Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel
Undrar om någon har erfarenheter/testat att bygga om länkarmarna fram på Suzuki Jimny-98 för att rätta till castervinkel då bilen höjts?
Tar gärna emot tips på hur ni gjort och hur det blev. Vet att det finns färdiga länkarmar att köpa, och även bussningar som justerar caster, men funderar på att istället bygga om originalarmarna. Tycker det borde vara ganska enkelt att lägga ett snitt och vinkla upp armarna precis bakom främre bussningarna, sedan svetsa och eventuellt förstärka med ex plattjärn. Någon som testat?
Bilen kommer köras i max 50-60 knyck så det blir inga motorvägshastigheter, men vill ändå få någorlunda korrekt styrgeometri.
Bilen är höjd ca 8-9cm.
Tar gärna emot tips på hur ni gjort och hur det blev. Vet att det finns färdiga länkarmar att köpa, och även bussningar som justerar caster, men funderar på att istället bygga om originalarmarna. Tycker det borde vara ganska enkelt att lägga ett snitt och vinkla upp armarna precis bakom främre bussningarna, sedan svetsa och eventuellt förstärka med ex plattjärn. Någon som testat?
Bilen kommer köras i max 50-60 knyck så det blir inga motorvägshastigheter, men vill ändå få någorlunda korrekt styrgeometri.
Bilen är höjd ca 8-9cm.
Re: Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel
det är gjutjärn så glöm att vinkla om armarna.. du kan ändra på axeln om du vill.. men men.. ska du gå så långt kan du lika gärna bygga flex framaxel eller monolink.. allt hänger på hur många dagar du vill liga på rygg under bilen
Re: Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel
Jaha, så det är gjutjärn. Det kunde man ju räknat ut
Får påbörja operation ändra axelfästen då.
Tack för svar !!
Får påbörja operation ändra axelfästen då.
Tack för svar !!
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel
Vad är "flexframaxel" respektive "monolink"?
B t w tror jag skiftnycklarna är smidda.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel
Fisken - hur är bilen höjd?
Hur mycket i fjädringen respektive karosshöjning?
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel
Kaross: klossad 8cm
Fjädring fram :9cm med ombyggda övre fjädersäten. Orginal fjädrar
Fjädring bak: ca 12-13 cm med ombyggda övre fjädersäten samt Vitarafjädrar
Fjädring fram :9cm med ombyggda övre fjädersäten. Orginal fjädrar
Fjädring bak: ca 12-13 cm med ombyggda övre fjädersäten samt Vitarafjädrar
Senast redigerad av Fisken den sön jan 19, 2020 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel
Armarna är mkt riktigt gjutjärn.gubbstrutten skrev: ↑sön jan 19, 2020 11:26Vad är "flexframaxel" respektive "monolink"?
B t w tror jag skiftnycklarna är smidda.
Re: Suzuki Jimny länkarmar/castervinkel
korrekt benämning om jag ska va petig på mig själv är gjutstål mono link är en typ av upphängning som passar sig för max flex finns folk som pular med sånt men är väldigt känsliga för olika vinklar.. svårt att förklara men i kort så påminner den om ett släpvagns drag med kula/led på mitten under bilen och axeln i ändarna på ett *V* sen ett kraftigt pashangstag och hydral styrning det är självklart mer än så men det är grundbulten i monolink.. hur bra eller dåligt det är får var och en avgöra själva..
själv så är jag mer inne på att det är onödigt mycket jobb att göra en hemma bygge höjning där när man är klar antagligen har kostat lika mycket i svets gas å tråd svett å tårar för att kunna köpa nya bärarmar från jimnybits..
själv så är jag mer inne på att det är onödigt mycket jobb att göra en hemma bygge höjning där när man är klar antagligen har kostat lika mycket i svets gas å tråd svett å tårar för att kunna köpa nya bärarmar från jimnybits..