Avgassystem- ekonomitrim?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

bureå
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22

Avgassystem- ekonomitrim?

Inlägg av bureå » lör jan 05, 2008 22:48

Jag ska bygga nytt avgassystem till min Hilux TD-98.
Det är en vardagsbil och jag är främst intresserad av god körekonomi.
Kan jag påverka bränsleförbrukningen genom hur jag gör avgassystemet så vill jag det.

Ska jag tänka större diameter= bättre flås och mindre motstånd, därmed bättre körekonomi.
Eller
Bibehållen diameter och kanske en dämpare till för mer stypning, därmed bättre körekonomi?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör jan 05, 2008 22:49

TD= så fritt flöde som möjligt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

bureå
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22

Inlägg av bureå » lör jan 05, 2008 22:57

fel- så små tangenter...
börjar om
Senast redigerad av bureå den lör jan 05, 2008 22:59, redigerad totalt 1 gånger.

bureå
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22

Inlägg av bureå » lör jan 05, 2008 22:58

Bidrar det till lägre förbrukning?
Är det lämpligt att göra i 3" på orginal Toyota 2,4 TD, samt en enda fullflödesdämpare?

Det sitter bara en dämpare orginal också.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör jan 05, 2008 22:59

blir inte högre i alla fall! fast det lär låta mer
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » lör jan 05, 2008 23:03

Diesel muller e så j*vla manligt :!: :!: :twisted:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör jan 05, 2008 23:04

fast låter lite fattigt med en fyrcyl tyvärr :cry:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

bureå
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22

Inlägg av bureå » lör jan 05, 2008 23:21

Är det inte så att när den andas bättre så jobbar turbon bättre- högre luftflöde och mer diesel?
Eller skapas det en effektivare förbränning i TD så förbrukningen inte ökar vid ökat luftflöde?

Det här satte nästan myror i huvudet, skulle aldrig börjat tänka på sånt såhär på lördagkväll

:lol:

jimjim
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån okt 15, 2007 17:23
Ort: Kil

Inlägg av jimjim » sön jan 06, 2008 10:35

Tror knappast du behöver mer än 2,5" (inget större effektuttag du har)
Ska det ge nåt lär du nog ha minst sportkat också
Kan få snabbare respons om du har 2,5 på DP:n också.
Kan möjligen ge 5hk? Med helsystem. Kanske 10?

Ang. bränsle ekonomi, är det nog så marginellt att det knappt är mätbart.
Pain is temporary, glory is forever

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » tor jan 10, 2008 21:25

Turbodieslar är ju tacksamma att bygga rör till, de går så tyst även utan ljuddämpare så om du bygger ett 2.5" system med en rätt stor fullflödesdämpare så kommer den inte att låta speciellt mycket.
Det du vinner på ett grövre system på en TD är att turbon spinner upp snabbare, effekt och förbrukning blir det inga större skillnader i så länge du inte trimmar mer.

2.5" räcker nog på din, och är mycket lättare att få plats med än 3". Har du gott om plats så kan du ju bygga ett 3" på en gång :D

Skriv svar