Sida 1 av 1

E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Postat: mån okt 29, 2018 19:27
av jai134
Jag bytte spridare på min jeep för att kunna köra på bara E85 och den har gått som en klocka hela sommaren. Nu drog jag igång den när jag kom ut till landet (då hade den stått ett par veckor) och den startade som förväntat, det tog en liten stund längre än med bensin i tanken eftersom det bara var ett par plusgrader. Jag la i ettan och körde men kom bara 20 meter innan den dog. Jag försökte starta igen men den gick bara runt utan att tända. Jag provade att kabla igång den också för jag tänkte att det var för lite kräm i batteriet men det hjälpte inte.
Jag vet inte men gissar på något med bränsletillförseln. Hur kan jag bäst felsöka den? Reläet till bränslepump, bränslepump, finns det någon säkring till dessa osv?

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Postat: tis okt 30, 2018 6:02
av Iznogoud
Då du har större spridare ger de mer bränsle per insprutningstillfälle och surar ner motorn om den dör, har haft samma problem som löstes med längre varmkörning innan motorn "belastas".
Tror det räcker om du försöker starta på full gas så du ventilerar motorn och "torkar" tändstiften", det har räckt för mig under "inlärningsfasen".

Mina gamla konverterade volvobilar hade aldrig det problemet, så jag gissar det beror på spridarnas flöde vilket är rätt stort om du kör på saabspridarna.

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Postat: tis okt 30, 2018 10:26
av jai134
Aha! Det ska testas :-)

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Postat: tis nov 06, 2018 11:28
av Theo
Har inte haft detta problemet alls på min XJ. Är det min bil som är extraordinär tro? Måste undersökas mer detta.

Men som Iznogoud säger så surar den nog ihop. Skulle lämnat bilen på tomgång några sekunder innan ivägkörning.

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Postat: ons nov 07, 2018 18:11
av jai134
Nu har de tittat på den på verkstan. Ingen gnista så de plockade i en tändspole från en Volvo 240 och nu går den. Är det möjligt att en sådan tändspole ska fungera i wranglern?

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Postat: tis dec 25, 2018 19:28
av jai134
Äntligen kan jag logga in igen! Hur bra som helst. Jeepen går som en klocka med tändspole från en gammal volvo. Dessutom blev jag glad häromdagen när den gick igång i -15 grader efter att ha stått i över en månad ute på tomten. Förvisso efter en stund med motorvärmare men ändå. Trodde det skulle vara besvärligare med en E85-konverterad jeep och kallstart. Ha en god jul!

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Postat: tor dec 27, 2018 12:49
av Theo
Skönt att det löste sig! :)

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Postat: sön jan 20, 2019 14:42
av Finell
Själv skulle jag nog aldrig ens försöka konvertera om till E85..

Det finns nackdelar med det...flexifuelbilar har tätare intervall för byte av olja bland annat.

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Postat: sön jan 20, 2019 17:52
av jai134
Ja, det påstås så. Jag har till och med hört att "E85 är så tunnflytande så till sist har det krupit så mycket förbi kolvringarna så du har spätt ut oljan så den inte smörjer längre". Det lär nog inte vara korrekt, dock. Hur tätt brukar det vara mellan oljebyten på flexifuelbilar? Jag har ännu inte bytt på min.

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Postat: sön jan 20, 2019 20:58
av Flupp
Ford säger 1000mil på sina flexifuel
min cherokee chief s med 360 byter jag på 700 mil

Re: E85-konverterad Wrangler YJ med startproblem

Postat: sön jan 20, 2019 21:01
av Iznogoud
Ingen aning om serviceintervall på fabriks E85 VS BF95 motorer, men byter du på 1000-1500 mils intervall lär varken du eller dina barnbarn märka någon skada av etanolen. Viktigast i början av en konvertering är att byta bränslefilter 1 eller 2ggr de första 500- 1000 milen.

Vilka är nackdelarna förutom tätare oljebyten som kostar nästan gratis om man gör det själv?
Kan vara bra att veta efter 20års etanolkörning på diverse bilar där enda problemet varit igensatt bränslefilter på första konverterade bilen vars motor gick ca, 15000Mil på enbart E85 innan karossen rostade bort och motorn sattes i willysjeep istället. Drog inte en droppe olja ens vid 35000 körda Mil vid "bilbytet".