Hej
Jag va och provkörde för första gången en L200 här i helgen och jag blev förvånad över hur bekväm den va att köra. Mycket behagligare än min 91a Mercedes G-klass.
Den har i sin helhet klarat sig bra från rost och ser allmänt välskött ut. Det är en -05 som rullat nästan 16 000 mil.
Eftersom min erfarenhet av de här bilarna är ganska begränsad till vad jag kunnat läsa mig fram har jag några frågor som jag hoppas någon vänlig själ vill svara på.
- Är det vanligt att balkarna blir fulla av grus, jord och dylikt?
Tyder kanske mest på bristande underhåll av tidigare ägare, nuvarande ägare har ägt den i drygt två år. Kan inte vara något bra med tanke på fukt och rost. Ska ta med något och knacka extra noga med nästa gång.
- Det vibrerar mycket när bilen står på tomgång, standard kanske eller kanske balansaxelremmen är av?
- Växellåda upplevs som trög att växla snabbt med. Inget problem att hitta växlar så länge man växlar lugnt. Det är ingen racer direkt så den är kanske så?
- Diffspärren i bakaxeln går inte i när jag kör 4L, jobbigt eller dyrt att åtgärda?
- Serviceintervallen för motorolja säger var 750 mil, något man bör akta sig för om detta inte följts? Motorn har ju sina sjukdomar. Styrningen till turbotrycket verkar reglera då den rör sig när motorn startas.
- Där är ett hopp i servicehistoriken mellan 5000 och 9000 mil, något att oroa sig för? Känns som att kamremmen borde vara bytt, annars hade nog inte motorn levt idag.
- Sidorutorna bak går inte upp utan hjälp, kanske går tungt så klämkyddet går på?
- När man släpper gasen efter ett kraftigt gaspådrag hörs det som en dumpventil lättar, har jag rätt eller fel?
Tack på förhand
Vänliga hälsningar
L200, några funderingar innan köp?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
L200, några funderingar innan köp?
-08 Honda CR-V Diesel
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
Re: L200, några funderingar innan köp?
Svarar på det jag kan eller vet:
Om nu själva spärren är trasig så är det nog enklast att köpa en begagnad diffklump. Ligger på ett par tusen.
Om du har raka rör och/eller urborrad katt så kan man få det ljudet.
Nja fulla med grus borde dom inte vara, fulla med lera kan dom vara om man kör mycket i lera då det inte finns särskilt många hål i underkant på balkarna.-Är det vanligt att balkarna blir fulla av grus, jord och dylikt?
Tyder kanske mest på bristande underhåll av tidigare ägare, nuvarande ägare har ägt den i drygt två år. Kan inte vara något bra med tanke på fukt och rost. Ska ta med något och knacka extra noga med nästa gång.
Den vibrerar ganska skaplig original, dock så är det ingen skillnad om den remmen är av eller på, samma lika.-Det vibrerar mycket när bilen står på tomgång, standard kanske eller kanske balansaxelremmen är av?
Har automat så vet inte riktigt hur den ska vara men dom är ju inte jätte lätta att växla med.-Växellåda upplevs som trög att växla snabbt med. Inget problem att hitta växlar så länge man växlar lugnt. Det är ingen racer direkt så den är kanske så?
Kolla så att spärren verkligen inte går i, på min var det kabel brott till givaren som spökade.-Diffspärren i bakaxeln går inte i när jag kör 4L, jobbigt eller dyrt att åtgärda?
Om nu själva spärren är trasig så är det nog enklast att köpa en begagnad diffklump. Ligger på ett par tusen.
Motorn gillar att vara välservad men vid normal användning så klarar den nog i alla fall 1000 till 1500 mil.Styrningen till turbon ska röra sig vid tomgång.-Serviceintervallen för motorolja säger var 750 mil, något man bör akta sig för om detta inte följts? Motorn har ju sina sjukdomar. Styrningen till turbotrycket verkar reglera då den rör sig när motorn startas.
Intervallen för kamremmen är 9000 mil.-Där är ett hopp i servicehistoriken mellan 5000 och 9000 mil, något att oroa sig för? Känns som att kamremmen borde vara bytt, annars hade nog inte motorn levt idag.
Skruvarna till länkaget hade skruvat upp sig höger bak på min, en lätt sak att kolla.-Sidorutorna bak går inte upp utan hjälp, kanske går tungt så klämkyddet går på?
-När man släpper gasen efter ett kraftigt gaspådrag hörs det som en dumpventil lättar, har jag rätt eller fel?
Om du har raka rör och/eller urborrad katt så kan man få det ljudet.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı