Mini spindel bil
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Mini spindel bil
Lilla M kommer snart att växa ur Willysen Så de är bara att bygga en större bil
Nu har jag hittat en drivlina som kanske är lämplig En gräsklippare på blocket till en lämplig peng.
Med en Kohler 14HP kanske i minsta laget, men den får duga så länge.
4 pump sektioner :buga: och 2 drivmotorer.
Ställt upp axlarna för att se hur kort hjulbas de går att få.
Ca 50cm kortare än original bilen går de att få.
"Skiftnycklarna" ska vinklas in så mycket de går.
Har hittat en orbitrol och ett par kolvar till bakaxel "fjädringen" dom till framaxeln har legat på en hylla här hemma i många år.
Lilla M är också med och hjälper till med att ta bort underredsmassa
Hoppades på att kunna återanvända gamla fästena till skiftnycklarna, men dom var så in svetsade så jag slaktade bort hela skiten!
Beställde ett par gokart stolar och 4p bälten till bilen förra veckan, en ratt och en stolsinsats blev de också.
Nu har jag hittat en drivlina som kanske är lämplig En gräsklippare på blocket till en lämplig peng.
Med en Kohler 14HP kanske i minsta laget, men den får duga så länge.
4 pump sektioner :buga: och 2 drivmotorer.
Ställt upp axlarna för att se hur kort hjulbas de går att få.
Ca 50cm kortare än original bilen går de att få.
"Skiftnycklarna" ska vinklas in så mycket de går.
Har hittat en orbitrol och ett par kolvar till bakaxel "fjädringen" dom till framaxeln har legat på en hylla här hemma i många år.
Lilla M är också med och hjälper till med att ta bort underredsmassa
Hoppades på att kunna återanvända gamla fästena till skiftnycklarna, men dom var så in svetsade så jag slaktade bort hela skiten!
Beställde ett par gokart stolar och 4p bälten till bilen förra veckan, en ratt och en stolsinsats blev de också.
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 348
- Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
- Ort: Karlskrona, Blekinge
Re: Mini spindel bil
Ja, de växer fortare än man hinner med...
Jag köpte en cykel till min dotter som hon aldrig hann använda innan jag fick köpa en större... Håll henne bara borta från surfplattor och liknande så kommer du att få mer glädje med henne...
Jag köpte en cykel till min dotter som hon aldrig hann använda innan jag fick köpa en större... Håll henne bara borta från surfplattor och liknande så kommer du att få mer glädje med henne...
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Mini spindel bil
Jimny skiftnycklar, eller?
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Mini spindel bil
Ja axlar med mera kommer från jimny.
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Re: Mini spindel bil
Idag fick jag bakre skiftnycklarna på plats och börjat med ramen.
Borrade några hål i dom tvärgående rören, tanken är att använda ramen och "golvet" som hydraultank, (ger ca 50L) kanske inte jätte smart men de sparar massor med plats
Började bli lite torr i strupen! så jag hämtade en öl.
Precis innan jag ska börja svetsa inser jag att jag borrade hålen på fel sida
Slipade bort punktsvetsarna och vände på fästena.
Skruvade fast ett par alu vinklar på fördelningslådan så att den kommer på rätt höjd under in "mätningen"
Borrade några hål i dom tvärgående rören, tanken är att använda ramen och "golvet" som hydraultank, (ger ca 50L) kanske inte jätte smart men de sparar massor med plats
Började bli lite torr i strupen! så jag hämtade en öl.
Precis innan jag ska börja svetsa inser jag att jag borrade hålen på fel sida
Slipade bort punktsvetsarna och vände på fästena.
Skruvade fast ett par alu vinklar på fördelningslådan så att den kommer på rätt höjd under in "mätningen"
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Re: Mini spindel bil
Framaxel på operationsbordet.
Fick lös fästena nästan hela med vinkelharry, en plasmaskärare står högt på önskelistan.
Renslipad och inmätningen påbörjad.
En skiftnyckel på plats, en kvar.
Gjorde ett flex test, kolvarna kommer att begränsa sedan.
Backade in klipparen för en "översyn"
Vad söligt de blir
Nu ska jag bara hitta en plats för denna på spindeln.
