Magne74 skrev: ↑ons dec 18, 2019 9:20
Något som är lätt att skruva med är niva. Dom sälj å tillverkas fortfarande så delar finns det gott om. Umeoffroad säljer ALLA delar till dom för kaffe pengar.
Dom är billiga i inköp och behöver inte mkt för att vara grymt kapabla i skogen. 205/80-16 å kanske en hodoo höjning (2tum) så tar dom sig nästan överallt.
De är tåliga bilar. Karossplåten är i kategorin pansarplåt. Stora driftfel är ovanliga men små fel tex innerbelysning ger upp å andra icke vitala delar krånglar. Men man tar sig hem.
Konstant fyrhjulsdrift med låsbar centerdoff. Det tillsammans med att den inte är så stor gör den sjukt smidigt.
Största nackdelen med dom är komforten. De är inte en bil man pendlar på 110 väg med i onödan. Men jag pendlar med min 10mil/dag.
Efter att ha "avnjutit" en Niva M 2011 i tre år vill jag avråda, om du inte är kompetent bilmekaniker och bilelektriker.
Visserligen blir du relativt snabbt kompetent Niva-mekaniker, om du gör "allt" själv.
Min Niva var vid starten på vårt förhållande mindre än 3 år gammal och hade körts mindre än 3.000 mil.
Många bilar har jag ägt, men ingen som kostat så mycket i delar under mina 3 år och inte fullt 500 mil.
Delarna är billiga, men oj så många det går åt.
Räknade ut att milkostnaden låg i paritet med en Königsegg = drygt 170:-/milen.
En rätt injusterad Niva är inte alls så okomfortabel som belackarna, utan erfarenhet, vill göra gällande.
Nivas största komfortmiss är "bakelitdäcken" de nylevereras med.
Med rätt injusterad menar jag att fördelningslådan är linjerad och något sänkt(8 - 10 mm) + att framaxelväxeln är något "tillbakalutad".
Lite pyssel som ger god utdelning.
Även distanser på 50 mm mellan styrspindlar och övre A-arm samt kapade genomslagsgummin.
Naturligtvis avlägsnad krängningshämmare.
55 mil enkel resa i ett sträck klarade jag av utan bestående men, med medelhastighet på cirka 110 km/t.
Min var höjd 6 cm genom nya skruvfjädrar samt 215/80-15" Cooper A/T-däck.
Största som fick plats - men som ändå "putsar" bakre hjulhuskanterna vid maxflex.
Heltäckande skyddsplåt som även skyddade knutkorset vid bakre pinjongen.
Rocksliders av 5 mm aluminium täckande sidobalkarna/trösklarna var välbehövliga/hårt nyttjade.
Val Racing torsen inställd på "5" i bakaxeln("lösare" inte så effektivt och "hårdare" riskerar drivaxlarna).
Kraftigt förstärkta undre bakre länkarmar och (justerbart) panhardstag är ett måste - originalen är tillverkade av något som liknar dammsugarrör.
Infästningarna av bakre länkarmarnas infästning bör kontrolleras och vid behov förstärkas.
Att bilen skulle vara gjord av pansarplåt ställer jag inte alls upp på - tvärt om - och dessutom dålig underbehandling av plåten rent generellt och i synnerhet vid karosseriskarvar.
Efter att ha ägt 16 st 4x4-bilar sedan 1999 vill jag påstå att bästa bilarna är Suzuki.
Har just nu min fjärde, en Jimny -06.
Hade jag inte klantat mig och kört upp för ett allt för brant spår, som resulterade i att Samuraien stegrade sig och rullade 2 varv baklänges och blev "takshoppad", så hade vårt förhållande fortsatt längre än 11 år, och då hade det inte blivit någon Jimny.
Efter 3½ år är enda "reparationen" på Jimnyn en positionsljuslampa fram.
Höjd 3 cm och 215/80-15" Cooper A/T-däck, de största som gick dit efter en lättare moddning av frambumpern hos en lack-/skadeverkstad.
Med Jimnyn har jag bärgat ett flertal Jeepar - såväl Grand Cherokee som Wrangler Unlimited Rubicon - efter att de försökt ta sig fram efter min Jimny.
Så mitt råd är att köpa en Suzuki.
Ska du åka i skogen så välj en med singlepoint/"elektronisk" förgasare.
Köper du en 41X eller Samurai bör du samtidigt investera i en MIG.