Chanslös??

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ahlberg
Användare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör sep 22, 2007 9:18

Chanslös??

Inlägg av Ahlberg » ons dec 05, 2007 19:56

Har köpt en suzuki 413.Tänkte jag skulle prova på att köra lite Trial, b.la DM här i Borås&Skene.
Suzukin som jag köpte är kanon i karossen och mkt snyggt lagad,som jag tänkt lägga i en stenkrypa låda samt lockright diff fram&bak.
Hade tänkt att jag skulle kört i standard klassen,Men när han laga upp bilen tog dom upp hjulhusen,vilket jag förstår av reglementet inte är tillåtet.
Så då funderar jag på om man skulle axelvända och åka i modifierad istället?
Har inte som avsikt att vinna,men är man helt chanlös om man skulle prova att åka i modifierad,om man bara har ovanstående gjort?

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » ons dec 05, 2007 20:39

Ok, nu måstre vi klargöra lite regler här först å främst :!: Allra först så ska vi skilja DM och Svenska cupen åt, det är helt olika regler (nja, kanske inte så olika) cuperna emellan. Snarare hänger det på om du har licens eller inte, och om du tävlat i SC. Har du inte licens eller tävlat i SC så bör du hamna i klass 1 (klass 2 om du väljer att köar i skånecupen). Har du licens eller har kört i SC de senaste 2 åren så hamnar du i Standard, Modifierat om du höjer. Det där med hjulhusen får en liten klocka att ringa, undrar om det inte var nåt med skärmbreddare också? Chanslös eller inte? Tja, vi är ju inte sååå många...i nån klass...
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Chanslös??

Inlägg av Lasse Suzican » ons dec 05, 2007 20:48

Ahlberg skrev:Tänkte jag skulle prova på att köra lite Trial, b.la DM här i Borås&Skene.
Det gör du väldigt rätt i. Vi har väldigt kul och trevligt på DM.
Ahlberg skrev:samt lockright diff fram&bak.
Den blir väldigt otrevlig att köra med Lockright i framaxel + att den vill inte svänga...
Ahlberg skrev:Hade tänkt att jag skulle kört i standard klassen,
Då får du problem för standard finns inte i DM. Med dom modifieringarna hamnar du i något som kallas klass 1.
Ahlberg skrev:Men när han laga upp bilen tog dom upp hjulhusen,vilket jag förstår av reglementet inte är tillåtet.
Se föregående svar...
Ahlberg skrev:Så då funderar jag på om man skulle axelvända och åka i modifierad istället?
Och då hamnar du i klass 2 istället. Inte modifierat.
Ahlberg skrev:Har inte som avsikt att vinna,men är man helt chanlös om man skulle prova att åka i modifierad,om man bara har ovanstående gjort?
Kör du i DM så är du inte chanslös. Rekommenderar dock att du monterar iaf minst ett "hockeymål" för din egen trygghet. Ger du dig på att prova i Svenska cupen måste du bygga fullbur, byta till racestolar och montera minst 4punktsbälte.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » ons dec 05, 2007 20:52

Eller laga skärmarna, montera lite större däck, i med lockright fram&bak, bygga 6-punktbur. Köra Standard i Svenska cupen och klass 2 i DM.

Hursomhelst så är du välkommen i DM oavsett vad du gör.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons dec 05, 2007 20:52

Malle skrev: Har du licens eller har kört i SC de senaste 2 åren så hamnar du i Standard, Modifierat om du höjer. Det där med hjulhusen får en liten klocka att ringa, undrar om det inte var nåt med skärmbreddare också?
Fjäder och karosshöjning är OK i standard, men inte axelvändning. Dock hamnar den bilen direkt i Mod iom att hjulhusen är uppskurna...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Re: Chanslös??

Inlägg av jimmyskrot » ons dec 05, 2007 20:54

[quote="Ahlberg"]Har köpt en suzuki 413.Tänkte jag skulle prova på att köra lite Trial, b.la DM här i Borås&Skene.
Suzukin som jag köpte är kanon i karossen och mkt snyggt lagad,..

vi hjälps åt alberg så vi båda kan köra. jag kör bilarna med lastbil å du husvagn när vi ska långt bort:)

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » ons dec 05, 2007 21:16

[quote="lasse suzicán

Blir det verkligen så att den vill gå rakt fram..
Nyfiken är sugen själv..

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » ons dec 05, 2007 21:23

Nymoen skrev:[quote="lasse suzicán

Blir det verkligen så att den vill gå rakt fram..
Nyfiken är sugen själv..
jag har kört med svetsat fram å det svänger rätt så bra men men går ju inte jämföra med en o diffad

Ahlberg
Användare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör sep 22, 2007 9:18

Inlägg av Ahlberg » ons dec 05, 2007 21:28

lasse suzicán skrev: Fjäder och karosshöjning är OK i standard, men inte axelvändning. Dock hamnar den bilen direkt i Mod iom att hjulhusen är uppskurna...
Ok,då kan jag lika gärna axelvända då,så kan man ta sig fram på borås träffarna med :D Man kanske inte behöver ha lockright fram?Verkar vara delade meningar angående lockright vs Svetsat bak?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons dec 05, 2007 21:33

Nymoen skrev:[quote="lasse suzicán

Blir det verkligen så att den vill gå rakt fram..
Nyfiken är sugen själv..
Det märks väl inte så mycket på en träffbil men i en trialsektion märks det jag lovar (tror ingen i skenetrialen missat vad jag tycker om min framaxelspärr)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » ons dec 05, 2007 21:39

tror ingen i skenetrialen missat vad jag tycker om min framaxelspärr
Well, hade vi haft amerikansk censur så hade det ju vart ett jäkla pipande :lol:
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » ons dec 05, 2007 21:44

Satt och tittade på lockrigt ..Finns det inte till 410 ..1985 :cry: :cry:

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » ons dec 05, 2007 22:02

Mathias T skrev: Det märks väl inte så mycket på en träffbil men i en trialsektion märks det jag lovar (tror ingen i skenetrialen missat vad jag tycker om min framaxelspärr)
Det underliga var väl att Terese kunde köra med den :rodnar: :lol: :lol: :lol:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons dec 05, 2007 22:07

Nymoen skrev:Satt och tittade på lockrigt ..Finns det inte till 410 ..1985 :cry: :cry:
det borde det göra då jag har det i min 84-
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons dec 05, 2007 22:08

yoggi skrev:
Mathias T skrev: Det märks väl inte så mycket på en träffbil men i en trialsektion märks det jag lovar (tror ingen i skenetrialen missat vad jag tycker om min framaxelspärr)
Det underliga var väl att Terese kunde köra med den :rodnar: :lol: :lol: :lol:
Käften!!!!!!!!!! :evil: :evil: :evil: :wink:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar