Tips på Felsökning

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Tips på Felsökning

Inlägg av Fisketorp » sön apr 21, 2019 21:02

Tänkte höra om någon har tips på felsökning gällande en Fiat Ducato 2,8 JTD.

Var på tur nu över påsken och hade glömt att den tenderade tappa kraft sist resa i somras.
Löser det under höst/vinter, pyttsan :rodnar:

Iallafall så kom inte felet direkt utan han köra någon mil innan det dök upp så jag reagerade på det iallafall.
På hemvägen sedan var det betydligt värre och funderade på om man skulle komma hem eller inte.

Tappar kraft likt man släpper gasen, eller jämförtbart med en gammal bensinvolvo där generatorn är kaputt och batteriet börjar bli tomt så den inte tänder ordentligt utan hackar fram.
Dock inte lika frekvent.

verkar inte vara i lägre varv ex kör runt på parkering.
provade varva på tomgång och hör hur motorn ger samma effekt, provade även med öppen luftbox.

Ska köpa ett nytt bränslefilter, gamla har bara rullat max 100mil men man vet ju aldrig.

EGR, Wastegate?

ja hur långt är ett snöre, men tips mottages. ska se om man kan läsa ut felkoder på rackaren

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Tips på Felsökning

Inlägg av klirre » sön apr 21, 2019 22:05

Hade det felet på en Ford Ranger -04 2,5td. Gick som den skulle kall men som en påse nötter varm. På den var felet typ ett choke-spjäll i insuget som var vakuumstyrt och som hade hängt sig i stängt läge fixera den med ET buntband i öppet läge så den som den skulle.

Mvh
If in doubt, Flat out!

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Re: Tips på Felsökning

Inlägg av pasenracing » mån apr 22, 2019 8:53

Händer det bara när du kört ett tag så skulle det kanske kunna vara alger i dieseln som täpper igen antingen filter ett om det sitter ett förfilter/sil i tanken.
Filtret på min servicebil som det hände på såg det ut som om att det va rost i när när vi tog bort det men det är någon form av alger som lever i vattenskiktet som blir i dieseltanken när det står lite längre.

Har hänt mig på en av mina förra servicebilar samt på ett antal dieseltruckar.
Slog i någon tillsats i dieseln som renar den och dödar algerna samt bytte filter så funkar det sen.
Medlet som jag slog i den gången heter Diesel Nectar.

Bara ett tips ifatt du inte hittar något annat som kan vara orsaken.
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Tips på Felsökning

Inlägg av Fisketorp » fre apr 26, 2019 19:02

Tackar för tipsen!

alger borde väl synas när man byter dieselfilter?

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Re: Tips på Felsökning

Inlägg av pasenracing » lör apr 27, 2019 7:11

Fisketorp skrev: fre apr 26, 2019 19:02 Tackar för tipsen!

alger borde väl synas när man byter dieselfilter?
Kollar man filtret och det ser ut som typ rost, lite brunrött så i filtret så är det troligtvis alger om man inte har en gammal tank.

Sen vet jag inte om det sitter någon pump i tanken eller någon sil på din, kan vara där med.

Men som sagt, på min servicebil så såg man det i filtret när man tog bort det, såg alldeles rostigt ut, bytte det och slog i diesel nectar samt toppade upp tanken så funkade den som den skulle igen sen.
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Tips på Felsökning

Inlägg av Fisketorp » fre maj 24, 2019 8:37

Tog lite tid att få tag i ett nytt filter, men gjorde en kortare provkörning igår på 4mil.
Verkar funka bra så får bli Husbilen till shoppingen nästa vecka så borde felet märkas eller inte.

Syntes inget ovanligt i filtret, men det gjorde det iofs inte heller när vi bytte på Kia`n som bara rullat 500mil och var igensatt.
Så blir till att köpa ett extra och ha liggandes i husbilen..

Tackar för tipsen :tumbup:

Skriv svar