Projekttråd Chreokee samt Wrangler
Postat: mån mar 11, 2019 10:09
Hej!
En del av er känner kanske igen mig från min tråd om mitt a-traktor bygge på en Pajero. Har varit dålig aktivitet i den tråden länge nu, mest för att det inte hänt särskilt mycket med den på senaste tiden. Mer har det dock hänt i garaget i övrigt här hemma. Vi har införskaffat oss två Jeepar. En Cherokee och en Wrangler! Börjar fundera på om det här med off-road bilar är nån slags sjukdom, har det blivit en blir det flera känns det som... Cherokeen köpte vi som ett ladufynd för rätt länge sen men inget har hänt med den förräns nu när mitt körkort börjar närma sig och jag är sugen på en fräck bil att köra runt i efter att körkortet är fixat. Wranglern köptes i somras, den är för tillfälet helt original men jag och pappa har planer på att höja den, köpa nya däck och fälgar (offroad däck så klart), nya kofångare, winch och mycket mer. Målet med Cherokeen är väl egentilgen bara att få den igenom en besiktning... Förhoppningsvis blir detta av och avsikten med den här tråden är att uppdatera den med det som händer med bilarna
Lite bilder på Cherokeen från när vi fick hem den:
Och på Wranglern:
När vi köpte Cherokeen så var den knappt körduglig. Den kokade efter en kilometers körning, bromsarna både fram och bak var en katastrof samt att det knäppte och ryckte värre än fan själv i framvagnen när man svängde. Problemet med att den kokade löste vi relativt snabbt.
Det visade sig att 1. Kylarlocket var sönder (fjädern som sitter där var upprostad) så den gav inte rätt motstånd, vilket ledde till att så fort där blev tryck i systemet så öppnade locket till expansionskärlet och ånga strömmade ut vilket lätt kunde misstas för att den kokade.
2. Vevhusventilationen var inte tät någonstans, varför det gjorde nytta att fixa det vet jag inte men efter att den tätats har den inte kokat trots att den stått på tomgång i över 20 minuter, så vi uppfattar det som löst. Helt säker kan man ju dock inte vara förrän en ordentlig provkörning gjorts.
Bakbromsarna läckte från bromscylindrarna så vi köpte nya och tänkte byta dem. Men vi kunde inte få loss de gamla så det blev att vi köpte ett verktyg för att slipa dem invändigt och sen satte vi in kolvarna från de nya cylindrarna i de gamla. Det har fungerat bra sen dess. Bromsarna fram däremot fortsätter jävlas, kvittar hur mycket man smörjer upp dem så fastnar de igen. Vi tycker det känns lite konstigt för kolven ser fin ut, varken märken eller rost på den. Vi har provat att byta glidbultarna, hylsorna till dessa samt gummit över dem och då blev det lite bättre. Vi har också funderat på om det är rätt ok som sitter där, då oket glappar i höjdled typ. Lite svårt att förklara. Finns kanske någon här som kan svara på om det är rätt ok om jag lägger upp lite bilder på det?
Knäppandet i framvagnen fixade vi i helgen. Vi har sett att knutkorset på passagerarsidan glappade extremt mycket (ca 2 cm, tror pappa la upp en video på någon facebook sida för jeep), så vi bytade det. Efter det försvann knäppandet Det var så illa med korset så det hade rostat ihop till mer eller mindre ett stycke metall i en av lederna, men 1h med slägga och huggmejsel samt rikligt med rostlösare fixade det
Lite bilder från bytet:
Innan byte
efter:
En del av er känner kanske igen mig från min tråd om mitt a-traktor bygge på en Pajero. Har varit dålig aktivitet i den tråden länge nu, mest för att det inte hänt särskilt mycket med den på senaste tiden. Mer har det dock hänt i garaget i övrigt här hemma. Vi har införskaffat oss två Jeepar. En Cherokee och en Wrangler! Börjar fundera på om det här med off-road bilar är nån slags sjukdom, har det blivit en blir det flera känns det som... Cherokeen köpte vi som ett ladufynd för rätt länge sen men inget har hänt med den förräns nu när mitt körkort börjar närma sig och jag är sugen på en fräck bil att köra runt i efter att körkortet är fixat. Wranglern köptes i somras, den är för tillfälet helt original men jag och pappa har planer på att höja den, köpa nya däck och fälgar (offroad däck så klart), nya kofångare, winch och mycket mer. Målet med Cherokeen är väl egentilgen bara att få den igenom en besiktning... Förhoppningsvis blir detta av och avsikten med den här tråden är att uppdatera den med det som händer med bilarna
Lite bilder på Cherokeen från när vi fick hem den:
Och på Wranglern:
När vi köpte Cherokeen så var den knappt körduglig. Den kokade efter en kilometers körning, bromsarna både fram och bak var en katastrof samt att det knäppte och ryckte värre än fan själv i framvagnen när man svängde. Problemet med att den kokade löste vi relativt snabbt.
Det visade sig att 1. Kylarlocket var sönder (fjädern som sitter där var upprostad) så den gav inte rätt motstånd, vilket ledde till att så fort där blev tryck i systemet så öppnade locket till expansionskärlet och ånga strömmade ut vilket lätt kunde misstas för att den kokade.
2. Vevhusventilationen var inte tät någonstans, varför det gjorde nytta att fixa det vet jag inte men efter att den tätats har den inte kokat trots att den stått på tomgång i över 20 minuter, så vi uppfattar det som löst. Helt säker kan man ju dock inte vara förrän en ordentlig provkörning gjorts.
Bakbromsarna läckte från bromscylindrarna så vi köpte nya och tänkte byta dem. Men vi kunde inte få loss de gamla så det blev att vi köpte ett verktyg för att slipa dem invändigt och sen satte vi in kolvarna från de nya cylindrarna i de gamla. Det har fungerat bra sen dess. Bromsarna fram däremot fortsätter jävlas, kvittar hur mycket man smörjer upp dem så fastnar de igen. Vi tycker det känns lite konstigt för kolven ser fin ut, varken märken eller rost på den. Vi har provat att byta glidbultarna, hylsorna till dessa samt gummit över dem och då blev det lite bättre. Vi har också funderat på om det är rätt ok som sitter där, då oket glappar i höjdled typ. Lite svårt att förklara. Finns kanske någon här som kan svara på om det är rätt ok om jag lägger upp lite bilder på det?
Knäppandet i framvagnen fixade vi i helgen. Vi har sett att knutkorset på passagerarsidan glappade extremt mycket (ca 2 cm, tror pappa la upp en video på någon facebook sida för jeep), så vi bytade det. Efter det försvann knäppandet Det var så illa med korset så det hade rostat ihop till mer eller mindre ett stycke metall i en av lederna, men 1h med slägga och huggmejsel samt rikligt med rostlösare fixade det
Lite bilder från bytet:
Innan byte
efter: