Pajero wagon som fastnat i 4 låg

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Pajero wagon som fastnat i 4 låg

Inlägg av sos » tis feb 01, 2022 19:41

Nu ska vi se, var ute på långkörning 4H och varningslampor tänds och det börjar blinka i panelen för fyrhjulsdrift... lamporna blir svagare... generatorn har fått "spunk", dock tänds inte ladd lampan. hankar mig hemåt och batterierna töms sakta och till sist börjar ladd lampan också att glöda och i samband med det börjar också varvräknaren hoppa upp och ner i takt med att ladd lampan "glöder" till.

Kommer hem med knappt ledljus (diesel så den tuffar på i alla fall)... ska backa upp och lägger i 4låg med spärrad mitt och backar släp och last... men nu vägrar f-lådan växla, sitter fast i 4låg och låst mitten diff. detta gör att antisladd också kopplas ur (tror jag /borde det göra).

Jahapp, jag laddar batterierna och läser på vad det här kan vara, super select med elmotor som manövrerar F-lådan... vad i h-vete är det här för lösning? en mekanisk spak och no worries.

Nu går det inte att manövrera trots laddade batterier... indikatorerna lyser stabilt i 4 låg, blinkar när jag rör spaken mot 4H men inget händer. antisladd lampan lyser och i övrigt inga varningslampor, som sagt laddlampan lyser inte så något knas i generatorn.

Låg spänning, kan jag ha bränt den där elmotorn? hittar inte vilken säkring den har... någon som har erfarenhet av dessa?
Pajero Wagon 3.2DiD med super select låda.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

PerO83
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
Ort: Dalarna

Re: Pajero wagon som fastnat i 4 låg

Inlägg av PerO83 » tor feb 03, 2022 19:01

Det sitter en hel drös med enpoliga brytare på lådan, där minst 2 måste vara slutna (påverkade) för att datorn ska fatta vilket läge som lådan har.
Och dom brytarna är ganska kända för att krångla! många gånger går det att motionera igång dom igen, men dom är inte så roliga att demontera.


Hissa gärna upp alla fyra hjulen (för att släppa spänningar i drivlinan) och försök leta efter 2WD genom att lägga 12V direkt på elmotorn (en säkring mellan kan vara smart) som sköter växlingen (rotationsriktning styrs av polvändningen)

När du har fått lådan i 2WD lägger du spaken i 2WD innan du slår på tändningen, då bör det sluta larma.

Så det räcker att det är en av dessa brytare som glappar lite för att systemet ska gå i "baklås"

Jag har gjort denna manöver när jag jobbade på bilverkstan och då hade jag också listor på vilken brytare som gick till vad och vilka som skulle vara påverkade samtidigt. Men nu är det 5år sedan jag slutade där, så jag har inte tillgång till det längre :( bara ett suddigt minne :roll:
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Pajero wagon som fastnat i 4 låg

Inlägg av sos » ons feb 09, 2022 8:34

Tack för svar, jo dessa kontakter känner man till och att de måste fungera för att elmotorn ska "växla" f-lådan.

Först av allt det har löst sig...

Jo jag trodde nog kontakterna fungerade eftersom samtliga lampor kopplade till dessa verkade leva, flyttade man spaken till 4LL så lyste det stadigt som det skulle med samtliga "spärrar" i, flyttade man spaken så blinkade det och indikerade men inget hände... nu saknas indikation på det vakuum styrda frihjulet fram så om elmotorn lyckades koppla ur det fick jag prova genom att se om bilen drev även på framhjulen och det gjorde den så då kanske elmotorn ändå strular -så jag beställde en ny elmotor via nätet (Mitsubishi Sverige ville ha ca 8000kr, 1495 på nätet).

Men efter att jag laddat batterierna fullt och startade, så började allt fungera... nu behövde jag endast lägga i N och låta bilen rulla bak (parkerad i motlut) samt flytta spaken så var allt som vanligt (innan hjälpte inget av dessa manövrar)

Nu har jag som sagt en ny elmotor på G men den kan få ligga på hyllan då förutom kontakterna just denna motor verkar vara det som ger upp...

Generator byte på G ... lurigt fel då laddlampan inte tändes/tänds trots ingen laddning.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Pajero wagon som fastnat i 4 låg

Inlägg av Lars 9k » ons feb 09, 2022 12:38

Avseende laddningsfel utan tänd laddningslampa har jag samma upplevelse från tantens V70.

Den dog under körning pga slut batteri och ingen laddning.

Det var ett av kolen som var slut, en ny laddningsregulator/kolhållare för några hundringar så fungerade den igen.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Pajero wagon som fastnat i 4 låg

Inlägg av sos » tor feb 10, 2022 10:52

Lars 9k skrev: ons feb 09, 2022 12:38 Avseende laddningsfel utan tänd laddningslampa har jag samma upplevelse från tantens V70.

Den dog under körning pga slut batteri och ingen laddning.

Det var ett av kolen som var slut, en ny laddningsregulator/kolhållare för några hundringar så fungerade den igen.
Misstänker också kolen men då en ny inte kostar så mycket från Tyskland så börjar jag inte laborera då generatorn ändå måste ut... trångt och mycket i vägen och fläktremmar ska också bytas... får se över generatorn och efter kolbyte så har jag en i reserv eller om någon behöver... brorsan har verkstad och någon kanske behöver en i framtiden.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Skriv svar