Sida 1 av 1

Besiktningens fokusområden vart år

Postat: sön okt 20, 2019 10:58
av RedNek
Hej bilvänner!
Besiktade bilen i fredags, gick bra med höjningssats monterad, jag gruvade lite för besöket - ska erkännas.
Jag hade justerat lyset med en stående planka 5 meter framför vilen, med sänkningen ritad med streck. Uträknat utifrån % satsen stämplad på strålkastarhuset, funkade hahahaha...
Har nyligen även besiktat min släpvagn från 1974 med gott resultat, fastän fjädring på släp skulle kollas hårdare i år.

Jag minns några områden som besiktningen sägs ha fokuserat på genom åren..
EGR ventil - typ 1988
Varningstriangel - typ 1995
Losstagbar dragkula - 2000 talet
Ramnummer - några år sedan
Fjädring på släpvagn - detta år

Någon som minns fler såna här "det här ska vi titta nogrant på i år" från besiktningen?
- Fyll på med sånt ni minns, bara för kul!

Tjing/RedNek

Re: Besiktningens fokusområden vart år

Postat: tis okt 22, 2019 12:53
av Asfalsts indianen
Minns inte årtalet, men när xenon lamporna blev vanliga var det nogranna med att automatiska höjdinställningen fungerade. Alltså att ljusbilden gick upp och ner när man startade bilen.

Re: Besiktningens fokusområden vart år

Postat: ons okt 23, 2019 8:45
av gubbstrutten
4 saker som jag inte kan tidsbestämma, men tror jag tar dem i tidsordning.
A. Dubbla bromsljus(minns bl a "Baggen" som tidigare hade bromsljuset kombinerat med skyltlyktan).
B. På bilar måste finnas dubbla ID/VIN. En primär och en sekundär. Primär stansad med minst 7 mm höga tecken. En fram och en bak. Som mitten räknades B-stolpen. I förkommande fall primära på chassiet(ramen) och sekundära på karossen. En "kutym" (som de flest följde) var att det primära skulle stansas på ramens högra yttre eller ovansida bakom eller i närheten av höger framhjul. Innan räckte det med skruvad metallskylt(som i en del fall utgjordes av aluminium som vittrade sönder/bort). Stora problem med bl a HD som hade motornumret som ID/VIN, och som ej var stämplat på ramen(förenklar för dem med rymligt samvete och som har svårt att skilja egen eller andras ägodel).
C. Parkeringsbromsen måste fungera på minst 2 hjul(tidigare räckte det med ett hjul - men fortfarande accepteras parkeringsbroms på fördelningslåda/kardanaxel)(Alla erfarna vet vad som kan hända om man har parkeringsbromsen aktiverad och hissar upp ett bakhjul på t ex en Defender eller äldre Lillsukka - om man inte har differentialspärr aktiverad - räcker inte med torsen eller typ Lock Right) .
D. EU-bestämmelse om "tvåa" om inte skyltbelysningen fungerade(räckte inte med att en av två ljuskällor fungerade).
Kommer inte på flera i skrivande stund.

Re: Besiktningens fokusområden vart år

Postat: lör jul 18, 2020 15:36
av S-hult
Fick leta upp ramnumret på Pajeron i år med, men förra ägaren har varit så klurig att han har satt eltejp över och sedan underedes massa över, svår att hitta igen men numret syntes fint när man drog bort tejpen.
😀

Re: Besiktningens fokusområden vart år

Postat: sön jul 19, 2020 21:30
av gubbstrutten
S-hult skrev: lör jul 18, 2020 15:36 Fick leta upp ramnumret på Pajeron i år med, men förra ägaren har varit så klurig att han har satt eltejp över och sedan underedes massa över, svår att hitta igen men numret syntes fint när man drog bort tejpen.
😀
Jag har gjort likadant på flera bilar.
Man borstar rent ch.nr-instämplingen med roterande mässingsborste.
Fyller i tecknen med tusch.
Torkar bort "överflödet".
Sprejar över med klarlack.
Apterar en eltejp över. :tumbup:
Men jag har INTE underredsmassa över eltejpen.

Re: Besiktningens fokusområden vart år

Postat: mån jul 20, 2020 12:37
av S-hult
Funkar bra 😀