Strokad 350 som kokar
Postat: tor jul 12, 2018 10:41
Håller på och hjälper en vän som köpte på sig ett K5 Blazer projekt förra året,förra ägaren hade köpt den men aldrig fått igång motorn så den hade bara blivit stående. Så direkt när vi dragit hem den slog vi i lite bensin genom insuget och fick den att starta och gå,men problemet kom när den stått ett tag på tomgång,den gick varm och det missade vi pga att tempmätaren inne i bilen tydligen inte funkade. Så den gick så pass varm att den började knacka och självantända när vi försökte slå av den,så det slutade med att vi ströp den med en trasa över insuget. Dagen efter bytte vi givaren och prövade igen,och såg då att den steg ganska fort upp mot det röda på mätaren och kokade och bolmade ur sig vitrök på vänstra sidan (Bilen har dubbla avgassystem,ett för varje sida)
Vi har då alltså rivit loss vattenpumpen och den var okay,vi har rivit bort förgasare och insug för att täta eventuella luftläckor,och nu senast rev vi av toppen för att kontrollera toppackningen som vi trodde det var,men inga fel där heller. Kompressionen har vi kollat och den låg jämn över alla cylindrar utom en som var lite lägre,dock var det på högersidan. Vi har även tagit bort termostaten och provkört utan den,men det kokar ändå. Vi har också prövat koppla på dubbla elfläktar för att hjälpa till med kylningen,utan någon som helst förbättring.
Vad kan det vara som orsakar att den vill gå så varm?
Det är denna han köpt: https://www.garaget.org/?car=303083" onclick="window.open(this.href);return false;
Den verkar ju gått på lite träffar,så om nån känner igen den och vet vad som är gjort åt motorn får ni gärna skriva,kan ju bli enklare att felsöka om man vet lite mer om motorn
Vi har då alltså rivit loss vattenpumpen och den var okay,vi har rivit bort förgasare och insug för att täta eventuella luftläckor,och nu senast rev vi av toppen för att kontrollera toppackningen som vi trodde det var,men inga fel där heller. Kompressionen har vi kollat och den låg jämn över alla cylindrar utom en som var lite lägre,dock var det på högersidan. Vi har även tagit bort termostaten och provkört utan den,men det kokar ändå. Vi har också prövat koppla på dubbla elfläktar för att hjälpa till med kylningen,utan någon som helst förbättring.
Vad kan det vara som orsakar att den vill gå så varm?
Det är denna han köpt: https://www.garaget.org/?car=303083" onclick="window.open(this.href);return false;
Den verkar ju gått på lite träffar,så om nån känner igen den och vet vad som är gjort åt motorn får ni gärna skriva,kan ju bli enklare att felsöka om man vet lite mer om motorn