haft fel på bilar då ABS´en indikerat fel men bromsarna ändå fungerat.
Det har då gått att låsa hjulen vid hård bromsning.

Har även haft problem med att bilars bromspedal gått i botten efter längre tids uppställning.
Misstänkte då huvudbromscylindern.
Flera gånger räckte det med att stampa till hårt på bromspedalen för att den inte skulle gå i botten.
I de fallen har det varit fråga om bilar med skivbromsar fram och trumbromsar bak, d v s axelvis uppdelning av 2-kretssystemet.

Förslår att du provar som jag gjort och stampar hårt på bromspedalen.
Effekten kan bli att flänsen på gummipackningen mjukas upp efter sin sömn, då den blivit hård.
Skulle det hjälpa så som jag skriver så är det bara att byta packningar i huvudcylindern.
Inte göra som jag, som nöjt mig med "stampaåtgärden" och regelbundet kolla bromsen i garaget under vintern på "sommarbilen" av 1990 års modell. :rodnar:
(Du ska göra som prästen säger - inte som han gör)

Inte i något fall har bromsvätskenivån sjunkit i mina bilar.

Berätta gärna hur du löser problemet. :tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Skriv svar