Fick lös fästena nästan hela med vinkelharry, en plasmaskärare står högt på önskelistan.
Renslipad och inmätningen påbörjad.
En skiftnyckel på plats, en kvar.
Gjorde ett flex test, kolvarna kommer att begränsa sedan.
Backade in klipparen för en "översyn"
Vad söligt de blir
Nu ska jag bara hitta en plats för denna på spindeln.
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Mini spindel bil
Kul projekt. Ser fram mot att se hur du ska få till drivningen.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Mini spindel bil
Har inte blivit något "byggande" dom senaste dagarna jag har funderat och räknat på utväxling och placering av div komponenter.
Ett bekymmer som jag tillslut hittade en (tillfällig) lösning på är ventilpaketet.
Utgångsläge:
Motorn har 4 pumpar som går till varsin slid på ventilpaketet.
1 drivning "lågväxel" fram och back
2 klipp V eller "högväxel"
3 klipp H eller "högväxel"
4 klipp C och lyft av alla klippare
Jag vill ha kvar funktionen hög/låg = 3 pumpar.
En egen pump ska till styr orbitrolen.
Och en enkelverkande funktion till "fjädringen" (för att ställa höjden.
Lätt va
Problemet är att de är "motorslider" som är öppna till retur i mitten läget
Min tillfälliga lösning blev 2 slider som sammankopplas, en för lyft en för sänk
Sänk ventil med eget spår, de kan bli O-bra att köra på hög och sänka fjädringen samtidigt
Lyft ventil
Kortade och gängade dom där 9.525mm pinnbultarna med konstig gänga och drog ihop paketet igen.
Överblivet eller jag kommer nog att hitta en del bra saker att kapa bort så som motorfästet.
Har hela tiden tänkt att jag ska använda hjulmotorerna från klipparen
Fan vad stora dom är och dom behöver växlas upp för att få en vettig "toppfart" siktar på 10-12km/h
Har en F11 19cc liggandes som jag tror blir lämpligare med nerväxling.
Eller så kör jag med hjulmotorerna? med serie/parallel koppling via en ventil.
Hittade lite drev i hyllan, som kan bli lämpliga till F11an kedja och lås finns också! bara ½ tum men de är bara 14hp också
Motorn bak? mycket bättre sikt framåt då
Eller fram? blir de nog!
Lite trångt här går att lösa...
Börjat prova in stols placeringen.
Ett bekymmer som jag tillslut hittade en (tillfällig) lösning på är ventilpaketet.
Utgångsläge:
Motorn har 4 pumpar som går till varsin slid på ventilpaketet.
1 drivning "lågväxel" fram och back
2 klipp V eller "högväxel"
3 klipp H eller "högväxel"
4 klipp C och lyft av alla klippare
Jag vill ha kvar funktionen hög/låg = 3 pumpar.
En egen pump ska till styr orbitrolen.
Och en enkelverkande funktion till "fjädringen" (för att ställa höjden.
Lätt va
Problemet är att de är "motorslider" som är öppna till retur i mitten läget
Min tillfälliga lösning blev 2 slider som sammankopplas, en för lyft en för sänk
Sänk ventil med eget spår, de kan bli O-bra att köra på hög och sänka fjädringen samtidigt
Lyft ventil
Kortade och gängade dom där 9.525mm pinnbultarna med konstig gänga och drog ihop paketet igen.
Överblivet eller jag kommer nog att hitta en del bra saker att kapa bort så som motorfästet.
Har hela tiden tänkt att jag ska använda hjulmotorerna från klipparen
Fan vad stora dom är och dom behöver växlas upp för att få en vettig "toppfart" siktar på 10-12km/h
Har en F11 19cc liggandes som jag tror blir lämpligare med nerväxling.
Eller så kör jag med hjulmotorerna? med serie/parallel koppling via en ventil.
Hittade lite drev i hyllan, som kan bli lämpliga till F11an kedja och lås finns också! bara ½ tum men de är bara 14hp också
Motorn bak? mycket bättre sikt framåt då
Eller fram? blir de nog!
Lite trångt här går att lösa...
Börjat prova in stols placeringen.
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Re: Mini spindel bil
Motorplåten från klipparen monterad.
