Sida 3 av 3

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Postat: ons dec 11, 2019 20:04
av Iznogoud
Katten ger inga felkoder vad jag vet utöver avgasvärden före/efter katten, du kan kolla den genom att knacka på den och höra om den skramlar invändigt, isåfall är den trasig. Alternativt efter 10-15 minuter då motorn börjar gå dåligt, se om främre avgasrören är rödaktiga= heta.

Är den orkeslös och har svag gasrespons i något skede innan den börjar misstända? Isåfall kan det vara ett tecken på
täppt avgassystem/kat.

Om temperatur har med felet att göra kan det vara idé att se över tempgivarna via OBD för att se vad de(n) visar för värden.
Ger de(n) fel värden till PCM så kan den ju inte anpassa bränsle/tändning som den är tänkt att göra i varje given situation.

Lambdasonderna ska försöka hålla ett idealvärde på 0,5V med snabba variationer upp/ner i takt med varvtalet, så ändras värdena snabbt hela tiden i takt med varvtalet så bör sonderna vara ok.

Lambdasonderna bör bli varma nog på <5 minuter för att PCM ska gå in i closed loop och styra bränsle/tändning utifrån i realtid avlästa givarvärden, så tar det ytterligare 5-10 minuter innan motorn strular bör det inte vara dom som är orsaken.

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Postat: lör dec 21, 2019 19:47
av Iznogoud
pelle_chanslos skrev: mån jul 22, 2019 9:57 Bilden funkar inte, skulle gärna se den.

Verkar förresten som att bromsbanden reglerar kickdown och backen på nån sätt, så är nog inte dessa som är problemet.
Svarar på ett gammalt inlägg då tekniken fungerar igen...

BildIMG_0714 by izno1, on Flickr

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Postat: sön mar 08, 2020 16:25
av pelle_chanslos
Nån som bytt CPS på en GC V8?

Jeepen går nu svindåligt redan från start, kollade med OBD2-läsare som säger felkod P1391. Camshaft position sensor är bytt utan resultat. Tyvärr verkar crankshaft position sensor (CPS) vara riktigt jävlig att byta eftersom det inte går att komma åt på något bra sätt.

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Postat: sön mar 08, 2020 18:37
av Iznogoud
Vevaxelgivaren sitter illa till på dessa ja :aargh:
Men du har ingen EGR så det underlättar något för åtkomligheten.

[youtube]https://youtu.be/g4v1CYA6t20[/youtube]

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Postat: tor jul 09, 2020 11:38
av pelle_chanslos
Kort rapport: CPS (dyr original Mopar) bytt (fy fan vilket jobb). Resultat: Absolut ingen skillnad. :(

Känns som att den typ missar konstant på nån/några cylindrar efter några minuters körning. Eller som att nån cylinder inte tänder alls. Svårt att veta.

Izno: Vilken Autel Autolink är det du har? Kan de visa vilken cylinder som misständer?

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Postat: fre jul 10, 2020 8:32
av Iznogoud
Min modell är utgången idag och ersatt av en annan som en bekant köpte till sitt jobb, den har ytterligare funktioner.
Finns på autels hemsida om du vill läsa mer om den. ( handhållen OBD läsare "pro" eller vad man ska kalla den ) Ca, 6000Kr tror jag den kostar idag i Sverige, billigare på ebay ex,vis.

Min kunde i vart fall säga vilken cylinder som misstände på en Cheva Trail Blazer, och på diverse andra bilar, missade dock det mesta på en -01 Cheva S10 igår. Men den är är före OBD kravet som kom -02 för bensinbilar.

Vill du chansa kan u komma förbi och läsa av ev, felkoder.
Annars kan du testa med att vrida på tändningen 3ggr och låta den vara på sista gången, då visas felkoder i displayen.

Min OBD läsare kan visa livedata under körning ( om det går på en -98 Jeep? Ej testat ), vilket kan vara bra vid felsökning, nyckelvridningen visar endast satta felkoder.

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Postat: fre jul 10, 2020 10:45
av pelle_chanslos
Ok, tack för info.

Beställde en läsare från Amazon nu, får se när den dyker upp. Bilen tar sig inte några längre sträckor tyvärr, annars hade jag gärna kollat med din.

Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?

Postat: fre jul 10, 2020 16:15
av pelle_chanslos
Kollade tändkablarna en tredje gång nu, och upptäckte att en kabel var lite snett dittryckt på fördelarlocket. Fixade det och nu går bilen!

Gissar att det var CPS:en som var ursprungsfelet, och att kabeln hoppade av när jag var där och försökte installera sensorn.

Ska väl inte jinxa det, men det verkar även som att motorn har slutat knacka.. :beer: