ramnummer saknas ford explorer 96

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

offroadracing96
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jun 23, 2020 20:59

ramnummer saknas ford explorer 96

Inlägg av offroadracing96 » tis jun 23, 2020 21:01

Hejsan var in och besiktade min ford explorer för ca 3 månader sedan och fick nerslag på att dem inte hittade ramnumret. Fick då regbess på det då dem inte hittade det men har sökt runt lite nu på nätet för att se vart de sitter och sen började jag skrapa på ramen där det skulle vara och lyckades hitta det under rosten som var så min fråga är måste jag fortfarande göra en registreringsbesiktning för att få det godkänt eller blir det godkännt om jag gör en ny besikning och säger att jag hittade det under rosten när jag skrapade på ramen?
MVH

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Inlägg av Iznogoud » ons jun 24, 2020 9:24

Finns ramnumret och de inte hittat det så kan inte en reg,besiktning vara aktuell, utan snarare en vanlig ombesiktning.
Gör rent och rostskydda med något lätt avtvättbart för senare besiktning.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Inlägg av jonte_malmö » fre jun 26, 2020 14:48

Bara av nyfikenhet, vilket besiktningsföretag?
Ford Explorer '98

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Inlägg av gubbstrutten » fre jun 26, 2020 18:44

jonte_malmö skrev: fre jun 26, 2020 14:48 Bara av nyfikenhet, vilket besiktningsföretag?
Undrar samma sak?
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Inlägg av Iznogoud » lör jun 27, 2020 8:54

Då reglerna säger att fordonet ska reg,besiktas vid nystansat chassienummer, spelar väl besiktningsföretaget mindre roll?
Men har original instansat chassienummer hittats, faller reg,besiktningen bort och ersätts av vanlig besiktning i det här fallet, eller ombesiktning om de är snälla.


https://www.bilprovningen.se/download/1 ... nummer.pdf

"Alltid när ett chassinummer stansats in på nytt måste en registreringsbesiktning utföras.Fordonets registreringsbevis kommer då att beskriva att det gjorts och var chassinumret placerats."
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Inlägg av jonte_malmö » lör jun 27, 2020 11:02

Jag vill mest veta besiktningsföretaget för att min egen upplevelse är att de "nya" tyska, finska mfl är j-ligt slarviga och har 20-30 min per fordon och bryr sig inte. Medan om man är på Svensk Bilprovning eller Besikta så tar de den tid de behöver för att leta upp chassinumret, eller tar reda på var det ska sitta genom att ringa sin tekniska kundtjänst i Stockholm. Något som Carspect, Dekra mfl inte ens har.

Attityden på de nya, kommersiella är att det är ens eget problem, vilket kanske stämmer iof, och bara stämplar reg.besiktning i protokollet. Men har själv varit med om på Besikta (gamla Bilprovningen Valdemarsro i Malmö) att de la 45-50 minuter, hämtade ut en chef, ringde tekniska kontoret i Stockholm och fick reda på var det skulle sitta, slipade lite, sprayade på blå rostskyddsfärg och godkände. :tumbup:
Ford Explorer '98

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Inlägg av Iznogoud » lör jun 27, 2020 14:38

Besiktar bara hos Dekra själv då de är väldigt bra här och flexibla på skitanmärkningar.
Även om de bytt en hel del personal sedan starten har de aldrig hastat igenom en bil om de inte hittat chassienumret utan tagit sig tid att leta.

Min uppfattning är att de nya aktörerna ser mer mellan fingrarna då de vill ha gott rykte.
Opus ex,vis satte mängder med 2 or på felaktig ljusinställning som aldrig kunde mätas upp hos oss på bilverkstaden, de 2 orna var endast för att tjäna extra pengar på ombesiktningen på ett fel de flesta bilägare aldrig själva kan kontrollera.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Inlägg av JZ » lör jun 27, 2020 18:59

Iznogoud skrev: lör jun 27, 2020 14:38 Opus ex,vis satte mängder med 2 or på felaktig ljusinställning som aldrig kunde mätas upp hos oss på bilverkstaden, de 2 orna var endast för att tjäna extra pengar på ombesiktningen på ett fel de flesta bilägare aldrig själva kan kontrollera.
Ja. Det skulle vara intressant att veta hur mycket mer ombesiktningar det blivit sedan bilbesiktningen såldes ut.
50%...? 150% ?

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Inlägg av Iznogoud » lör jun 27, 2020 20:05

Nu jobbar jag inte längre på verkstad, men gissar ändå på färre onödiga ombesiktningar då varje besiktningsbolag är måna om att få ett bra rykte. Sätter dom en massa skittvåor så kommer folk på det till slut och besiktar någon annanstans.

Vi hamnade ju i ett moraliskt dilemma med de kunder som kom in med felaktig ljusbild när vi inte kunde se något fel med våran utrustning. Ofta justerade vi litegrann för att motivera debiteringen, men mot slutet blev det mer och mer gratisarbete med en snabb kontroll utan åtgärd, och info till kunden om att de blivit lurade.
Risken fanns ju att vi fick dåligt rykte om vi debiterade något som inte var utfört, eller att bilen var en testbil från något ackrediteringsbolag ( eller vad de nu hette/kallades ).
Många av de redan lagade bilarna togs in av extern mekaniker/kontrollant för att undersökas så att allt vi debiterat och sagt att vi kontrollerat faktiskt hade kontrollerats/åtgärdats.

Åkte dit på en anmärkning själv för att inte ha fyllt luft i ett reservhjul, men just den bilen var full av grejor i bakluckan och efter att ha krossat en porslinskyrka i annan bil fylld med skit i bakluckan var beslutet från kundmottagningen att vi inte ska plocka ur överfyllda bagage för kontroll av reservdäck, utan stryka den punkten på protokollet, vilket jag gjort men fick en plump i protokollet ändå :aargh:
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Inlägg av gubbstrutten » lör jun 27, 2020 21:52

Är det "Gröna punkten" du åsyftar?
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: ramnummer saknas ford explorer 96

Inlägg av Iznogoud » sön jun 28, 2020 8:50

Minns inte vad de hette.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Skriv svar