Vilken 4x4 pickup får dra mest.........

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

KAMJ
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 29, 2019 18:51

Vilken 4x4 pickup får dra mest.........

Inlägg av KAMJ » sön sep 29, 2019 19:01

........på utökat B-körkort?

Hej!

Första inlägget här så man kanske ska presentera sig.

50 år, jurist och har ett brinnande bilintresse.....både 4x4 och sportbilar.

Höll på med Volvo terrängbilar (TGB 11 mm) när jag var yngre men nu orkar jag inte skruva längre.

Enda 4x4 just nu är en Cupra Ateca som också får agera dragbil åt hustruns hästar......inte för att man behöver 300hkr och 0-100 på 5s för att dra hästtransport men kul är den :-)

Åter till min fråga.....ska köpa en 4x4 pickis som ska få göra tjänst som slit och slängbil i skogen och runt stall och hästhagar.

Hästtransporten är reggad för 1900 kilo så jag behöver (om möjligt) en pickis som får dra så mycket på utökat B-körkort......finns det någon pickis (ny eller begagnad) som klarar den vikten??

Med vänlig hälsning,,
KAMJ

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Vilken 4x4 pickup får dra mest.........

Inlägg av Portland » sön sep 29, 2019 22:17

På tunga bilar (eller med bilar som får lasta tungt) brukar utökat B inte hjälpa så mycket... så tror detta kan bli svårt.
En Audi A4 Allroad tex löser dock saken.

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Vilken 4x4 pickup får dra mest.........

Inlägg av mr.christian » mån sep 30, 2019 2:57

Min Cheva S10 får dra 1900kg på B+. 2690kg med BE.
Men jag gissar att trådskrivaren är ute efter något färskare och då blir det nog knepigare. Var det inte Isuzu som gjorde en grej att man kunde regga någon modell i "trailer-utförande"? Alltså med lägre lastvikt för högre dragvikt. Enklast borde vara att kolla t.ex Blocket-annonser på tänkbara objekt och sedan kolla reg.nr på t.ex biluppgifter.se eller transportstyrelsen. Eller att ta ett BE-körkort så slipper man bry sig...😉

KAMJ
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 29, 2019 18:51

Re: Vilken 4x4 pickup får dra mest.........

Inlägg av KAMJ » mån sep 30, 2019 19:20

Min Cupra Ateca får dra 2100 på utökat B så någon Audikombi har jag inte så mycket behov av.

Jo det är korrekt, någon jättegammal bil hade jag inte tänkt mig, nytt eller max några år var planen.

Får väll leta runt annars får jag väll släppa idén att kunna dra transporten......någon BE-kort tänker jag inte ta.

//KAMJ

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Vilken 4x4 pickup får dra mest.........

Inlägg av Portland » mån sep 30, 2019 21:21

Har kass koll på SEAT, googlade och din var visst nån suv av något slag... så förstår att en Allroad är onödig.
Körkortsreglerna är tyvärr som de är här i landet så jag kan nog inget annat göra än att önska dig lycka till...

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Vilken 4x4 pickup får dra mest.........

Inlägg av mr.christian » tis okt 01, 2019 0:01

Portland skrev: mån sep 30, 2019 21:21 Körkortsreglerna är tyvärr som de är här i landet så jag kan nog inget annat göra än att önska dig lycka till...
Vi har ganska frikostiga släpregler i Sverige, i de flesta länder är det max 750kg utan BE eller utökat. Problemet med dagens bilar är att de är så tunga att de nästan uteslutande överskrider 3500kg med släp efter.
Jag förstår trådskrivarens behov; en slit och släng-pickup behöver varenda människa...😉

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Vilken 4x4 pickup får dra mest.........

Inlägg av no1_martin » ons okt 23, 2019 11:42

Varför inte ta ett BE? Skillnaden mellan B96 och BE är att man skall komma överens med en dator som är tämligen digital. Inspektören vid uppkörning är ju den samma och att komma överens med en sådan är ju på förhand mer osäkert! Så jag valde det riktiga kortet även om jag genom bilköp förhalade det ett år och som straff för det fick det begränsade BE-kortet.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Vilken 4x4 pickup får dra mest.........

Inlägg av Grottulf » ons okt 23, 2019 20:42

no1_martin skrev: ons okt 23, 2019 11:42 Varför inte ta ett BE? Skillnaden mellan B96 och BE är att man skall komma överens med en dator som är tämligen digital. Inspektören vid uppkörning är ju den samma och att komma överens med en sådan är ju på förhand mer osäkert! Så jag valde det riktiga kortet även om jag genom bilköp förhalade det ett år och som straff för det fick det begränsade BE-kortet.
Enligt frugan som har kört upp för båda, så var BE-uppkörningen mycket hårdare.
Men det kan ju ha varit att hon råkade få en hårdare kontrollant den gången...

Skriv svar