Bygga avgassystem

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

wong
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: mån apr 26, 2021 8:00

Bygga avgassystem

Inlägg av wong » mån apr 26, 2021 8:10

Hej. Jag har köpt en fyrhjulsdriven bil. En isuzu trooper, första generationen. Mkt rost. Men fått en två på bl.a. avgassystemet. Det gamla var av lite här. Kör i princip omkring med en rörkrök efter grenröret. Låter en del. Har peltor på inne i kupén.

Finns naturligtvis inga originalsystem kvar utan det får bli något hemmabygge. Problemet är att de flesta universallösningar verkar säljas till unga herrar som gillar högt motorljud, dvs diametralt motsatt undertecknad som har en mental ålder på 89 år och som vill ta sig fram utan att behöva ha på sig hörselkåpor.

Systemet som sitter idag verkar var 2" tum eller 63 mm har inte mätt så noga utan mest suckat över det sorgliga tillstånd det befinner sig i. Jag har idag två ovala dämpare, men jag kan inte se någon katalysator? Härket är från 1990 och då borde det väl ha en kat?

Nåväl, om någon har något kreativt att tillföra om hur man bygger ett någorlunda tyst system med universaldelar är jag idel öra. Och var hittar man sådana delar som inte är 3" med genomgående dämpare?

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Bygga avgassystem

Inlägg av Iznogoud » mån apr 26, 2021 19:28

Du hittar allt du behöver på Biltema, kör med deras 2,5" delar ( 1st oval dämpare + kat ) till min skogsjeep med 4.0L rak 6a och det låter inte mycket.
Om du behövt kat borde väl besiktningen påpekat det, eller underkänt avgasvärdena?
Lastbilsreggat kan gå under andra regler, vet inte säkert, bara en tanke.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

wong
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: mån apr 26, 2021 8:00

Re: Bygga avgassystem

Inlägg av wong » tis apr 27, 2021 8:01

Ej lb-reg. De gjorde inget avgastest pga bristfälligt avgassystem. Hahaha.

Sitter två ovala dämpare idag så kommer nog ha det tror jag.

Tack för svar.

Skriv svar