Besiktiga med dåliga däck

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Besiktiga med dåliga däck

Inlägg av jai134 » sön feb 10, 2019 14:58

Blir det körförbud om jag åker till besiktningen med mina slitna BF Goodrich all-terrain at? De är märkta m+s men är inte vintergodkända, vad jag vet, och dessutom med dåligt mönsterdjup. Om jag nu kommer fram till besiktningen med dem. Jag har vinterdäck som ska krängas på men de är för breda så jag får skit för dem också.

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Re: Besiktiga med dåliga däck

Inlägg av pasenracing » sön feb 10, 2019 17:29

Vad jag vet så påpekar dem bara att däcken är dåliga men tror inte man får varken 2a eller körförbud för det då det är en "polissak" och inget som bilprovningen lägger någon vikt på.
Jag KAN ha fel men har för mig att det är så i alla fall.
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Besiktiga med dåliga däck

Inlägg av jai134 » sön feb 10, 2019 18:12

Låter bra!

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Besiktiga med dåliga däck

Inlägg av Ghosthack » mån feb 11, 2019 13:11

Besiktningen bry sig inte om däcken om det inte skulle för unikt fel... Sedan behöves inte "Vinter godkända" däck utan det som behöver vara märkt är "M+S" alla varianter...

jai134
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Besiktiga med dåliga däck

Inlägg av jai134 » mån feb 11, 2019 16:15

Ja, jag frågade på en verkstad i byn och fick ungefär samma svar. Det som inte är ok för besiktningen är om däcken sticker ut utanför skärmarna däremot, sa meken, så det verkar som om jag får åka till bilprovningen på sommardäck. Det blir nog inte av denna vecka isf för det fryser på vägen på natten nu och jag har redan kraschat en jeep där det var svartis.

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Besiktiga med dåliga däck

Inlägg av mr.christian » fre feb 15, 2019 6:15

Däcken måste vara utan skador, ha lagligt mönsterdjup (alltså 1,6 mm på minst 75% av slitbanan) och kunna gå fritt i hjulhusen utan att ta i vid fulla rattutslag. Sen är det helt ok att besikta med sommardäck mitt i vintern, det skiter besiktningen i. (Däremot är det olagligt att köra TILL besiktningen på sommardäck "om det råder vinterväglag", men det är en polissak)
Slitbanan måste vara innanför skärmkanterna, dock kan man lösa det med en ganska simpel gummilist.

Skriv svar