Saab 9000 maskin ihop med omega låda

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

klister
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jun 20, 2006 20:35
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av klister » ons jun 21, 2006 10:48

...men om intercoolern på saabmotorn inte skulle kyla vad den brukar vid något tillfälle, så är det inga problem för saabs styrsystem som mäter varje förbränning i var cylinder och kommer att anpassa sig d.v.s öka bränslemängden och/eller styra ner laddtrycket. Man kan ju tänka sig att ha en fläkt på intercooler och kanske vattensprut PÅ intercoolern.

Komprimerad luft efter turbon blir väldigt varm, så även varm motorrumsluft har ordentligt med kylande effekt.

Men hur går det för en varm turbo/grenrör när man kör ner i ett vattenhål?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons jun 21, 2006 12:39

Jag har aldrig haft problem med vatten på turbon,varken på hiluxen(bensin) eller på dieselarna,fast dom har ju betydligt lägre avgastemp
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

klister
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jun 20, 2006 20:35
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av klister » ons jun 21, 2006 13:57

Mathias T skrev:Jag har aldrig haft problem med vatten på turbon,varken på hiluxen(bensin) eller på dieselarna,fast dom har ju betydligt lägre avgastemp
Ok låter bra. Det är ju inte så att man ligger och pressar på fullgas långa stunder som man kan göra på vägen, så man kommer säkert inte upp i dom allra värsta temperaturerna.

Mikael S
Forumräv
Inlägg: 602
Blev medlem: mån mar 06, 2006 19:51
Ort: Våxtorp

Inlägg av Mikael S » ons jun 21, 2006 20:50

Hur är det med grenröret på saabarna då?
Blir det på "rätt sida" med tanke på kadarnen? (som opel) Vilken turbin ska man ha? Opel eller saabens? o vad måste man bygga om i så fall? För man kan väll inte ha sån tur att det passar rakt av? Eller?
Proud member of Team buntband

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons jun 21, 2006 22:05

klister skrev:De motorer som passar mot omegalådan är de från 94 och frammåt.
Hmmm!
Jamen... 9000 har samma motorer oavsett om det är en 93: eller 94:a....
Är det inte "nya" 900 som ni pratar om, den som är gemensam med bl.a vissa opelmodeller.... Eller????
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » ons jun 21, 2006 23:24

lasse suzicán skrev:
klister skrev:De motorer som passar mot omegalådan är de från 94 och frammåt.
Hmmm!
Jamen... 9000 har samma motorer oavsett om det är en 93: eller 94:a....
Är det inte "nya" 900 som ni pratar om, den som är gemensam med bl.a vissa opelmodeller.... Eller????
Låter ju faktiskt ganska troligt...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » tor jun 22, 2006 0:23

Mathias T skrev:visserligen är både saab och opel GM produkter så man vet aldrig,saab 9000 har för övrigt en hel del gemensamt med fiat croma (tror jag det var) typ mycket av karossen och så
Saab 9000, Fiat Croma och Alfa Romeo 164 konstruerades ihop av dessa företag. Antar att det var för att spara pengar, och det var väl inte första gången Saab samarbetade med italienare heller? Tänker på Saab-Lancia.

Lasses teori om att det gäller "nya" 900:an låter väldigt trolig, den kom väl just -94 om jag inte minns fel :?: Den fick ju ta förrförra Vectrans bottenplatta :puke: , gammel skit. :aargh:
En inställd spelning är också en spelning.

klister
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jun 20, 2006 20:35
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av klister » tor jun 22, 2006 0:54

Nepp, lasse har fel.

Rätt är att ng900 (new generation) har motorn vi pratar om.

MEN 9000 har också samma motorer fr.o.m 94.

9000 upp till -93 har de gamla motorerna, d.v.s 2,0 var samma som i den gamla 900an, och en speciell för 9000 2,3a.

Så 9000 93a och -94 har inte alls samma motorer, jag lovar!

motorererna vi pratar om finns som:

2,0i 130hk 180nm ng900 9000 9-3
2,3i 150hk 210nm ng900 9000 9-3
2,0t 154hk 9-3
2,0T 175hk 253nm 9000
2,0T 185hk 263nm ng900 9-3
2,0T 200hk 9-3
2,3T 200hk 310nm 9000
2,3T 225hk 350nm 9000aero

Dessa motorer är i princip samma även om de skiljer lite runtomkring.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor jun 22, 2006 14:20

klister skrev:Nepp, lasse har fel.
Hmmmmm!!!!
Jag ställde en fråga eftersom jag var osäker...
klister skrev: Rätt är att ng900 (new generation) har motorn vi pratar om.
Tackar...
klister skrev: 9000 upp till -93 har de gamla motorerna, d.v.s 2,0 var samma som i den gamla 900an, och en speciell för 9000 2,3a.

