Byta radioantenn på Dmax 08

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

stenskott
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis apr 11, 2017 12:02
Ort: Stockholm

Byta radioantenn på Dmax 08

Inlägg av stenskott » fre nov 19, 2021 8:59

Jag har nyligen köpt mig en isuzu dmax 2008. Radiomottagningen är usel, och jag ska köpa nya stereo med DAB-mottagning. Så jag tänkte därför byta ut antennen.

Är det nån som kan tipsa hur man kommer åt antennen inifrån kupén? Hur får man bort innertaket så man lossa på muttern och dra kablaget?
Isuzu Dmax 2008

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Byta radioantenn på Dmax 08

Inlägg av Iznogoud » fre nov 19, 2021 16:26

Vet inget om modellen ifråga, men ofta nås antennen via innerbelysningen. D.v.s pilla bort glaset och skruva bort lampsockel mm.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

stenskott
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis apr 11, 2017 12:02
Ort: Stockholm

Re: Byta radioantenn på Dmax 08

Inlägg av stenskott » mån apr 25, 2022 14:34

Nu har det äntligen blivit varmt nog att hållas med detta.

För att byta antennen måste man ta loss både lampkonsollen och bägge solskydden så att man kan dra ner innertaket närmast vindrutan.

För att få loss lampkonsollen måste man lossa på två plastskruvar som sitter i utrymmet för solglasögonförvaringen och även ta bort skruvarnas "expanderfästen" (tänk molly för gips). Använd en skruvmejsel och lite försiktigt våld.
Lampkonsollen kan sedan dras ned med kraft, den sitter även fast med två metallclips.

Solskydden lossas med stjärnmejsel, sammanlagt 6 skruvar.

Antennen sitter fast med en mutter, använd 22mm hylsa.

Antennkabeln har en skarv inbäddad i lite skumplast, bara att dra loss.

Antennen är dessutom aktiv, så det sitter en pytteliten kontakt med +12V-matning bredvid antennkontakten. Hur denna kontakt ska lossas har jag tyvärr inte kläm på än.

Jag insåg att min nya antenn inte passar i de befintliga hålen, ett stort för fästet plus ett litet för en guidepinne.
Och jag hade inga verktyg på plats för att ordna med både nya och gamla hål i taket.
Isuzu Dmax 2008

Skriv svar