Defender 130 dcpu 300tdi (uppdaterad)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Defender 130 dcpu 300tdi
Snyggt!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Defender 130 dcpu 300tdi
Trevligt! blev det 255/85r16? Det ser bra ut!
Är det 300tdi med eller utan elektronisk motorstyrning? Har fått för mig att det skall finnas både med och utan.
Är det 300tdi med eller utan elektronisk motorstyrning? Har fått för mig att det skall finnas både med och utan.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Defender 130 dcpu 300tdi
Japp de blev 255/85-16 är supernöjd . Ja de är 300tdi utan elektronik. Den finns med elektronik men vad ja har läst så sitter den bara i discovery med automat. Ja är glad att ja slipper elektronikengorQi skrev:Trevligt! blev det 255/85r16? Det ser bra ut!
Är det 300tdi med eller utan elektronisk motorstyrning? Har fått för mig att det skall finnas både med och utan.
Re: Defender 130 dcpu 300tdi
Tackar. Imorgon ska ja försöka få upp en bild när den är i sin rätta kostym, dvs lera . Om ja hinner fota den när de är ljust. De är ju mörkt när man åker till jobbet och mörkt när man åker hem .Lars 9k skrev:Snyggt!
Re: Defender 130 dcpu 300tdi
Lite off topic. Jag tänkte visa en bild på kompisens navara. Den är helt orginal förutom lite extraljus ramper. Nu har han monterat nya MT däck. Bf goodrich km2. 255/85-16 på nya blackspoke 8x16 Et10 fälgar.
Ja tyckte de blev riktigt fint. Inte så vanligt med så höga däck på en orginalhög navara vad vi kunnat hitta på nätet iaf.
De var väldigt svårt att hitta information på nätet om de skulle få plats. Så nu finns den infon här iaf
Ändring: glömde säga att de ända han gjorde för att få plats med däcken var att skruva bort stänklapparna som sitter framför och bakom framhjulen orginal. Annars går hjulen helt fritt utan att ta i nånstans. En höjning på 5 cm är planerad till våren så han kan flexa lite oxå men för vanlig svenssonkörning funkar de absolut med orginalhöjden
Ja tyckte de blev riktigt fint. Inte så vanligt med så höga däck på en orginalhög navara vad vi kunnat hitta på nätet iaf.
De var väldigt svårt att hitta information på nätet om de skulle få plats. Så nu finns den infon här iaf
Ändring: glömde säga att de ända han gjorde för att få plats med däcken var att skruva bort stänklapparna som sitter framför och bakom framhjulen orginal. Annars går hjulen helt fritt utan att ta i nånstans. En höjning på 5 cm är planerad till våren så han kan flexa lite oxå men för vanlig svenssonkörning funkar de absolut med orginalhöjden
Re: Defender 130 dcpu 300tdi (uppdaterad)
De va länge sen ja va här inne, men de har hunnit hänt mycket med bilen. I vintras så hade ja bilen i garaget från september till maj.
De började med att jag skulle laga ett litet rosthål i framstötfångaren. Men upptäckte snart att de va väldigt mycket mer som behövde göras, stötfångaren var bara att slänga, ramen vänter fram var riktigt rostig, så de kapades ur all rost och återuppbyggdes på nytt, generator byttes mot en ny 100amp, fjädringen var slut så ja köpte allt nytt från Gwyn Lewis. Old Man Emu stötdämpare och fjädrar, högre fjäderbwnstorn, kraftiga styrstag från gwyn lewis.
När jag var klar fram hittade ja såklart rost bak oxå, de kapades ur och byggdes upp igen, ramen slipades och målades med hagmans underredsmassa.
Dörrarna är också rostiga, 1 klar, 3 kvar.
Golvet bakom pedalerna va rostigt så de har kapades ur och ersatts med färdig bit från sp4x4.
En outtrigger vänster fram var också slut så den kapades oxå ut och byttes.
Interiört har jag bytit ratt till en mindre. Stolar fram till bmw z3. Bak har ja laborerat med olika, bmw f11 stolar, men dom var för stora för att få de bra med benutrymme. Provade ett range rover p38 baksäte, de satt som smäck, men ja vill ha 2 stolar bak så ja får plats med en 55L kyl/frys imellan stolarna, provade med orginal framstolarna bak, de kan bli riktigt bra. Men orginalsätet fick hamna på plats så länge så ja blev sugen på o bli klar för att kunna använda bilen på sommaren.
Alla bromsrör utom ett som såg fräscht ut byttes.
Besiktningen slog ner på bromsröret som va kvar, såklart .
Fixade bromsröret och körde 2 veckor innan ja skulle besikta igen, såklart går båda hjullagrena fram åt skogen på 2 mils körning hem från Västerås.
Så nu håller ja på att renovera hela framaxeln 8 .
Snaaaart kan ja köra igen .
De började med att jag skulle laga ett litet rosthål i framstötfångaren. Men upptäckte snart att de va väldigt mycket mer som behövde göras, stötfångaren var bara att slänga, ramen vänter fram var riktigt rostig, så de kapades ur all rost och återuppbyggdes på nytt, generator byttes mot en ny 100amp, fjädringen var slut så ja köpte allt nytt från Gwyn Lewis. Old Man Emu stötdämpare och fjädrar, högre fjäderbwnstorn, kraftiga styrstag från gwyn lewis.
När jag var klar fram hittade ja såklart rost bak oxå, de kapades ur och byggdes upp igen, ramen slipades och målades med hagmans underredsmassa.
Dörrarna är också rostiga, 1 klar, 3 kvar.
Golvet bakom pedalerna va rostigt så de har kapades ur och ersatts med färdig bit från sp4x4.
En outtrigger vänster fram var också slut så den kapades oxå ut och byttes.
Interiört har jag bytit ratt till en mindre. Stolar fram till bmw z3. Bak har ja laborerat med olika, bmw f11 stolar, men dom var för stora för att få de bra med benutrymme. Provade ett range rover p38 baksäte, de satt som smäck, men ja vill ha 2 stolar bak så ja får plats med en 55L kyl/frys imellan stolarna, provade med orginal framstolarna bak, de kan bli riktigt bra. Men orginalsätet fick hamna på plats så länge så ja blev sugen på o bli klar för att kunna använda bilen på sommaren.
Alla bromsrör utom ett som såg fräscht ut byttes.
Besiktningen slog ner på bromsröret som va kvar, såklart .
Fixade bromsröret och körde 2 veckor innan ja skulle besikta igen, såklart går båda hjullagrena fram åt skogen på 2 mils körning hem från Västerås.
Så nu håller ja på att renovera hela framaxeln 8 .
Snaaaart kan ja köra igen .
-
- Forumräv
- Inlägg: 872
- Blev medlem: ons mar 02, 2011 20:37
- Ort: norra skåne
Re: Defender 130 dcpu 300tdi (uppdaterad)
några sånna har man bessat..
trevliga bilar
bloodwheel
tp21tp21
dodge-40
volvo 164-73
willys-29
chevy/dodge van
merc-00
tp21tp21
dodge-40
volvo 164-73
willys-29
chevy/dodge van
merc-00