Stolarna har fått ett fäste.
Fördelningslådan har också fått ett fäste + ett tillfälligt.
Lilla M´s synfält, (fjädringen är i botten)
Slängde ihop lite skrotbitar så de går att provsitta.
Stolarna har fått ett fäste.
Fördelningslådan har också fått ett fäste + ett tillfälligt.
Lilla M´s synfält, (fjädringen är i botten)
Slängde ihop lite skrotbitar så de går att provsitta.
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Re: Mini spindel bil
Dom senaste dagarna har jag fixat pedal och orbitrol fäste.
En överbliven stötfångare blev lämpligt material till detta.
Bromspedal nästan färdig.
Allting sitter på skenor för att både lilla M och pappa ska kunna köra.
Har börjat med rattstången, den blir teleskopisk.
Och tiltbar. Annars kommer inte pappa i och ur
En överbliven stötfångare blev lämpligt material till detta.
Bromspedal nästan färdig.
Allting sitter på skenor för att både lilla M och pappa ska kunna köra.
Har börjat med rattstången, den blir teleskopisk.
Och tiltbar. Annars kommer inte pappa i och ur
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Mini spindel bil
Kul och intressant bygge!! Pappa har en klippare stående med 22hk, hjulmotorer och pumpar, kanske ska bygga npt liknande =)
Jag gillar ideen med att ha hydraultanken i ramen, men jag skulle nog faktiskt avråda från det av flera anledningar. Du kommer aldrig kunna svetsa i ramen utan att riskera att bränna oljan inuti. Oljan och ramen kommer bli varm, kanske brännhet. Det räcker med 45 grader för att det ska brännas! Jag tror också att du kommer/kan få problem med skumbildning och virvelbildning i sugröret då volymen omkring närmast "insuget" blir liten.
Jag skulle hellre rekommendera en hög/smal tank på kanske 15(?) liter med avluftning på toppen och en oljekyl framför fläkten på motorn, den fläkten har du ju redan.
Om jag förstår tankarna rätt är den enda volymen som kommer variera är då du sätter höjden på bilen? Och då blir volymen av kolvstängerna det gränssättande, +/- 2-3 liter?
Men jag gillar verkligen bygget och kommer följa det! Kul med nya byggtrådar!
Jag gillar ideen med att ha hydraultanken i ramen, men jag skulle nog faktiskt avråda från det av flera anledningar. Du kommer aldrig kunna svetsa i ramen utan att riskera att bränna oljan inuti. Oljan och ramen kommer bli varm, kanske brännhet. Det räcker med 45 grader för att det ska brännas! Jag tror också att du kommer/kan få problem med skumbildning och virvelbildning i sugröret då volymen omkring närmast "insuget" blir liten.
Jag skulle hellre rekommendera en hög/smal tank på kanske 15(?) liter med avluftning på toppen och en oljekyl framför fläkten på motorn, den fläkten har du ju redan.
Om jag förstår tankarna rätt är den enda volymen som kommer variera är då du sätter höjden på bilen? Och då blir volymen av kolvstängerna det gränssättande, +/- 2-3 liter?
Men jag gillar verkligen bygget och kommer följa det! Kul med nya byggtrådar!
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Mini spindel bil
Klart att du ska bygga något kul
Jag funderar fram å tillbaka på oljetanken hur jag ska göra, placering av komponenter m.m.
Golvet på passagerarsidan blir tank (ca20L) där kommer sugledningarna att sitta, så de bör inte bli problem med virvlar där.
Vet inte om jag ska ha med ramen? den ger ca10L till! mer olja = bättre kylning och en större area som också ger bättre kylning.
De som kan bli problem! är om de ska lagas eller bygga om
Att oljan blir så varm så att man bränner sig på ramen tror jag inte blir något problem.
Jag funderar fram å tillbaka på oljetanken hur jag ska göra, placering av komponenter m.m.
Golvet på passagerarsidan blir tank (ca20L) där kommer sugledningarna att sitta, så de bör inte bli problem med virvlar där.
Vet inte om jag ska ha med ramen? den ger ca10L till! mer olja = bättre kylning och en större area som också ger bättre kylning.
