Sida 1 av 1

Vilken diffspärr är bäst?

Postat: tor sep 27, 2018 20:45
av grönberg
Jag har en Wangler 97:a.
Som jag nu har köpt 4.88 i utväxling till men fundera nu på vad jag mer ska ha.
Vad kör ni med? Luft diff lr en elektrisk diffbroms?

Mvh

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Postat: fre sep 28, 2018 8:44
av gubbstrutten
Torsen är både effektiv, billig i inköp samt lätt att montera jämfört med luftdrivna spärrar.
Finns flera fabrikat att välja på. Om Val Racing finns till din bil vet jag inte. Den är justerbar för allt mellan DD och Challenge.

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Postat: fre sep 28, 2018 20:01
av grönberg
gubbstrutten skrev:Torsen är både effektiv, billig i inköp samt lätt att montera jämfört med luftdrivna spärrar.
Finns flera fabrikat att välja på. Om Val Racing finns till din bil vet jag inte. Den är justerbar för allt mellan DD och Challenge.
Ja det kanske men nu funderar jag på om jag ska ha ARB lr en typ E-locker?
Känns som jag räddar min axel lite med det..

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Postat: lör sep 29, 2018 12:35
av Gustavsson
En torsendiff är snällare mot axeln än tex ARB eller e-locker då en torsendiff aldrig låser 100%

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Postat: lör sep 29, 2018 12:55
av grönberg
Gustavsson skrev:En torsendiff är snällare mot axeln än tex ARB eller e-locker då en torsendiff aldrig låser 100%
Aa fast en luft lr elektrisk kopplar man väl inte in förens man får ett problem i skogen är min tanke?
Torsendiff är alltid igång.

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Postat: sön sep 30, 2018 10:42
av gubbstrutten
grönberg skrev:
Gustavsson skrev:En torsendiff är snällare mot axeln än tex ARB eller e-locker då en torsendiff aldrig låser 100%
Aa fast en luft lr elektrisk kopplar man väl inte in förens man får ett problem i skogen är min tanke?
Torsendiff är alltid igång.
Då vet du inte hur en torsen fungerar.
Subaru, till exempel, och ursprungsQuattron hade 3 torsen vardera.
Du tror väl inte att de var ständigt låsta? :shock:
Då kan man ju lika bra ha en AGA-diff! :lol:

Diffspärr kopplar man i INNAN man får problem! 8)

B t w bör du ändra rubriken då det inte är diffbromsar utan diffspärrar du verkar vara ute efter, eller hur? :tumbup:

Härutöver är jag tveksam om det är så klokt att sätta en axelspärr i en gammal DANA 35. :vetej:

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Postat: sön sep 30, 2018 16:14
av zurfer
Ska du köra hårdare offroad så ska du inte ha en torsen.

Jag själv hade nog valt el.
Har en kompis som har el bak (d44)o luft fram(d35).
Arbn ville trycka ut lite olja i luftledningen så den krånglade lite. Vad det beror på vet jag dock.

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Postat: sön sep 30, 2018 20:51
av grönberg
[quote="zurfer"]Ska du köra hårdare offroad så ska du inte ha en torsen.

Jag själv hade nog valt el.
Har en kompis som har el bak (d44)o luft fram(d35).
Arbn ville trycka ut lite olja i luftledningen så den krånglade lite. Vad det beror på vet jag dock.[/


Ja alltså bilen ska ju användas, enklare offroad så kan man köra som den är.
Även värre oxå fast då får man ju vålda en del:)

Tack för info!
Det lutar åt El tycker jag, enklare o koppla in oxå.
Dock har jag ju dana 30 fram där jag tänkt ha den.

Re: Vilken diffbroms är bäst?

Postat: mån okt 01, 2018 6:33
av zurfer
Ajust det menar d30 :rodnar:

Re: Vilken diffspärr är bäst?

Postat: mån okt 15, 2018 17:30
av grönberg
I min wrangler -97 med dana 30 fram så är det 27 splines va?=)
Min plan är att beställa en elektrisk diff. Bara så ja inte får hem fel=)

Re: Vilken diffspärr är bäst?

Postat: sön okt 21, 2018 19:21
av tailguard
Jag har en aussilocker i bak och en ox i fram …..tycker att vajer styrt verkar pålitligare