Insprutare eller förgasare!

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor jun 15, 2006 22:29

Frontera skrev:Den e en -97.
Din Frontera har ett Single Point-insprut, även kallat TBI.

Men OK! För ett icke bilmekaröga kan det vara svårt att se skillnad...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » tor jun 15, 2006 22:33

Där ser man.
Då har jag lärt mig något nytt.
Jag har varit och kollat på en som hadde en 2.0i motor.
Vad e skilnaden på min 2.0

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor jun 15, 2006 22:47

Frontera skrev:Där ser man.
Då har jag lärt mig något nytt.
Jag har varit och kollat på en som hadde en 2.0i motor.
Vad e skilnaden på min 2.0
Det har förmodligen varit en med ett Multi Point, eller sk "vanligt" insprutningssystem. Fördelen med ett MP är att det ger lite högre effekt. Nackdelarna är ett högre pris samt lite mer komplicerat...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » tor jun 15, 2006 22:49

När jag köpte den sa han att det va en förgasare.
Men jag fick den billigt så man skall väll inte klaga

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » fre jun 16, 2006 2:00

Frontera skrev:När jag köpte den sa han att det va en förgasare.
Men jag fick den billigt så man skall väll inte klaga
Finns väl inga bilar senare än -88 som har förgasare i Sverige? Från och med -89 är det ju katkrav, och förgasare är väl inte tillräckligt exakta för att man ska våga ha dom med kat?

Iofs, elektroniska förgasare fanns det en del av?

Men jag kan nog lova att det inte finns nån bil med förgasare så sent som 1997 i Sverige.

Klaga t ycker jag absolut inte du ska göra, vet inte nåt fall där det skulle vara bättre med förgasare.
En inställd spelning är också en spelning.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » fre jun 16, 2006 6:54

AtEase skrev:Finns väl inga bilar senare än -88 som har förgasare i Sverige? Från och med -89 är det ju katkrav, och förgasare är väl inte tillräckligt exakta för att man ska våga ha dom med kat?
Vanligt är det inte med det fanns precis som ahma-niva sa, Lada hade det en bra bit in på 90-talet. Niva o Samara va la modellerna som såldes i sverige med det.
AtEase skrev:Men jag kan nog lova att det inte finns nån bil med förgasare så sent som 1997 i Sverige.
Känns inte så troligt när t.o.m. Lada fick insprut -95 (kan vart 94 åsså)
AtEase skrev:Klaga t ycker jag absolut inte du ska göra, vet inte nåt fall där det skulle vara bättre med förgasare.
Vad sägs om 20mil ut i skogen med kabelbrand? :poke: :thefinger:
I aim to misbehave

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av ahma-niva » fre jun 16, 2006 7:28

Det fattas en bit information i resonemanget här, i alla fall för den som inte skruvat så mycket själv. Varför funkar inte förgasarbilar i lite lutning? Och varför är insprutning bättre?

En klassisk förgasare får oftast sin soppa från en liten mekanisk pump monterad på motorn. Denna suger från tanken och trycker in bränsle i flottörhuset på förgasaren. I flottörhuset flyter en liten plastmoj omkring och när nivån i huset är rätt stänger den inloppsventilen och allt är frid och fröjd. När insugningsluften sen passerar genom förgasaren suger den "med sig" bränsle genom ett antal olika munstycken. Hur mycket bränsle som blandas in i luften beror på många olika faktorer - varav en är flottörhusnivån - som så klart är beräknad med bilen på hyfsat plant underlag. Jämför sedan med att dricka Festis (heter det så fortfarande?) med sugrör ur brickpac... luta för mycket och det blir blött, på andra hållet riskerar du att suga luft.

Insprutare - har en elpump bak vid tanken som leverar bränsle med ett konstant tryck. Insprutarna (eller insprutaren) är sedan öppna viss tid (millisekunder) och tiden avgör hur mycket soppa som blandas i luften. Enkelt - men kräver elektronik som sköter tiderna. Okänsligt för lutning så länge elpumpen vid tanken har sin sugledning under ytan.

Lite basic - men förhoppningsvis lite allmänbildande :shock: ?? Rätta mig om jag har fel...
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » fre jun 16, 2006 7:56

jag bryr miginte om den har förasare eller insprut.
jag e nöjd med den endå

Skriv svar