Vågar man använda AUTO-4WD på Chevrolet?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

CleanUpGuy
Rutinerad
Inlägg: 491
Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25

Vågar man använda AUTO-4WD på Chevrolet?

Inlägg av CleanUpGuy » ons mar 27, 2024 15:58

GM har länge haft en lite speciell typ av fyrhjulsdrift, där det inte finns någon centrum-differential,
vilket betyder att vid fyrhjulsdrift, så driver bilen 50/50 och kan därmed inte köras på torrt väglag.

Detta är såklart värdelöst på vintern så de har kompenserat med en "AUTO 4WD" funktion, vilket
innebär att bilen är bakhjulsdriven tills den tappar fäste, då aktiverar den framhjulen dvs låser 50/50,
tills bilen åter har fäste, då blir bilen bakhjulsdriven igen. Detta fungerar med hjälp av lameller i
fördelningslådan, när det tappar fäste nyper "gaffeln" och låser lamellerna. Som en koppling på en
manuell växlad bil.

För att göra detta ännu mer komplicerat så har de byggt en motor i främre differentialen, som vid
2WD läget frikopplar främre kardanaxel. Kardanaxel frikopplas alltså både i fördelningslådan och
vid främre differentialen. Förstår ej syftet med detta.

I alla fall, när man aktiverar auto 4wd läget, så kopplas främre kardan fast med främre diffen.
Och det sitter en sensor vid främre & bakre kardan som aktiveras och känner av hastighetsskillnader.

Det går rykten om att på de tidigare NP246 fördelningslådorna (99-02) så frikopplas inte lamellerna
helt i auto 4wd läget, dvs den driver ca 5% fram, skapligt slitage på lamellerna? Medans på de nyare
03-06 så frikopplas det helt. Enligt amerikanska forum ska man undvika använda auto4wd läget då
detta tydligen förstör fördelningslådan?

Nu till min fråga, gör det verkligen det? På de tidigare fördelningslådorna kan jag förstår att det sliter
på lamellerna, dock är det våta lameller, om det nu gör någon skillnad. Men på -03 upp, sliter det på
lamellerna då med? Eller är det att främre kardan är inkopplad i främre diffen (frikopplad i f-lådan)
som sliter på differentialen?

Jag har använt auto-4wd läget och tycker det fungerar perfekt. Kör gärna med det hela vintern istället
för att ständigt växla mellan 2wd och 4hi. Svårt att veta vart det finns blank is osv. Men med tanke på alla
rykten man läser så har jag blivit fundersam. Hittar dock ingen mer information än det jag skrev ovan.

Någon som vet mer detaljerar hut NP246 fördelningslådan fungerar? Och om/hur mycket det sliter att
använda den funktionen?

Förstår ej varför GM krånglar till det. Varför inte bara ha 3st differentialer med en lamelldiff/spärr i centrum
diffen.
You can go fast, I can go anywhere 8)

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Vågar man använda AUTO-4WD på Chevrolet?

Inlägg av sebringZ28 » tor mar 28, 2024 8:07

Jag har ju i och för sig erfarenheter av många fordon med 50/50 drivning ur fördelninslådan och har kört en del av dom du beskriver, jag vet inte vad som är krångligt, med en sådan här fyrhjulsdrift åker du på 2WD tills du behöver 4WD då sätter man på det, kom i håg att det inte är nån småbil med låtsats AWD från haldex som när du står där faktiskt bara är enhjulsdriven.
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

CleanUpGuy
Rutinerad
Inlägg: 491
Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25

Re: Vågar man använda AUTO-4WD på Chevrolet?

Inlägg av CleanUpGuy » tor mar 28, 2024 8:16

sebringZ28 skrev: tor mar 28, 2024 8:07 Jag har ju i och för sig erfarenheter av många fordon med 50/50 drivning ur fördelninslådan och har kört en del av dom du beskriver, jag vet inte vad som är krångligt, med en sådan här fyrhjulsdrift åker du på 2WD tills du behöver 4WD då sätter man på det, kom i håg att det inte är nån småbil med låtsats AWD från haldex som när du står där faktiskt bara är enhjulsdriven.
Jag tänker i normal fyrhjulsdriven bil så brukar det finnas centrum differential så man kan köra med fyrhjulsdrift
även på väg. Ta t,ex i vintras när jag stod i rödljus och skulle gasa iväg, hade i 2WD och bilen tappade fäste, kom knappt fram. Pinsamt. Ska man då stanna, vänta på att fyrhjulsdriften läggs i, för att sedan komma iväg och koppla ur 4wd igen.
You can go fast, I can go anywhere 8)

Skriv svar