EGR kylare L200 2004
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
EGR kylare L200 2004
Hej alla gurus,
Köpte en L200 2004 och innan den ens hann bli besiktad så uppträdde en hel rad problem.
Följande symptom fick jag: expansionskärlet fullt med svart gucka istället för kylarvätska, temp som plötsligt rusade i topp, knappt nån kylarvätska kvar i bilen alls. Detta ledde naturligtvis till att jag rev skiten och hittade ett topplock som såg rent för jävligt ut. Sprucket mellan ventilerna i cylinder 3 och 4, samtliga förkamrar spruckna, toppen märkbart skev (självklart), djupa bearbetningsspår efter en misslyckad planing och lite annat. Detta kommer att leda till att jag byter topp, vattenpump, och kylare.
Nu till min fråga: jag har sett lite överallt att EGR kylaren kan ställa till det med för höga vattentemperaturer om den börjar läcka, samt att den producerar övertryck så att topplockspackningen pajar. Hur undviker jag detta? Kan jag på ett snyggt sätt blockera EGR kylaren och ta bort EGR ventilen? Kan jag låta grejorna sitta för syns skull? Finns det en chans ens i helvetet att få igenom bilen genom besiktning med en blockerad EGR och slutligen, kommer jag att förstöra motorn om jag kör med EGR urkopplad?
mvh /T
Köpte en L200 2004 och innan den ens hann bli besiktad så uppträdde en hel rad problem.
Följande symptom fick jag: expansionskärlet fullt med svart gucka istället för kylarvätska, temp som plötsligt rusade i topp, knappt nån kylarvätska kvar i bilen alls. Detta ledde naturligtvis till att jag rev skiten och hittade ett topplock som såg rent för jävligt ut. Sprucket mellan ventilerna i cylinder 3 och 4, samtliga förkamrar spruckna, toppen märkbart skev (självklart), djupa bearbetningsspår efter en misslyckad planing och lite annat. Detta kommer att leda till att jag byter topp, vattenpump, och kylare.
Nu till min fråga: jag har sett lite överallt att EGR kylaren kan ställa till det med för höga vattentemperaturer om den börjar läcka, samt att den producerar övertryck så att topplockspackningen pajar. Hur undviker jag detta? Kan jag på ett snyggt sätt blockera EGR kylaren och ta bort EGR ventilen? Kan jag låta grejorna sitta för syns skull? Finns det en chans ens i helvetet att få igenom bilen genom besiktning med en blockerad EGR och slutligen, kommer jag att förstöra motorn om jag kör med EGR urkopplad?
mvh /T
Re: EGR kylare L200 2004
Någon? Ingen?
Re: EGR kylare L200 2004
Skapligt dött...
Över 200 visningar och ingen som orkar ens kommentera, haha!
Jösses...
Över 200 visningar och ingen som orkar ens kommentera, haha!
Jösses...
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: EGR kylare L200 2004
Här är lite dött, tror folk hänger på Facebook eller nått istället. Och då är detta ändå alternativet efter att Jeepsweden.net la ner helt...
Har bara en erfarenhet av L200 och det var 05:an jag körde på mitt gamla jobb typ 05-11 innan vi bytte till nästa generation L200. En gång helt oförutsett när den gått typ 10'000 mil helt utan problem och service på märkesverkstad varje år, så efter ett 10-15 minuters stopp för kaffe och toabesök, hade kört och stått på tomgång hela förmiddagen på arbeten utan problem, så rusade tempen när jag startade den från normal till högsta på 30 sekunder så jag hann inte ens köra ut ur garaget på jobb. Det var som nånting öppnade helt, hälften av vattnet sprutade upp som ånga och hälften rann rätt ner ut på golvet. Den bärgades till verkstad och någon mindre kylare byttes, jag trodde nog nån kylare till växellådan men kan ju ha varit den här EGR-kylaren. Det sprutade i bakkant på motorn, framför förarplatsen, så tror ngn slang eller ventil i kylsystemet gick. Sen rullade bilen problemfritt ngt år till. Typ startade på morgonen, rullade omkring och stod på tomgång hela dagarna förutom på lunchen. Den hade nog 2-3 ggr så mycket driftstid som miltalet angav.
Har bara en erfarenhet av L200 och det var 05:an jag körde på mitt gamla jobb typ 05-11 innan vi bytte till nästa generation L200. En gång helt oförutsett när den gått typ 10'000 mil helt utan problem och service på märkesverkstad varje år, så efter ett 10-15 minuters stopp för kaffe och toabesök, hade kört och stått på tomgång hela förmiddagen på arbeten utan problem, så rusade tempen när jag startade den från normal till högsta på 30 sekunder så jag hann inte ens köra ut ur garaget på jobb. Det var som nånting öppnade helt, hälften av vattnet sprutade upp som ånga och hälften rann rätt ner ut på golvet. Den bärgades till verkstad och någon mindre kylare byttes, jag trodde nog nån kylare till växellådan men kan ju ha varit den här EGR-kylaren. Det sprutade i bakkant på motorn, framför förarplatsen, så tror ngn slang eller ventil i kylsystemet gick. Sen rullade bilen problemfritt ngt år till. Typ startade på morgonen, rullade omkring och stod på tomgång hela dagarna förutom på lunchen. Den hade nog 2-3 ggr så mycket driftstid som miltalet angav.
Ford Explorer '98
Re: EGR kylare L200 2004
Är tyvärr inte inne här så ofta längre pga av ingen annan heller verkar vara det
Jag har bara pluggat egr ventilen med en plåt för som jag fattat det så rostar kylaren inifrån av avgaserna.
Det har funkat för mig nu i ca tio år i alla fall.
Jag har bara pluggat egr ventilen med en plåt för som jag fattat det så rostar kylaren inifrån av avgaserna.
Det har funkat för mig nu i ca tio år i alla fall.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: EGR kylare L200 2004
Jo, facebook har dödat det mesta.
Jag hittade en lösning på problemet där jag låter vattnet cirkulera i kylaren, men utan avgaser som riskerar att skjuta topplockspackningen. Vi får se hur det funkar.
Jag hittade en lösning på problemet där jag låter vattnet cirkulera i kylaren, men utan avgaser som riskerar att skjuta topplockspackningen. Vi får se hur det funkar.
Re: EGR kylare L200 2004
Återkoppla gärna om det funkar, även om få skriver så är det många som googlar fram info här
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: EGR kylare L200 2004
Homezan är en svensk möbel- och heminredningsbutik på nätet. Vi designar och tillverkar våra egna kvalitetsmöbler av hållbara naturmaterial som teak, rotting och bambu. Om du letar efter unika trämöbler som ger ditt hem en personlig prägel och håller i generationer så har du hittat rätt. Vi gör möbler med både rustik, klassisk och modern design som passar såväl i lantlig inredning som i ett modernare hem. Alla våra möbler är tillverkade för hand av kunniga möbelsnickare – därför är varje Homezan produkt helt unik.
https://www.homezan.se/
https://www.homezan.se/
[url]https://www.homezan.se]Homezan[/url]