VW Taro 1990
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: sön sep 17, 2017 16:49
VW Taro 1990
Hej. Jag har lyckats hitta en VW Taro 1990 i princip nyskick. Den har stått avställd i ett dödsbo i många år. Jag undrar om någon vet om automatiska 4-hjuls hubs är att föredra kontra de orginal sittande manuella?
Re: VW Taro 1990
Automatiska frihjulsnav är bekvämare men manuella är starkare.
Jag hade automatiska på en Pajero jag hade en gång och jag körde sönder flera stycken automatiska. Jääääävligt irriterande att bli stående med bara bakhjulsdrift när det hände tredje gången kan jag meddela.
På senare bilar har jag lyckligtvis bara haft manuella och dom har överlevt våld som fått både drivknutar och drivaxlar gett upp.
Enda fördelen med automatiska är väl att man slipper gå ur bilen och vrida...
Jag hade automatiska på en Pajero jag hade en gång och jag körde sönder flera stycken automatiska. Jääääävligt irriterande att bli stående med bara bakhjulsdrift när det hände tredje gången kan jag meddela.
På senare bilar har jag lyckligtvis bara haft manuella och dom har överlevt våld som fått både drivknutar och drivaxlar gett upp.
Enda fördelen med automatiska är väl att man slipper gå ur bilen och vrida...
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: VW Taro 1990
Tänk också på att alltid ge den lite tid, ett hjulvarv eller så att koppla i ordentligt innan du belastar efter att du lagt i 4wd.
Och backa gärna en halv billängd efter att du har lagt ur fyrhjuldriften när du har automatiska nav. Detta för att undvika att de inte kopplat ur ordentligt (det värsta som kan hända är att det ena är urkopplat och det andra ikopplat).
Är man bara försiktig med i och urkoppling på automatiska och inte kör någon extrem offroad så kan de hålla riktigt länge. Men manuella håller så klart bättre.
Och backa gärna en halv billängd efter att du har lagt ur fyrhjuldriften när du har automatiska nav. Detta för att undvika att de inte kopplat ur ordentligt (det värsta som kan hända är att det ena är urkopplat och det andra ikopplat).
Är man bara försiktig med i och urkoppling på automatiska och inte kör någon extrem offroad så kan de hålla riktigt länge. Men manuella håller så klart bättre.
http://www.4x4expedition.se - Expeditioner där DU kan delta!
http://www.4x4offroad.se - Allt du behöver för din offroad- och expeditionsbil!
http://www.4x4offroad.se - Allt du behöver för din offroad- och expeditionsbil!
Re: VW Taro 1990
På dom lite nyare kom det sk add dvs den långa drivaxeln kopplas isär med vacum när 4wd läggs ur,jag har ett komplett sådant system om intresse finns
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: VW Taro 1990
Håller för övrigt på med att peta i en vw tdi med elektronik och allt i en ,-89
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"