Saab 9000 maskin ihop med omega låda
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
...men om intercoolern på saabmotorn inte skulle kyla vad den brukar vid något tillfälle, så är det inga problem för saabs styrsystem som mäter varje förbränning i var cylinder och kommer att anpassa sig d.v.s öka bränslemängden och/eller styra ner laddtrycket. Man kan ju tänka sig att ha en fläkt på intercooler och kanske vattensprut PÅ intercoolern.
Komprimerad luft efter turbon blir väldigt varm, så även varm motorrumsluft har ordentligt med kylande effekt.
Men hur går det för en varm turbo/grenrör när man kör ner i ett vattenhål?
Komprimerad luft efter turbon blir väldigt varm, så även varm motorrumsluft har ordentligt med kylande effekt.
Men hur går det för en varm turbo/grenrör när man kör ner i ett vattenhål?
Ok låter bra. Det är ju inte så att man ligger och pressar på fullgas långa stunder som man kan göra på vägen, så man kommer säkert inte upp i dom allra värsta temperaturerna.Mathias T skrev:Jag har aldrig haft problem med vatten på turbon,varken på hiluxen(bensin) eller på dieselarna,fast dom har ju betydligt lägre avgastemp
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Hmmm!klister skrev:De motorer som passar mot omegalådan är de från 94 och frammåt.
Jamen... 9000 har samma motorer oavsett om det är en 93: eller 94:a....
Är det inte "nya" 900 som ni pratar om, den som är gemensam med bl.a vissa opelmodeller.... Eller????
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Låter ju faktiskt ganska troligt...lasse suzicán skrev:Hmmm!klister skrev:De motorer som passar mot omegalådan är de från 94 och frammåt.
Jamen... 9000 har samma motorer oavsett om det är en 93: eller 94:a....
Är det inte "nya" 900 som ni pratar om, den som är gemensam med bl.a vissa opelmodeller.... Eller????
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Saab 9000, Fiat Croma och Alfa Romeo 164 konstruerades ihop av dessa företag. Antar att det var för att spara pengar, och det var väl inte första gången Saab samarbetade med italienare heller? Tänker på Saab-Lancia.Mathias T skrev:visserligen är både saab och opel GM produkter så man vet aldrig,saab 9000 har för övrigt en hel del gemensamt med fiat croma (tror jag det var) typ mycket av karossen och så
Lasses teori om att det gäller "nya" 900:an låter väldigt trolig, den kom väl just -94 om jag inte minns fel Den fick ju ta förrförra Vectrans bottenplatta , gammel skit.
En inställd spelning är också en spelning.
Nepp, lasse har fel.
Rätt är att ng900 (new generation) har motorn vi pratar om.
MEN 9000 har också samma motorer fr.o.m 94.
9000 upp till -93 har de gamla motorerna, d.v.s 2,0 var samma som i den gamla 900an, och en speciell för 9000 2,3a.
Så 9000 93a och -94 har inte alls samma motorer, jag lovar!
motorererna vi pratar om finns som:
2,0i 130hk 180nm ng900 9000 9-3
2,3i 150hk 210nm ng900 9000 9-3
2,0t 154hk 9-3
2,0T 175hk 253nm 9000
2,0T 185hk 263nm ng900 9-3
2,0T 200hk 9-3
2,3T 200hk 310nm 9000
2,3T 225hk 350nm 9000aero
Dessa motorer är i princip samma även om de skiljer lite runtomkring.
Rätt är att ng900 (new generation) har motorn vi pratar om.
MEN 9000 har också samma motorer fr.o.m 94.
9000 upp till -93 har de gamla motorerna, d.v.s 2,0 var samma som i den gamla 900an, och en speciell för 9000 2,3a.
Så 9000 93a och -94 har inte alls samma motorer, jag lovar!
motorererna vi pratar om finns som:
2,0i 130hk 180nm ng900 9000 9-3
2,3i 150hk 210nm ng900 9000 9-3
2,0t 154hk 9-3
2,0T 175hk 253nm 9000
2,0T 185hk 263nm ng900 9-3
2,0T 200hk 9-3
2,3T 200hk 310nm 9000
2,3T 225hk 350nm 9000aero
Dessa motorer är i princip samma även om de skiljer lite runtomkring.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Hmmmmm!!!!klister skrev:Nepp, lasse har fel.