De som kan bli problem! är om de ska lagas eller bygga om
Att oljan blir så varm så att man bränner sig på ramen tror jag inte blir något problem.
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Re: Mini spindel bil
Centrerat och klart för att borra och fräsa kommer på att jag har glömt att lämna frigång mot delningsapparaten (har inget rundmatningsbord)
Borrade ledhålet till ratt tilten och kunde då åter centrera med skaftet på kortborren när jag la några brickor mellan för att fräsa radien för låsskruven. Ingen bild på de
Riggat för svetsning, svarvade en tapp som centrerade plåten, lagret och rattaxel röret.
Man ska inte svetsa i kullager!!! nu gjorde jag de (Kamrem sträckare till Subaru)
Efter lite justeringar gick de lätt Ska beställa ställbara låsspakar till teleskop och tilt.
Lilla M testar om de blir bra körställning, jag konstaterade att stolarna kan flyttas bak 5-6cm, (pappa får bättre plats
"Gasen" hastighets regleringen kommer att ske via en flödesdelare (som satt extra monterad på klipparen
Då den har 90°arbetsvinkel vinkel och en gaspedal har ca 20° kan den inte monteras direkt på pedalen, en utväxling måste till.
Ett spjällhus eller spjällförgasare har också 90°arbetsvinkel Hittade inget lämpligt på gården att slakta ifrån
Efter några timmar hade jag hittat material och verktyg för att svarva och fräsa ett hjul.
80% av tiden, är fundera och leta grejer
Här har jag fräst en radie son returfjädern ska gå i.
Stickstålet var de smalaste jag hittade som kunde göra tillräckligt djupt spår åt vajern
Vajerhöljet behöver sitta i något också!
Ett M6 hål och ett 12mm som som vajeränden kommer igenom
Behövde bara fräsa ett 2mm spår mellan :svettas:
Provmontering: vajern kommer upp genom golvet och gör en fin böj fram till gaspedalen, som inte finns än!
De kommer att komma en bukplåt under hela mitten delen på bilen.
Provmonterar min "pappans" körställning.
Borrade ledhålet till ratt tilten och kunde då åter centrera med skaftet på kortborren när jag la några brickor mellan för att fräsa radien för låsskruven. Ingen bild på de
Riggat för svetsning, svarvade en tapp som centrerade plåten, lagret och rattaxel röret.
Man ska inte svetsa i kullager!!! nu gjorde jag de (Kamrem sträckare till Subaru)
Efter lite justeringar gick de lätt Ska beställa ställbara låsspakar till teleskop och tilt.
Lilla M testar om de blir bra körställning, jag konstaterade att stolarna kan flyttas bak 5-6cm, (pappa får bättre plats
"Gasen" hastighets regleringen kommer att ske via en flödesdelare (som satt extra monterad på klipparen
Då den har 90°arbetsvinkel vinkel och en gaspedal har ca 20° kan den inte monteras direkt på pedalen, en utväxling måste till.
Ett spjällhus eller spjällförgasare har också 90°arbetsvinkel Hittade inget lämpligt på gården att slakta ifrån
Efter några timmar hade jag hittat material och verktyg för att svarva och fräsa ett hjul.
80% av tiden, är fundera och leta grejer
Här har jag fräst en radie son returfjädern ska gå i.
Stickstålet var de smalaste jag hittade som kunde göra tillräckligt djupt spår åt vajern
Vajerhöljet behöver sitta i något också!
Ett M6 hål och ett 12mm som som vajeränden kommer igenom
Behövde bara fräsa ett 2mm spår mellan :svettas:
Provmontering: vajern kommer upp genom golvet och gör en fin böj fram till gaspedalen, som inte finns än!
De kommer att komma en bukplåt under hela mitten delen på bilen.
Provmonterar min "pappans" körställning.
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Re: Mini spindel bil
Snyggt bygge!
Jag som hängde upp en så kallad spindelgunga åt dottern förra veckan och kä'nde mig nöjd med det får inse att jag lirar i en helt annan division...
Jag som hängde upp en så kallad spindelgunga åt dottern förra veckan och kä'nde mig nöjd med det får inse att jag lirar i en helt annan division...
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Mini spindel bil
Vem vet, de kanske är pappa som har roligast
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.