Löst! - Envisa 4x4 & abs-problem på en L200 -02 - Löst!
Postat: tis aug 06, 2019 21:59
Hej!
Det här är mitt första inlägg på detta trevliga forum! JAg hoppas därför att jag postar rätt och inte bryter mot några regler m.m. Jag kommer även att försöka skriva utförligt om hur jag har felsökt så att någon annan kanske kan få hjälp av detta om de får samma problem. Därför vill jag redan nu be om ursäkt för att inlägget blir ganska långt!
Jag har ett problem med min Mitsubishi L200 som jag inte lyckas lösa trots många timmars research (bland annat här på forumet) och mycket skruvande. Jag har jobbat med det här problemet i flera månader utan att hitta en lösning. Jag hoppas därför att någon här har någon idé/tips/länk som kan hjälpa mig!
Jag har en ABS-lampa som lyser, samt en blinkande symbol för fyrhjulsdriften, när fyrhjulsdriften är inkopplad (Fyrhjulsdriften fungerar rent mekaniskt så vitt jag kan se, men elektroniken verkar inte känna av detta!).
När jag började felsöka problemet och jordade första ledaren i obd-kontakten fick jag fram felkod nummer 23 och 25. Alltså att det är något fel med abs-sensorn/kablaget höger bak, samt att det är något fel med bilens "Free wheel engage switch" (en brytare monterad i framdiffen). Då bytte jag abs-sensorn och kontrollmätte brytaren, samt kontrollmätte båda kablagen fram till abs-enheten. Alla värden stämde enligt verkstadshandboken.
Efter att ha följt den här guiden ( http://4wd.blogeasy.com/article.view.ru ... eID=318776 ) bytte jag även alla oljor i diffar, växel och fördelningslåda, samt kontrollmätte sensorn på växellådan ("4wd position detection switch") även det utan resultat.
Efter dessa åtgärder försökte jag nollställa abs-enheten för att se om felkoderna försvann. (Det ska enligt verkstadshandboken gå att göra med en kombination av att jorda en obd-ledare samt använda bromsljusbrytaren) När jag inte lyckades nolla koderna själv lät jag en verkstad testa med ett märkesspecifikt obd-verktyg. Tyvärr kunde dom bara få fram samma koder som jag redan sett, men det gick inte att nollställa koderna för att det var något fel med signalöverföringen/kopplingen mellan abs-enheten och deras verktyg.
När jag förklarat de problem jag haft, samt hur jag felsökt alla koder så tyckte dom på verkstaden att nästa steg var att byta abs-enheten. Så jag köpte en begagnad (samma serienummer och med funktionsgaranti) och installerade den. Men det hjälpte inte heller. Nu har dock felkod 23 bytts ut mot felkod 11 (d.v.s. från fel abs-sensor höger bak till fel på abs-sensor höger fram.
Så där är jag nu. Jag hoppas någon här inne kan ha något tips på hur jag bör gå till väga framöver! Några andra saker jag funderar på är följande:
- Hur sannolikt är det att felkoderna stämmer? Alltså att det är exempelvis en specifik sensor(alt kablage) som är orsaken till strulet och inte något annat.
- På vissa bilmärken verkar abs-enheten behöva synkroniseras mot resten av elektroniken i bilen, vet någon om det gäller för en L200?
- Kan bilens styrenhet påverka abs-sensorn på något sätt? Alltså att koderna/felen lagras i någon annan enhet också?
- Kan någon av switcharna i fördelningslådan som nämns i den här tråden ( http://forum.4x4sweden.se/viewtopic.php ... 5&start=15 ) vara en del i mitt problem?
Hoppas att jag har fått med allt, och att någon kan ha något tips!
Tack på förhand!
Det här är mitt första inlägg på detta trevliga forum! JAg hoppas därför att jag postar rätt och inte bryter mot några regler m.m. Jag kommer även att försöka skriva utförligt om hur jag har felsökt så att någon annan kanske kan få hjälp av detta om de får samma problem. Därför vill jag redan nu be om ursäkt för att inlägget blir ganska långt!
Jag har ett problem med min Mitsubishi L200 som jag inte lyckas lösa trots många timmars research (bland annat här på forumet) och mycket skruvande. Jag har jobbat med det här problemet i flera månader utan att hitta en lösning. Jag hoppas därför att någon här har någon idé/tips/länk som kan hjälpa mig!
Jag har en ABS-lampa som lyser, samt en blinkande symbol för fyrhjulsdriften, när fyrhjulsdriften är inkopplad (Fyrhjulsdriften fungerar rent mekaniskt så vitt jag kan se, men elektroniken verkar inte känna av detta!).
När jag började felsöka problemet och jordade första ledaren i obd-kontakten fick jag fram felkod nummer 23 och 25. Alltså att det är något fel med abs-sensorn/kablaget höger bak, samt att det är något fel med bilens "Free wheel engage switch" (en brytare monterad i framdiffen). Då bytte jag abs-sensorn och kontrollmätte brytaren, samt kontrollmätte båda kablagen fram till abs-enheten. Alla värden stämde enligt verkstadshandboken.
Efter att ha följt den här guiden ( http://4wd.blogeasy.com/article.view.ru ... eID=318776 ) bytte jag även alla oljor i diffar, växel och fördelningslåda, samt kontrollmätte sensorn på växellådan ("4wd position detection switch") även det utan resultat.
Efter dessa åtgärder försökte jag nollställa abs-enheten för att se om felkoderna försvann. (Det ska enligt verkstadshandboken gå att göra med en kombination av att jorda en obd-ledare samt använda bromsljusbrytaren) När jag inte lyckades nolla koderna själv lät jag en verkstad testa med ett märkesspecifikt obd-verktyg. Tyvärr kunde dom bara få fram samma koder som jag redan sett, men det gick inte att nollställa koderna för att det var något fel med signalöverföringen/kopplingen mellan abs-enheten och deras verktyg.
När jag förklarat de problem jag haft, samt hur jag felsökt alla koder så tyckte dom på verkstaden att nästa steg var att byta abs-enheten. Så jag köpte en begagnad (samma serienummer och med funktionsgaranti) och installerade den. Men det hjälpte inte heller. Nu har dock felkod 23 bytts ut mot felkod 11 (d.v.s. från fel abs-sensor höger bak till fel på abs-sensor höger fram.
Så där är jag nu. Jag hoppas någon här inne kan ha något tips på hur jag bör gå till väga framöver! Några andra saker jag funderar på är följande:
- Hur sannolikt är det att felkoderna stämmer? Alltså att det är exempelvis en specifik sensor(alt kablage) som är orsaken till strulet och inte något annat.
- På vissa bilmärken verkar abs-enheten behöva synkroniseras mot resten av elektroniken i bilen, vet någon om det gäller för en L200?
- Kan bilens styrenhet påverka abs-sensorn på något sätt? Alltså att koderna/felen lagras i någon annan enhet också?
- Kan någon av switcharna i fördelningslådan som nämns i den här tråden ( http://forum.4x4sweden.se/viewtopic.php ... 5&start=15 ) vara en del i mitt problem?
Hoppas att jag har fått med allt, och att någon kan ha något tips!
Tack på förhand!