Jontes garagetråd
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Jontes garagetråd
Skaffade ju en gammal Bronco här i förra veckan. Inte skett så jättemycket, men började med motortvätt, olja, filter, stift, luftfilter och bytte även termostat och kylarlock. Eller bytte, det satt igen termostat så monterade en 71-graders och hade sedan lite svårt att få huset tätt sedan då en av två skruvhål var helt urgängat. Löste sig med gängtapp M10, en bit gängstång M10 och röd Loctite sedan en mutter utifrån. Nu är den både tät och håller rätt temp.
Monterade bort den hiskeliga LED-rampen med gult ljus som satt på, blev tre Biltema halogen som jag hade på taket på en Blazer innan. Även stagen med ljus fram åkte, samt alla klistermärken och utsmyckningar:
Beställde två fällbara sportstolar från Tyskland, när jag köpte den satt en hemsk soffa ihopbyggd av två baksäten (Volvo mm). Sjukt bra pris, 150 euro för två stycken med skenor. Kvaliteten var dessutom mycket bättre än den typen de haft på Biltema mfl.
https://www.fk-shop.de/en/Tuning/Sport- ... c-red.html
Man sitter lite lågt med skenorna direkt mot golvet, plus det ena blev lite snett, så beställt två modellanpassade underreden från USA:
Sen tog jag en liten tur till stranden och fota upp den för Bilsport entusiastförsäkringen, 1600kr om året helförsäkrad.
Senast redigerad av jonte_malmö den mån maj 13, 2019 11:58, redigerad totalt 1 gånger.
Ford Explorer '98
-
- Användare
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
- Ort: Älmhult
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Bronco 89:a
Höll på att elda upp bilen igår. Inte riktigt, men när jag kopplade på minuspolen på batteriet knastrade och lät som att nått elektriskt gick igång. Tog bort och testade igen och det var samma, gick runt till förarsidan å det rök lite i kupén så kutade fram och slet av båda polerna. Röken kom från under listen framme i dörröppningen. När jag skruvade bort listen och plastklädseln såg jag att kabelstammrn som går där var helt ihopbränd. Någon tidigare ägare har satt prynadslisterna i insteget och skruvat en plåtskruv rätt in i den ena av två kabelstammar och ner i karossen. Det har klarat sig bra först, men var gång man dragit i huvöppningsspaken eller öppnat/stängt förardörren har skruven gnagt lite lite på några plasthöljen och till slut igår jordades en eller flera pluskablar och brann när batteriet kopplades in. Ren j-a tur att det hände på uppfarten hemma och att jag hann slita batterisladdarna i tid. Slutade med att jag fick klippa bort och ersätta 1/2 meter av 10 sladdar. Högtalarstammen hade klarat sig däremot. Allt funkar som tur är
Ford Explorer '98
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Bronco 89:a
Var lite skum på vilken motor det är också, i bilregistret är det en 5.0 188hk, även enligt vin-number om man söker på amerikanska sidor, men insuget är ett 5.8, fast det går kanske att sätta på en 5.0L? Hittade däremot lite tips online hur man ser skillnad, och det enklaste är att kolla ”deck hight” och gjutningen på blocket precis vid sidan om fördelaren vid insuget. Dels går 302:an rakt från fördelarens nederkant och ingen höjning i blocket medan 351:an är några cm högre bakom fördelaren. Dels har 351:an en upphöjd skarp kant/förstärkning medan 302:an bara sluttar snett ner. Tycker allt min ser ut som en 351/5.8L, antingen bytat motor eller felreggad? Nått proffs som kan ge en ”second opinion”?
Ford Explorer '98
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Jontes garagetråd
Vetefan om det räknas som en 4x4, men gick och skaffade en V70 AWD '98 i helgen. Inte bes sen 2017, lysande ABS- och Tracs-lampa, bytte mot en hoj jag hade stående. Tog ABS-styrboxen från en annan V70 och lamporna släcktes, så inga fel i själva bromsarna, nu är det besiktning nästa. Fördelen är att viskon är slut eller spärrad, så den driver runtom hela tiden, gött till vintern
Ford Explorer '98
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Jontes garagetråd
Helt klart underskattade bilar de där.
Kul med lite ballare motor i broncon är original oxå
Mvh
Kul med lite ballare motor i broncon är original oxå
Mvh
If in doubt, Flat out!
