Startmotor
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
Startmotor
Dodge-van 1989 med 318 och automat. Har gått bra och startat på ett kick, var senast igår både och hämtade brädor och slängde skräp på tippen, men imorse vägrade den starta. Startmotorn går inte runt alls utan det hörs bara ett surrande ljud. Har testat både på nyckeln i P och N, samt att lägga en sladd mellan + och den andra terminalen direkt på startern. Den kopplar in (hörs som att den lägger ann drevet) men sen surrar det bara som ström. Bara att byta startmotor, eller kan det vara nått annat?
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
-
- Beroende
Re: Startmotor
Chansar på en ny startmotor, 500 spänn på ebay
Känns som det är startern och inte relä, tändningslås eller nått annat. Då den uppför sig likadant oavsett om jag drar på nyckeln, lägger + direkt på terminalen eller via sladdarna/kontakten. Den klickar inte ens, men lägger ann drevet och det surrar. Låter faktiskt som om bränslepumpen går igång och tbi:n får soppa när man strömför startmotorns pol.
Känns som det är startern och inte relä, tändningslås eller nått annat. Då den uppför sig likadant oavsett om jag drar på nyckeln, lägger + direkt på terminalen eller via sladdarna/kontakten. Den klickar inte ens, men lägger ann drevet och det surrar. Låter faktiskt som om bränslepumpen går igång och tbi:n får soppa när man strömför startmotorns pol.
För mig wranglerns startmotor bara snurrade om jag la plus direkt på starten men inte på solenoiden.
-
- Beroende
Men då funkade din startmotor? Här fick jag ingen snurr hur jag än gjorde, lät bara som ”spänning”. Ska skruva av den och testa lös i skruvstäd med separat batteri imorgon.
Bra med "kräm" i batteriet?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
-
- Beroende
Tror det är fullt, men laddar det nu för att testa imorgon innan jag gör nått annat. Men testade med Nocco 2000 amp booster också, var samma då. Gick inte runt, bara surrade och lät som ”el”.
Låter som ett virus, jag bytte min på ZJ:n förra helgen, ungefär samma symptom, gick dock ”trögt” några gånger innan, som dåligt batteri. Till sist gick den inte runt alls trots laddat batteri direkt på startmotorn. Funkade dock sporadiskt när den var lös men med en ny på plats surrade det sen som vanligt!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
Jeep ZJ-93 V8
-
- Beroende
Säkert nått smittsamt Chrysler-virus som far runt i Skåne
Hoppas det löser sig med en ny startmotor. Denna har inte visat några symptom innan, startat på ett kick. Men nu surrar den bara, och kom över natten som sagt.
Hoppas det löser sig med en ny startmotor. Denna har inte visat några symptom innan, startat på ett kick. Men nu surrar den bara, och kom över natten som sagt.
-
- Beroende
Hjälpte inte med full-laddat batteri. Den drog faktiskt runt lite, men sen bara surrade det igen.
”Trollen” har tagit sig in via batteriet och implementerat skadlig kod i våra gamla elsystem!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
Jeep ZJ-93 V8
/Claesson
Jeep ZJ-93 V8
läste visst snurrade istället för surrade
kostar det bara 500 så byt, annars går det ju ta isär och kolla om det är kortslutning någonstans.
kostar det bara 500 så byt, annars går det ju ta isär och kolla om det är kortslutning någonstans.
-
- Beroende
Hehe, nä snurrade inte. Vet inte hur jag ska beskriva ljudet, som när man belastar nått med ström. Ett dovt "surrande".
på min dodge har jag startrelä som kan krångla kortslut med skruvmejsel så funkar det för mig .
-
- Beroende
Var sitter det startreläet?kenneth.s skrev:på min dodge har jag startrelä som kan krångla kortslut med skruvmejsel så funkar det för mig .
(Jag testade ju kortsluta med skruvmejsel direkt på solenoiden, alltså mellan polerna, och då uppförde den sig likadant.)
-
- Beroende
Ser det ut så här?
Var ungefär på en 89:a Dodge B250 Nomad Van sitter det?
Var ungefär på en 89:a Dodge B250 Nomad Van sitter det?