Transportstyrelsen

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Transportstyrelsen

Inlägg av Safari » tor okt 15, 2020 9:46

Jag köpte en XJ. Kollade att allt var OK. Inga lån, ingen skatteskuld osv. Två månader går, Inga problem. Planerar att åka till fjälls över jul. Dagen innan vi ska åka får jag ett brev från transportstyrelsen att bilen inte får användas innan skatten är betald. Jag ringer och får höra att skatten inte är betald. Jag har inte fått något inbetalningskort. Det visar sig att den förre ägaren inte betalt skatten. OK då får väl jag betala in då. Nej det går inte. Det är förra ägarens skuld. Och även om jag skulle betala in tar det flera dagar innan det registreras. Och säger han att jag kan inte se om det är registrerat.Det kan bara polisen.Men som tur var hade jag en Jeep till så det var bara att lasta över grejorna.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Transportstyrelsen

Inlägg av gubbstrutten » tor okt 15, 2020 15:04

Råkade ut för ungefär samma sak för några år sedan vid bilköp.
Kollade på morgonen att inga skulder fanns på bilen i fråga och att det inte var körförbud.
Tar tåget till Skåne och köper bilen samt kör hem den "på egna hjul".
Hade innan tecknad försäkring och fått bekräftelse på detta via mejl(som jag skrivit ut och hade med).
Allt nästan frid och fröjd (vinterhjulen hade stulits dagen innan så några sådana följde inte med)
Hur som helst så körde jag hem bilen.
Dagen därpå, när jag kollade på Transportstyrelsen så hade bilen körförbud p g a att den inte var skattad.
Undrar när under min långa resa som körförbudet trädde in?
Några vinterhjul fick jag inte, men skatten betalde han in efter mycket om och men.
Det var bara en månad kvar på skatteperioden, så då försökte jag själv betala in skatten.
Men det gick inte.
Det var säljaren som var skatteskyldig, inte jag som ägare till bilen.
Man tar sig för pannan. :headb:
Det är viktigare att rätt person betalar in än att skatten betalas.
Puh! :woaahh:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Transportstyrelsen

Inlägg av Fisketorp » fre okt 16, 2020 21:30

Det låter ju lite otroligt det ni säger.

Köpte en polo med soltak för några år sedan, skulle inte läcka enligt säljaren.
Tar tåget ner, första man ser när man kollar är fuktfläckar runt taket.
Orkade inte stri utan betalar och åker hemåt.

Får sedan körförbud för att skatten inte betalats.
Det var inga problem för mig att betala den enligt transportstyrelsen, däremot vägrade jag utan avvaktade tills föregående ägare fick påminnelse avgift och sedan valde att betala den. (Kunde han gott ha då han lurades med taket)


Om man loggar in på Mina fordon på transportstyrelsen, så kan man kolla skulder för mina fordon.
visade sig att det fanns en 200kr skuld på släpkärran jag köpte.
(Står klart och tydligt att man inte behöver betala, utan att skulden ligger på ägaren)
Jag valde dock att betala, och det var inga problem.

Det står summa, bankgioro och ocr att ange. (Hade samma när jag skulle betala skatten för husbilen dock skatten på mig)

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Transportstyrelsen

Inlägg av Safari » fre okt 16, 2020 23:03

Ja visst är det otroligt. Nu är det några år sedan detta hände så det kanske är annat nu. När jag ringde till transportstyrelsen frågade jag om jag kunde kolla detta men han sa nej. Och det var inget krav på mig att betala. Men bilen fick inte brukas innan pengarna fanns på transportstyrelsen konto. Man tycker att dom kunde kontaktat mig som faktiskt ägt bilen i två månader. Men icke. Bara brevet där det står att bilen inte får brukas, och detta efter två månader!

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Transportstyrelsen

Inlägg av Safari » lör okt 17, 2020 13:39

Ska tilläggas att jag ringde till transportstyrelsen innan jag köpte bilen. Då fanns ingen skatteskuld. Sen hade tydligen sista betalningsdagen varit och då fick bilen körförbud. Jag vet inte mer vad man kan göra? Ringa varje morgon och kolla om bilen fått körförbud?

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Transportstyrelsen

Inlägg av mr.christian » lör okt 17, 2020 17:21

Man kunde ju lätt sluppit allt sånt genom att så fort ett ägarbyte sker så försvinner alla skulder och avgifter från bilen. Jag skiter väl i om förra ägaren varit slarvig med sina betalningar, det är ju en fråga mellan ägaren och transportstyrelsen, tycker man. Sen om förra ägaren köpt bilen på avbetalning, skitit i parkeringsböter, försäkringspremier och fordonsskatt är ju inte mitt problem. Vi har ju en bra och envis myndighet som heter Kronofogden, låt dem sköta sånt här.
Köper man på bilfirma och de verkligen är registrerade ägare på bilen (inte sällan som de inte är det) så är ju bilen direkt skuldfri, låt det vara så även för privatpersoner.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Transportstyrelsen

Inlägg av Safari » lör okt 17, 2020 18:23

Javisst, varför ska jag som ny ägare drabbas då bilen var skuldfri vid köpet? Och dessutom efter två månader! Utan att dom ens hör av sig till den nuvarande ägaren.

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Transportstyrelsen

Inlägg av Marie » tor nov 19, 2020 22:58

De gjorde ju om det där då kriminella har målvakter på bilarna för att slippa betala skatter osv... sedan byter de bara målvaktsägare så fort bilen får körförbud för att den är oskattad eller andra skulder som vägtullar osv.. Så för att sätta stopp på de idioterna så gjorde de så att skulden följer bilen.

Som vanligt när nötter o puckon förstör, så drabbas vi skötsamma. :?

Skriv svar