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Jontes garagetråd
Fick äntligen monterat stolarna i riktiga underreden. Underredena från Planted är till för Bronco med bucketseats orginal, men min har nog haft en bänk, så fick borra några nya hål till de bakre fästöglorna. Fram passade de i orginal gängade hål. Passade som en smäck för övrigt:
Ford Explorer '98
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Jontes garagetråd
Jag tog och plockade av taket på Broncon idag. Lättare än jag trodde, bara några bultar som ska lossa sen lyfter man det bakåt lite och lyfter av. Blev riktigt coolt, och får vara så till sommaren är slut
Lille hunden kom med på sista bilden, han gillade också att åka öppet. Skugga över huvudet men ändå frisk fläkt
Lille hunden kom med på sista bilden, han gillade också att åka öppet. Skugga över huvudet men ändå frisk fläkt
Ford Explorer '98
-
- Rutinerad
- Inlägg: 348
- Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
- Ort: Karlskrona, Blekinge
Re: Jontes garagetråd
Behöver den inte höjas lite...?
Bara någon decimeter eller så...
Bara någon decimeter eller så...
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Jontes garagetråd
Jo, det tycker jag om alla 4x4-bilar
Tyvärr är dessa lite tjorviga, eller dyra om det ska göras rätt, att höja fram. Det är ju Dana's delade framaxel Dana 44 TTB, om man bara ökar höjden på fjädringen blir den lite kobent fram. Krävs nån dyrare kit med nya infästningar, svetsning mm. Eller bytar man till en stel framaxel från äldre Bronco, men det är ännu mer jobb. Rätta mig gärna om jag har fel!
Sånn här axel:
Tyvärr är dessa lite tjorviga, eller dyra om det ska göras rätt, att höja fram. Det är ju Dana's delade framaxel Dana 44 TTB, om man bara ökar höjden på fjädringen blir den lite kobent fram. Krävs nån dyrare kit med nya infästningar, svetsning mm. Eller bytar man till en stel framaxel från äldre Bronco, men det är ännu mer jobb. Rätta mig gärna om jag har fel!
Sånn här axel:
Ford Explorer '98
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Jontes garagetråd
Går dessutom mest som "köpa glass-bil" nere vid kusten, ingen terräng. Och ganska ok att den sväljer 33:or med orginal fjädring, har 31:or som bes.hjul. Stora hjulhus
Ford Explorer '98
Re: Jontes garagetråd
Bronco, härligt
Finns excentriska bussningar att köpa till övre kulleden. Då kan du justera både camber och caster upp till 2" höjning.
Billigaste 2" höjningen är att kapa av fjädertornen, en 2" remsa precis ovankant på ramen och sedan svetsa ihop igen. Bort med krängningshämmarna. Du får bra markfrigång fram
Ska du höja 4" så köp en sats, med pitman-arm. (4" och 6" brukar vara samma sats förutom fjädrar och dämpare)
6" höjning. Styrning med hjälpstyrarm går åt (inte helt fel på 4" höjning heller) helst ska det vara med longarms istället för att flytta ner orginalarmarna.
8" höjning får du med en 6" sats och sänkta torn, fortfarande inga problem med kardanstängerna.
Köpa glass???
Bronco trivs i skogen! Bra svängradie och bra lågväxel gör den till rena bergsgeten.
Tänker du tokgasa på lågväxeln med stora hjul kan det vara bra att svetsa nitarna på planetväxeln i fördelningslådan.
Finns excentriska bussningar att köpa till övre kulleden. Då kan du justera både camber och caster upp till 2" höjning.
Billigaste 2" höjningen är att kapa av fjädertornen, en 2" remsa precis ovankant på ramen och sedan svetsa ihop igen. Bort med krängningshämmarna. Du får bra markfrigång fram
Ska du höja 4" så köp en sats, med pitman-arm. (4" och 6" brukar vara samma sats förutom fjädrar och dämpare)
6" höjning. Styrning med hjälpstyrarm går åt (inte helt fel på 4" höjning heller) helst ska det vara med longarms istället för att flytta ner orginalarmarna.
8" höjning får du med en 6" sats och sänkta torn, fortfarande inga problem med kardanstängerna.
Köpa glass???
Bronco trivs i skogen! Bra svängradie och bra lågväxel gör den till rena bergsgeten.
Tänker du tokgasa på lågväxeln med stora hjul kan det vara bra att svetsa nitarna på planetväxeln i fördelningslådan.
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Jontes garagetråd
Tack, många bra tips där! Skulle kunna tänka mig att få upp den 2-3" bara, mest för att få lite luft i hjulhusen till 33:orna (rätt imponerande att det funkar med 33" helt orginal). Excentriska bussningar och kanske puckar fram är bra? Bak borde andra shackles funka, eller kanske block? Ingen terrängbil, som sagt
Ford Explorer '98