Sofia Schollin Borg i Landet Runt

Branta backar och grussprättande hör hemma här.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Sofia Schollin Borg i Landet Runt

Inlägg av Åsa-Nisse » sön jan 13, 2008 10:09

/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön jan 13, 2008 10:42

jag får bara upp en pensonär som vill putsa kristallkronor :cry:
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » sön jan 13, 2008 10:44

Såg det igår :D inte så lång och informativt inslag men kul att de visar det ändå :D
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön jan 13, 2008 11:23

TMT skrev:jag får bara upp en pensonär som vill putsa kristallkronor :cry:
Efter det....

Snyggt reportage!!!!!!
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön jan 13, 2008 14:15

ahh hitta det 37.30 typ :lol:



mycket snyggt!
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » sön jan 13, 2008 21:16

snyggt :)

nån som vet lite spec på bilen?


den ser ju allt annat än budget ut i mina ögon.
TGB 13

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » sön jan 13, 2008 21:48

macke skrev:snyggt :)

nån som vet lite spec på bilen?


den ser ju allt annat än budget ut i mina ögon.
Jeep ram (inte 100% säker men det ser ut som det)
Hembyggd jeep kaross.
4-länk fram och bak
Cheva 400
Th350
d20
14b
d60

Är riktigt budget tävlande.
Fia gör av med soppa för 500kr dag eller om det var per helg
En normal forumla bil gör av med soppa för 2000kr per race dag.
Ingen racebuss.
Lite reservdelar.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån jan 14, 2008 17:01

JBT skrev:
macke skrev:snyggt :)

nån som vet lite spec på bilen?


den ser ju allt annat än budget ut i mina ögon.
Jeep ram (inte 100% säker men det ser ut som det)
Hembyggd jeep kaross.
4-länk fram och bak
Cheva 400
Th350
d20
14b
d60

Är riktigt budget tävlande.
Fia gör av med soppa för 500kr dag eller om det var per helg
En normal forumla bil gör av med soppa för 2000kr per race dag.
Ingen racebuss.
Lite reservdelar.


med risk för att det spårar ur.

men vilket är att föredra, att bygga på en "C-fyrkants ram" eller "RÖR ram"?
rör ramen måste ju ändå bli bäst igentligen, eller håller fyrkants ramarna tan att behöva svetsas var o varannan gång pga sprick bildning?
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

sebban
Rutinerad
Inlägg: 406
Blev medlem: sön maj 28, 2006 21:48
Ort: klippan

Inlägg av sebban » mån jan 14, 2008 17:09

JBT skrev:
macke skrev:snyggt :)

nån som vet lite spec på bilen?


den ser ju allt annat än budget ut i mina ögon.
Jeep ram (inte 100% säker men det ser ut som det)
Hembyggd jeep kaross.
4-länk fram och bak
Cheva 400
Th350
d20
14b
d60

Är riktigt budget tävlande.
Fia gör av med soppa för 500kr dag eller om det var per helg
En normal forumla bil gör av med soppa för 2000kr per race dag.
Ingen racebuss.
Lite reservdelar.
Det är ju rätt stadiga prylar som sitter på den bilen.. :D:D :twisted:
-73 Chevy Blazer helcab, Csb350, Th700r4, NP208, Dana60/GM14BFF, 44" boggers, 8274xp.

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » mån jan 14, 2008 18:04

TMT skrev:
JBT skrev:
macke skrev:snyggt :)

nån som vet lite spec på bilen?


den ser ju allt annat än budget ut i mina ögon.
Jeep ram (inte 100% säker men det ser ut som det)
Hembyggd jeep kaross.
4-länk fram och bak
Cheva 400
Th350
d20
14b
d60

Är riktigt budget tävlande.
Fia gör av med soppa för 500kr dag eller om det var per helg
En normal forumla bil gör av med soppa för 2000kr per race dag.
Ingen racebuss.
Lite reservdelar.


med risk för att det spårar ur.

men vilket är att föredra, att bygga på en "C-fyrkants ram" eller "RÖR ram"?
rör ramen måste ju ändå bli bäst igentligen, eller håller fyrkants ramarna tan att behöva svetsas var o varannan gång pga sprick bildning?
Det är faktiskt flera bilar som är byggda på en vanlig "bilram" pga gammla regler i standardklassen krävde det.
Fördelen med att bygga i rör är att man kan bygga lättare, starkare och styvare. En Blazer ram är ju inte särskillt styv och ganska mjuk i stålet. Formen på en vanlig "bilram" medger sällan kombinationen låg bil och mycket infjädring.
Lösningen när det gäller styvhet och styrka är att bygga en omfattande bur som tar upp krafterna istället för ramen. De flesta bilarna som byggda med en bilram använder sällan hela ramen utan oftast är det bara mittbiten som används för att få tillräckligt med infjädring.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Skriv svar