Jag ställde en fråga eftersom jag var osäker...
Tackar...klister skrev: Rätt är att ng900 (new generation) har motorn vi pratar om.
Hmmm!klister skrev: 9000 upp till -93 har de gamla motorerna, d.v.s 2,0 var samma som i den gamla 900an, och en speciell för 9000 2,3a.
Så 9000 93a och -94 har inte alls samma motorer, jag lovar!
Jamen ... Öhhh!
Dom måste vara samma mot växellådan....
Jag kör själv 9000 2,3CD -91 med en 9000 2,3 CS -94 växellåda....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Jepps, men det var påståendet ...lasse suzicán skrev:Hmmmmm!!!!
Jag ställde en fråga eftersom jag var osäker...
lasse suzicán skrev:9000 har samma motorer oavsett om det är en 93: eller 94:a....
jag menar du hade fel i.
Nepp, det verkar otroligt, för det är olika bultcirklar. Den nya generationen kom 94. du måste ha en låda som är äldre än 94. såvida inte motorn också är bytad...lasse suzicán skrev:Hmmm!
Jamen ... Öhhh!
Dom måste vara samma mot växellådan....
Jag kör själv 9000 2,3CD -91 med en 9000 2,3 CS -94 växellåda....
Hehe, jag som trodde det var just dynga man pratade på ett 4x4forum!Cri11e skrev:...så är jag övertygad[/size] att Erik (Klister) inte snackar dynga!!!!! Tror nog han är en av dom största Saab fantasterna i skåne.
tackar för stödet Cri11e, även om det kanske var aningen överdrivet..? men visst, jag har ju pysslat med saab ganska mycket !
Jag har fullt förtroende för lasse suzicán då jag har varit åskådare på flera forum utan att göra inlägg ganska länge nu. men ibland kan man ha fel för sig. Inget konstigt. Det finns ju även alltid något undantag från regeln så även jag kan ha fel i denna fråganäven om jag "vet"Hasse skrev:Klister: Jag lovar att Lasse vet vad han snackar om
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Hmmm!!klister skrev: Nepp, det verkar otroligt, för det är olika bultcirklar. Den nya generationen kom 94. du måste ha en låda som är äldre än 94. såvida inte motorn också är bytad...
Enligt skrotaren kommer den från en -94, men det kan ju vara en tidig (hösten -93) -94, eller helt enkelt en "falskskyltad" låda....
Är rätt säker på att motorn inte är bytt då den tidigare tillhörde en av mina kunder, och dom har haft den (dvs jag har servat den) i 10-talet år...
Skit samma!!! Det är inte min gamla rosthirk det handlar om....
Tackar för det!!!klister skrev: Jag har fullt förtroende för lasse suzicán då jag har varit åskådare på flera forum utan att göra inlägg ganska länge nu.
Japp!klister skrev: men ibland kan man ha fel för sig. Inget konstigt. Det finns ju även alltid något undantag från regeln så även jag kan ha fel i denna frågan även om jag "vet"
Det är lätt hänt... Vi är ju inte mer än människor....
Nästa fråga...
Det har tidigare nämnts att lådan måste vara av samma årsmodell som motorn, dvs nyare än 1994...
Varför???? Bultcirkeln mot växellådan är samma på Oplarna...
Testmonterade en skrotad Corsa 1,4 på en omegalåda, och det passade utmärkt för några år sedan...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Istället för att skriva själv så så länkar jag till ett annat forum där det beskrivs. http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=21lasse suzicán skrev: Nästa fråga...
Det har tidigare nämnts att lådan måste vara av samma årsmodell som motorn, dvs nyare än 1994...
Varför???? Bultcirkeln mot växellådan är samma på Oplarna...
Testmonterade en skrotad Corsa 1,4 på en omegalåda, och det passade utmärkt för några år sedan...