Sida 1 av 1

ramnummer saknas ford explorer 96

Postat: tis jun 23, 2020 21:01
av offroadracing96
Hejsan var in och besiktade min ford explorer för ca 3 månader sedan och fick nerslag på att dem inte hittade ramnumret. Fick då regbess på det då dem inte hittade det men har sökt runt lite nu på nätet för att se vart de sitter och sen började jag skrapa på ramen där det skulle vara och lyckades hitta det under rosten som var så min fråga är måste jag fortfarande göra en registreringsbesiktning för att få det godkänt eller blir det godkännt om jag gör en ny besikning och säger att jag hittade det under rosten när jag skrapade på ramen?
MVH

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Postat: ons jun 24, 2020 9:24
av Iznogoud
Finns ramnumret och de inte hittat det så kan inte en reg,besiktning vara aktuell, utan snarare en vanlig ombesiktning.
Gör rent och rostskydda med något lätt avtvättbart för senare besiktning.

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Postat: fre jun 26, 2020 14:48
av jonte_malmö
Bara av nyfikenhet, vilket besiktningsföretag?

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Postat: fre jun 26, 2020 18:44
av gubbstrutten
jonte_malmö skrev: fre jun 26, 2020 14:48 Bara av nyfikenhet, vilket besiktningsföretag?
Undrar samma sak?

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Postat: lör jun 27, 2020 8:54
av Iznogoud
Då reglerna säger att fordonet ska reg,besiktas vid nystansat chassienummer, spelar väl besiktningsföretaget mindre roll?
Men har original instansat chassienummer hittats, faller reg,besiktningen bort och ersätts av vanlig besiktning i det här fallet, eller ombesiktning om de är snälla.


https://www.bilprovningen.se/download/1 ... nummer.pdf

"Alltid när ett chassinummer stansats in på nytt måste en registreringsbesiktning utföras.Fordonets registreringsbevis kommer då att beskriva att det gjorts och var chassinumret placerats."

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Postat: lör jun 27, 2020 11:02
av jonte_malmö
Jag vill mest veta besiktningsföretaget för att min egen upplevelse är att de "nya" tyska, finska mfl är j-ligt slarviga och har 20-30 min per fordon och bryr sig inte. Medan om man är på Svensk Bilprovning eller Besikta så tar de den tid de behöver för att leta upp chassinumret, eller tar reda på var det ska sitta genom att ringa sin tekniska kundtjänst i Stockholm. Något som Carspect, Dekra mfl inte ens har.

Attityden på de nya, kommersiella är att det är ens eget problem, vilket kanske stämmer iof, och bara stämplar reg.besiktning i protokollet. Men har själv varit med om på Besikta (gamla Bilprovningen Valdemarsro i Malmö) att de la 45-50 minuter, hämtade ut en chef, ringde tekniska kontoret i Stockholm och fick reda på var det skulle sitta, slipade lite, sprayade på blå rostskyddsfärg och godkände. :tumbup:

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Postat: lör jun 27, 2020 14:38
av Iznogoud
Besiktar bara hos Dekra själv då de är väldigt bra här och flexibla på skitanmärkningar.
Även om de bytt en hel del personal sedan starten har de aldrig hastat igenom en bil om de inte hittat chassienumret utan tagit sig tid att leta.

Min uppfattning är att de nya aktörerna ser mer mellan fingrarna då de vill ha gott rykte.
Opus ex,vis satte mängder med 2 or på felaktig ljusinställning som aldrig kunde mätas upp hos oss på bilverkstaden, de 2 orna var endast för att tjäna extra pengar på ombesiktningen på ett fel de flesta bilägare aldrig själva kan kontrollera.

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Postat: lör jun 27, 2020 18:59
av JZ
Iznogoud skrev: lör jun 27, 2020 14:38 Opus ex,vis satte mängder med 2 or på felaktig ljusinställning som aldrig kunde mätas upp hos oss på bilverkstaden, de 2 orna var endast för att tjäna extra pengar på ombesiktningen på ett fel de flesta bilägare aldrig själva kan kontrollera.
Ja. Det skulle vara intressant att veta hur mycket mer ombesiktningar det blivit sedan bilbesiktningen såldes ut.
50%...? 150% ?

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Postat: lör jun 27, 2020 20:05
av Iznogoud
Nu jobbar jag inte längre på verkstad, men gissar ändå på färre onödiga ombesiktningar då varje besiktningsbolag är måna om att få ett bra rykte. Sätter dom en massa skittvåor så kommer folk på det till slut och besiktar någon annanstans.

Vi hamnade ju i ett moraliskt dilemma med de kunder som kom in med felaktig ljusbild när vi inte kunde se något fel med våran utrustning. Ofta justerade vi litegrann för att motivera debiteringen, men mot slutet blev det mer och mer gratisarbete med en snabb kontroll utan åtgärd, och info till kunden om att de blivit lurade.
Risken fanns ju att vi fick dåligt rykte om vi debiterade något som inte var utfört, eller att bilen var en testbil från något ackrediteringsbolag ( eller vad de nu hette/kallades ).
Många av de redan lagade bilarna togs in av extern mekaniker/kontrollant för att undersökas så att allt vi debiterat och sagt att vi kontrollerat faktiskt hade kontrollerats/åtgärdats.

Åkte dit på en anmärkning själv för att inte ha fyllt luft i ett reservhjul, men just den bilen var full av grejor i bakluckan och efter att ha krossat en porslinskyrka i annan bil fylld med skit i bakluckan var beslutet från kundmottagningen att vi inte ska plocka ur överfyllda bagage för kontroll av reservdäck, utan stryka den punkten på protokollet, vilket jag gjort men fick en plump i protokollet ändå :aargh:

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Postat: lör jun 27, 2020 21:52
av gubbstrutten
Är det "Gröna punkten" du åsyftar?

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Postat: sön jun 28, 2020 8:50
av Iznogoud
Minns inte vad de hette.