Cr-V går dåligt då varm

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Cr-V går dåligt då varm

Inlägg av sos » tis maj 18, 2021 10:56

Jahpp, lånade ut Hondan -98 och den har tydligen börjat rycka och gå dåligt då man kört ett tag, startar ok, tomgång Ok, varmkörning OK och åker iväg som vanligt och efter ett tag kommer strulet. Låntagaren körde till mekonomen och de sa bränslepumpen men de vill felsöka för ett par tusen först. Det lät som att felet blir värre och värre... dvs man kan köra kortare och kortare sträcka innan strulet kommer.

Bränslepumpen sitter i tanken och "kyls" av bensinen däri... den kan väl svårligen överhettas och sluta fungera efter ett tag?

Stopp och belägg sa jag i telefon, låt den svalna och kör hit den, jag misstänker tändspolen, den sitter inuti fördelardosan och antagligen känslig för värme med tanke på åldern, kostar bara ca 150kr på Autodoc.

vad tror ni? beställa spole, lock, fördelar arm och nya stift (och bränslefilter) -hoppas på det bästa?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Cr-V går dåligt då varm

Inlägg av sos » tor maj 20, 2021 7:05

Då har jag varit och hämtat bilen, en kort körsträcka och den gick bra, lät den stå på tomgång och efter ca 20min så tvärdör den. jag hör att bränslepumpen går och kollar gnista - ingen. jag har beställt en ny tändspole.
(250kr på Autodoc och 1280kr för samma spole på mekonomen med 2års garanti... men jag tog en STARK spole för 152kr med 3 års garanti)
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Cr-V går dåligt då varm

Inlägg av sos » mån maj 31, 2021 13:29

Fixat, ny tändspole och nu är det bara att köra vidare :woot:
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Skriv svar