Så 9000 93a och -94 har inte alls samma motorer, jag lovar!
Hmmm!
Jamen ... Öhhh!
Dom måste vara samma mot växellådan....
Jag kör själv 9000 2,3CD -91 med en 9000 2,3 CS -94 växellåda....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

klister
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jun 20, 2006 20:35
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av klister » fre jun 23, 2006 1:24

lasse suzicán skrev:Hmmmmm!!!!
Jag ställde en fråga eftersom jag var osäker...
Jepps, men det var påståendet ...
lasse suzicán skrev:9000 har samma motorer oavsett om det är en 93: eller 94:a....

jag menar du hade fel i.

lasse suzicán skrev:Hmmm!
Jamen ... Öhhh!
Dom måste vara samma mot växellådan....
Jag kör själv 9000 2,3CD -91 med en 9000 2,3 CS -94 växellåda....
Nepp, det verkar otroligt, för det är olika bultcirklar. Den nya generationen kom 94. du måste ha en låda som är äldre än 94. såvida inte motorn också är bytad...

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » fre jun 23, 2006 1:37

Klister: Jag lovar att Lasse vet vad han snackar om :wink:

Cri11e
Forumräv
Inlägg: 608
Blev medlem: mån feb 27, 2006 20:20
Ort: Tomellla

Inlägg av Cri11e » fre jun 23, 2006 3:39

Hasse skrev:Klister: Jag lovar att Lasse vet vad han snackar om :wink:
Hmmm.... Nu är det så att när det handlar om Saab. Så är jag övertygad att Erik (Klister) inte snackar dynga!!!!! :twisted: Tror nog han är en av dom största Saab fantasterna i skåne.

klister
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jun 20, 2006 20:35
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av klister » lör jun 24, 2006 11:09

Cri11e skrev:...så är jag övertygad[/size] att Erik (Klister) inte snackar dynga!!!!! :twisted: Tror nog han är en av dom största Saab fantasterna i skåne.
Hehe, jag som trodde det var just dynga man pratade på ett 4x4forum!

tackar för stödet Cri11e, även om det kanske var aningen överdrivet..? men visst, jag har ju pysslat med saab ganska mycket !
Hasse skrev:Klister: Jag lovar att Lasse vet vad han snackar om
Jag har fullt förtroende för lasse suzicán då jag har varit åskådare på flera forum utan att göra inlägg ganska länge nu. men ibland kan man ha fel för sig. Inget konstigt. Det finns ju även alltid något undantag från regeln så även jag kan ha fel i denna fråganäven om jag "vet"

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör jun 24, 2006 11:44

klister skrev: Nepp, det verkar otroligt, för det är olika bultcirklar. Den nya generationen kom 94. du måste ha en låda som är äldre än 94. såvida inte motorn också är bytad...
Hmmm!!
Enligt skrotaren kommer den från en -94, men det kan ju vara en tidig (hösten -93) -94, eller helt enkelt en "falskskyltad" låda....
Är rätt säker på att motorn inte är bytt då den tidigare tillhörde en av mina kunder, och dom har haft den (dvs jag har servat den) i 10-talet år...

Skit samma!!! Det är inte min gamla rosthirk det handlar om....
klister skrev: Jag har fullt förtroende för lasse suzicán då jag har varit åskådare på flera forum utan att göra inlägg ganska länge nu.
Tackar för det!!! :D
klister skrev: men ibland kan man ha fel för sig. Inget konstigt. Det finns ju även alltid något undantag från regeln så även jag kan ha fel i denna frågan även om jag "vet"
Japp!
Det är lätt hänt... Vi är ju inte mer än människor....

Nästa fråga...
Det har tidigare nämnts att lådan måste vara av samma årsmodell som motorn, dvs nyare än 1994...
Varför???? Bultcirkeln mot växellådan är samma på Oplarna...
Testmonterade en skrotad Corsa 1,4 på en omegalåda, och det passade utmärkt för några år sedan...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

klister
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jun 20, 2006 20:35
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av klister » lör jun 24, 2006 16:30

lasse suzicán skrev: Nästa fråga...
Det har tidigare nämnts att lådan måste vara av samma årsmodell som motorn, dvs nyare än 1994...
Varför???? Bultcirkeln mot växellådan är samma på Oplarna...
Testmonterade en skrotad Corsa 1,4 på en omegalåda, och det passade utmärkt för några år sedan...
Istället för att skriva själv så så länkar jag till ett annat forum där det beskrivs. http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=21

Skriv svar