Re: Grand Cherokee ZJ, dumma frågor...
Postat: fre feb 07, 2020 14:48
Vad för fjäder i samband med filterbyte?
SYE kit behövs inte vid normal höjning såvida man inte avser glänsa lite extra på någon bilträff, se över knutkorsen först om du tror drivlinan orsakar vibrationer. Finns på Biltema om du handlar där.
Jag har 4,5" höjning fram och 4,5-5,5" bak ( tror jag lade i en extra 1" puck där för lastviktens skull ) med justerbara bärarmar, och behöver inget SYE kit, däremot kanske en något längre kardan för bästa instick i f-lådan.
Har du fortfarande kvar CV kardanen fram, BYT den till knutkorskardan från en äldre ZJ/XJ.
Vilken kardan menar du med frigång, fram eller bak?
Höjer du utan förlängda/justerbara bärarmar kommer axlarna närmre centrum av bilen och kardanerna bottnar ( bak i vart fall ) vilket belastar både f-låda och bakaxel i onödan.
Både bak och framkardaner finns i olika längder original, mät och köp en längre/kortare utifrån behov.
V8 styrstag mm är grövre, men böjer sig lika lätt som I6 så det är nog inget som direkt behöver köpas utan kan vänta till stagen är för krokiga att riktas.
Ett Over The Knuckle kit är isåfall att rekomendera för att flytta upp stagen ovan axeln istället för under/framför.
Lars 9K tror jag har ett sådant på sin ZJ.
SYE kit behövs inte vid normal höjning såvida man inte avser glänsa lite extra på någon bilträff, se över knutkorsen först om du tror drivlinan orsakar vibrationer. Finns på Biltema om du handlar där.
Jag har 4,5" höjning fram och 4,5-5,5" bak ( tror jag lade i en extra 1" puck där för lastviktens skull ) med justerbara bärarmar, och behöver inget SYE kit, däremot kanske en något längre kardan för bästa instick i f-lådan.
Har du fortfarande kvar CV kardanen fram, BYT den till knutkorskardan från en äldre ZJ/XJ.
Vilken kardan menar du med frigång, fram eller bak?
Höjer du utan förlängda/justerbara bärarmar kommer axlarna närmre centrum av bilen och kardanerna bottnar ( bak i vart fall ) vilket belastar både f-låda och bakaxel i onödan.
Både bak och framkardaner finns i olika längder original, mät och köp en längre/kortare utifrån behov.
V8 styrstag mm är grövre, men böjer sig lika lätt som I6 så det är nog inget som direkt behöver köpas utan kan vänta till stagen är för krokiga att riktas.
Ett Over The Knuckle kit är isåfall att rekomendera för att flytta upp stagen ovan axeln istället för under/framför.
Lars 9K tror jag har ett sådant på sin ZJ.